Hoppa till huvudinnehåll

Verstappen etta i Österrike efter magisk upphämtning – Bottas slutade trea och knappade in på Hamiltons försprång

Max Verstappen.
Ingen kunde matcha Max Verstappens fart på Spielberg-banan. Max Verstappen. Bild: xpbimages.com / All Over Press Max Verstappen

I starten tappade Max Verstappen sex placeringar. Avgjort? Ingalunda. Holländaren stod för en fantastisk körning i Österrikes grand prix och tog segern på Red Bulls hemmabana. Valtteri Bottas slutade trea.

Med tanke på styrkeförhållandena i formel 1 så här långt i år kändes det som att Max Verstappens lopp var kört då han missade med kopplingen i starten och fick se Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Lando Norris, Sebastian Vettel – och Kimi Räikkönen susa förbi honom.

Men nederländaren hade verkligen inte gett upp. Först tog han sig förbi Räikkönen. Sedan Norris. Sedan Vettel. Sedan Hamilton.

Då Verstappen mot slutet av loppet bara verkade bli snabbare stod det klart att F1-fantasterna för första gången på riktigt länge skulle få se en fajt om segern.

Bottas kunde inte bjuda på motstånd. Med fem varv kvar av loppet låg han bara sekunden efter Charles Leclerc – som legat i klar ledning fram till det.

– Lämna mig i fred, konstaterade Leclerc i stallets radio i äkta Räikkönen-anda, då hans ingenjör berättade för honom att Verstappen hade tagit rygg på honom.

Tävlingsjuryn fick granska avgörandet

Den tredje kurvan var där stöten skulle äga rum. De två första försöken misslyckades. Men i det tredje sista varvet lyckades Verstappen.

Nederländaren och monegasken kom sida vid sida in i kurvan, touchade varann med framdäcken – och Leclerc tvingades kapitulera.

– Vad i helvete var det där, röt Leclerc i radon.

Tävlingsjuryn tog efter tävlingen en närmare titt på den avgörande omkörningen, men friade Verstappen.

– Får man inte göra så där så finns det ingen orsak att tävlingsköra. Det är bara att stanna hemma isåfall. Det där är racing, säger en överlycklig Max Verstappen i tv-intervjun efteråt.

– Jag låter tävlingsjuryn avgöra. I mitt tycke var det uppenbart att han inte gav mig utrymme, kontrar Leclerc.

Bottas slog Hamilton trots Ferraris sluga trick

Valtteri Bottas slutade trea. Bottas såg redan ut att förlora mot stallkamraten Lewis Hamilton men hade turen på sin sida.

Bottas låg relativt klart tvåa då han plockades in för sitt första depåstopp. Det reagerade Ferrari blixtsnabbt på – och kallade in Vettel bara för att sabba det för finländaren.

Vettel kom nämligen in på depån exakt samtidigt som Bottas skulle köra iväg, vilket ledde till att finländaren fick vänta en extra sekund och såg ut att tappa sin plats till stallkamraten.

Men Hamilton åkte på problem med framvingen och halkade själv ner till femma i resultatlistan.

– Vi hade problem med motorvärmen, så vi kunde inte köra så hårt som vi hade kapacitet att göra, berättar Bottas i tv-intervjun efteråt.

– Men det är alltid bra med poäng så man kan inte kalla resultatet allt för dåligt, tillägger han.

Också Vettel i mål före Hamilton – Räikkönen bjöd på pangstart

Det blev ändå en rejäl kamp om fjärdeplatsen mellan Hamilton och Vettel. Då Vettel förlorade sin fajt mot Verstappen plockades han in av Ferrari för att få mjuka däck under bilen igen.

Det fällde tysken tillfälligt ner till femma. Men med nya däck under bilen hämtade han upp avståndet till Hamilton och i det näst sista varvet kunde han ta sig förbi.

Kimi Räikkönen såg i sin tur ut att kunna storskrälla i början av loppet. Räikkönen inledde racet från startruta sex, men låg fyra efter de första kurvorna.

Alfa Romeon var dessvärre chanslös mot Red Bull- och Ferrari-bilarna som väntade bakom honom. Också McLarens Lando Norris kunde relativt lätt ta sig förbi finländaren.

Räikkönen visade ändå upp sina kyliga racingnerver då han i nästan 20 varv lyckades hålla Pierre Gasly bakom sig.

Efter sitt depåstopp verkade Räikkönen tappa fart och kom till slut i mål som nia, strax före stallkamraten Antonio Giovinazzi.

Resultat, Österrikes grand prix:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Charles Leclerc, Ferrari +2,724
3. Valtteri Bottas, Mercedes +18,960
4. Sebastian Vettel, Ferrari +19,610
5. Lewis Hamilton, Mercedes +22,805
6. Lando Norris, McLaren +1 varv
7. Pierre Gasly, Red Bull +1 varv
8. Carlos Sainz Jr., McLaren +1 varv
9. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo +1 varv
10. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo +1 varv

11. Sergio Pérez, Racing Point +1 varv
12. Daniel Ricciardo, Renault +1 varv
13. Nico Hülkenberg, Renault +1 varv
14. Lance Stroll, Racing Point +1 varv
15. Alexander Albon, Toro Rosso +1 varv
16. Romain Grosjean, Haas +1 varv
17. Daniil Kvjat, Toro Rosso +1 varv
18. George Russell, Williams +2 varv
19. Kevin Magnussen, Haas +2 varv
20. Robert Kubica, Williams +3 varv

Artikeln uppdaterad efter att tävlingsjuryn friat Verstappen.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport