Hoppa till huvudinnehåll

Twitter börjar märka inlägg med varningsetikett – snarare journalistisk process än censur

bild av twitter
bild av twitter Bild: EPA Twitter

Twitter meddelade i torsdags att de kommer börja märka en del inlägg med en varningsetikett. Det är ett slags filter i stil med ''varning för grafiskt innehåll''-etiketten som ofta dyker upp i exempelvis videor för att förvarna tittare.

Innan vissa inlägg kan läsas kommer de att täckas av en varningsetikett som berättar att innehållet bryter mot reglerna.

Twitter har ändå valt att hålla kvar dessa inlägg eftersom de är av intresse för allmänheten.

Dessutom kommer Twitter göra om sina algoritmer så att inlägg med varningsetiketten prioriteras ned i flödet och nås av färre användare.

Förändringen påverkar de twitteranvändare som har ett offentligt ämbete, har fler än 100 000 följare och är en verifierad användare. Twitter har trots det inte definierat exakt vad som klassas som offentligt ämbete.

Medier runtom i världen har kallat detta för Trump rule, ungefär Trumpregeln, med tanke på Trumps rätt så kontroversiella uttalanden på Twitter.¨

Det är i allmänhetens intresse att läsa vad Trump skriver, även om vissa uttalanden bryter mot Twitters regler.

Är det fråga om censur?

Mikael Hindsberg, producent för digital utveckling på Yle, säger att det inte är många politiker som fyller kraven på följarmängd.

Bland de finska politikerna är det nästan bara Alexander Stubb, Juha Sipilä och president Sauli Niinistö som går över gränsen på 100 000 följare.

Hindsberg säger att förändringen i viss mån kan ses som en typ av journalistik process, där det ingår ett redaktionellt utgivningsbeslut.

Twitter hävdar fortsättningsvis att de är ett utgivningsverk - inte en journalistisk spelare, säger Hindsberg.

Varningsetiketten, eller filtret, är trots det inte censur, enligt Hindsberg.

– Tvärtom. De låter bli att censurera något de annars skulle censurera.

Twitter kallar sig för en plattform för fri och öppen diskussion, men det är viktigt att komma ihåg att de samtidigt är ett kommersiellt företag, trots att de inte är lika finansiellt framgångsrika som exempelvis Facebook och Google, säger Hindsberg.

– De har infört den här typen av ändring dels som försök att uppfylla publikens önskemål, dels för att trygga sin egen affärsverksamhet.

Artikeln uppdaterades kl. 15:50 med kommentarer av Mikael Hindsberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes