Hoppa till huvudinnehåll

Elektronisk myndighetspost hade sparat miljontals euro – EU-valblanketter kostade 420 000 euro i Helsingfors

Brev i en postlåda.
Post på papper som skickas ut av myndigheter kostar mycket. Befolkningsregistercentralen lyfter fram ett elektroniskt alternativ – Suomi.fi. Brev i en postlåda. Bild: Mostphotos / Adrian Hughes brev

Får du myndighetspost hem på papper? Befolkningsregistercentralen föreslår att hälften av finländarna byter till elektronisk myndighetspost. Enligt dem hade det sparat miljontals euro.

Breven om anmälan om rösträtt i vårens EU-val kostade totalt ungefär 420 000 euro i Helsingfors. Om hälften av Helsingforsborna hade övergått till att få brevet digitalt hade man sparat över 210 000 euro.

Om hälften av nylänningarna gjorde samma hade man sparat närmare 245 000 euro.

– Tillgång till myndighetsinformation är en medborgerlig rättighet. Det är inte bara anmälan om rösträtt som skickas ut. Andra myndigheter och kommuner skickar ut väsentlig information många gånger per år. Övergången till elektroniska meddelanden skulle innebära miljontals euro i besparingar, bättre service och välbefinnande för alla, beräknar verkställande direktör Timo Salovaara från Befolkningsregistercentralen.

Alla kan ta emot meddelanden och beslut från myndigheter elektroniskt via Suomi.fi.

Mindre papperspost – mer pengar till annat

För tillfället används Suomi.fi-tjänsten av Skatteförvaltningen, Befolkningsregistercentralen, Polisen, Trafi och 47 procent av alla kommuner och städer.

Timo Salovaara är noga med att poängtera att alla inte behöver förflytta till de digitala kanalerna för att man ska kunna spara.

– Alla har blivit vana med att få myndighetspost på traditionellt vis, alltså på papper, även om många andra saker blivit elektroniska. Många vet kanske inte ens att man kan byta till elektronisk myndighetspost via Suomi.fi på under en minut om man har tillgång till sina bankkoder, säger han.

Befolkningsregistercentralen lyfter fram Skatteförvaltningen och mängden brev de skickar ut per år. Enligt BFC postas drygt 20 miljoner pappersbrev av Skatteförvaltningen varje år. De kostnaderna uppgår till 10–20 miljoner euro beroende på kostnaderna att skicka breven.

– 50 procent mindre papper i myndighetsärenden hade frigjort miljontals euro för förbättring av andra tjänster och välbefinnandet i hela Finland.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes