Hoppa till huvudinnehåll

Tyskland och Österrike i konflikt om biltrafik – vägavgifter som stoppades kan bli dyr affär för tyska staten

Trafikstockning på tysk motorväg.
Österrike satte käppar i hjulen för Tyskland och de planerade vägtullarna för utlänningar. Trafikstockning på tysk motorväg. Bild: Mostphotos/ Oliver Hoffmann trafik,vägtrafik,bilar,rusningstrafik,vägar,Tyskland,motorvägar,bilkörning

I Tyskland blir det inget av de planerade vägtullarna för utländska bilister. Planerna har länge motarbetats av flera grannländer, däribland Österrike. Med just Österrike har biltrafiken hela tiden blivit allt mer av en konfliktfråga och Tyskland hotar nu å sin sida grannen med rättsliga åtgärder.

Under helgerna går det inte längre att avvika från de österrikiska motorvägarna om färden går via Innsbruck mot Italien.

Polisen kontrollerar nu alla bilar på de vanliga landsvägarna, som ofta används som alternativa rutter för att slippa bilköer och vägavgifter på de österrikiska motorvägarna.

Det är en åtgärd som fått den tyske trafikministern att förbereda rättsliga åtgärder mot grannlandet. Trafikministern Andreas Scheuer står inte på värst god fot med Österrike för tillfället annars heller.

För en dryg vecka sedan stoppade EU-domstolen i Luxemburg de sedan länge planerade tyska vägtullarna för utlänningar och Scheuer tvingades medge att de bayerska kristdemokraternas älsklingsprojekt har kommit till vägs ände.

Det här kommer efter att Danmark, Nederländerna och just Österrike vänt sig till domstolen med en klagan om att de tyska vägtullarna diskriminerar utländska bilister.

Stort hål i statsbudgeten

Nu planerar Scheuer alltså motåtgärder och inom hans parti frågar man sig hur Österrike kan se att tyska vägtullar begränsar resefriheten när man samtidigt själv förhindrar genomfart.

Att Scheuer och hans bayerska CSU vill ta hämnd på Österrike hänger också ihop med att stoppet för de tyska vägtullarna kan utveckla sig till en katastrof för partiet.

Det nu dödsdömda projektet har redan kostat de tyska skattebetalarna över 50 miljoner euro och i statsbudgeten för de kommande åren gapar ett hål på upp till en halv miljard – pengar som man skulle ha samlat in med de planerade tullarna.

Eurosedlar
Tyskland förlorar en halv miljard euro. Staten har redan satsat mycket på projektet. Eurosedlar Bild: Mostphotos / Marén Wischnewski euro,sedlar,Eurosedlar

Därtill vill företagen som skulle driva in vägavgifterna nu, enligt tidningen Der Spiegel, ha 300 miljoner euro av staten som kompensation för uteblivna inkomster.

Trafikministern var nämligen så bergssäker på att tullarna kan införas, att man skrev på kontrakten redan innan domen i Luxemburg hade fallit.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes