Hoppa till huvudinnehåll

"Det är väldigt givande att få besöka äldre människor" - Yle Åboland följde med en hemvårdare på jobbet i Pargas

Lägenhet med köksbord, stol, rollator och balkongsdörr.
Lägenhet med köksbord, stol, rollator och balkongsdörr. äldreomsorg

Svenska Yle har bekantat sig med vardagen inom hemvården i olika delar av Svenskfinland. Yle Åboland följde med en hemvårdares arbetsdag i Pargas.

I Pargas jobbar kring 60 personer inom hemvården, med hemsjukvården medräknad. Pargas med stora skärgårdsområden är en vidsträckt stad och på många håll är bilen ett måste då hemvårdarna ska ta sig till sina klienter.

Men närvårdare Rosita Friman jobbar i Pargas centrum, där hon promenerar från hemvårdens kontor på Strandvägen till sina klienter i närområdet.

Rosita Friman.
Yle Åboland följde med Rosita Friman under ett arbetspass inom hemvården i Pargas. Rosita Friman. Bild: Lotta Sundström / Yle person,rosita friman

Arbetsdagen inleds på morgonkvisten med ett möte på kontoret. Då gör man upp om vem som gör vad under dagen, och blir uppdaterad kring vad som är på gång, berättar Friman.

- Då har man chansen att höra en snabb rapport om det har varit något speciellt dagen före eller under natten. Man får då också höra om det är något speciellt som ska göras under dagen.

- Efter mötet samlar man ihop det man ska ha med sig, till exempel mediciner om klienten inte har dem hemma. Sen tar man sina nycklar och ger sig av.

Klockan är ungefär kvart i åtta då Friman packat sina väskor och vi traskar iväg från kontoret.

Hur kan en typisk dag se ut för dig?

- Alla dagar är olika, det här är ett väldigt varierande jobb beroende på vilka platser man tilldelas. Alla gånger vet jag inte dagen före vad jag ska göra nästa dag. Det är på morgonen som dagen tar form. I dag fick vi omstrukturera och bolla en del för att få allt att gå ihop.

Händer och en kaffekopp.
Händer och en kaffekopp. äldreomsorg,hemvård

På morgonen får de äldre hjälp med att komma igång

Det mesta Friman bär med sig under besöken ryms i en axelväska. Innan klockan blivit tio har Friman hunnit besöka tre klienter och hjälpt till med deras morgonrutiner. Det gäller att få igång dagen med morgonmål, eventuella mediciner och andra morgonrutiner.

- Besöket formar sig enligt klienten och hur personen mår just i dag. Någon kan kanske orka mer just nu, och mindre senare under dagen. Man anpassar sig enligt vad klienten behöver.


Rosita Friman har jobbat inom äldrevården i Pargas mer eller mindre sedan 2005. Under den tiden har hon också studerat till undersköterska i Sverige och tagit närvårdarexamen i Pargas. Friman har haft olika jobb inom hemvården, men sedan början av året har hon återgått till att arbeta på fältet.

- Jag tycker om att jobba med äldre, det ger mig mycket.

- Det är väldigt givande att få besöka äldre människor och att få hjälpa och stötta där det behövs, jag trivs med det.

Vid varje hembesök plockar Friman fram en arbetstelefon. Mobiltelefonen har blivit ett viktigt hjälpmedel för hemvårdarna.

Under rutten loggar vårdarna in då de besöker kunder och kan anteckna direkt i mobilen. Ett bra system, tycker Friman.

- Den har varit väldigt bra. Man kan skriva på plats och också kolla vad andra skrivit tidigare, hur det har varit dagen före och jämföra. För allt hinner man kanske inte höra under den korta rapporten då hemvårdarna möts på morgonen. Så den har nog väldiga fördelar.

- Men när man har bråttom kan så kanske man inte hinner eller kommer ihåg att skriva allt på mobilen, och då får man göra det senare på kontoret.

Pargas.
Avstånden är korta så vi rör oss till fots i Parsby. Pargas. Bild: Lotta Sundström / Yle Pargas,parsby

Till hösten planeras ändringar inom hemvården. Grupperna i Parsby och Tennby slås ihop, för att sedan delas in i mindre moduler.

Friman tror att det är en bra förändring, även om det känns lite spännande innan man fått igång det hela.

- Ansvarsområdena blir mindre, nu är det ganska stort. Det är bra att prova ifall det fungerar bättre och ger kunderna en stabilitet då de bättre kan lära känna sina egna vårdare.

Men en viss variation blir det ändå alltid.

- Vi jobbar ju skiftarbete, då blir det tyvärr ombyten även om kunden gärna skulle vilja ha besök av samma vårdare. Men vi har också ledigt och vi har ju även familj.

Tidtabellen lever

Under de två första besöken håller tidtabellen, men på den tredje platsen behöver Friman lite mera tid med klienten.

Vi får skynda oss vidare och hoppas på att personen som väntar på nästa ställe är hemma. Den här gången går det bra.

Att det inte alltid går att förutse exakt hur långt ett besök blir är något hemvårdarna måste anpassa sig till, tidtabellen kan ändra en aning under dagen.

- Ibland kan kunden förstås ha eget program under dagen, till exempel hobbyer, läkarbesök, luncher, dagverksamhet. Då kan det bli knepigt ifall det drar ut på tiden, även om hemvårdarna försöker få tidtabellerna att gå ihop.

- De har sitt, och vi försöker sätta in våra besök så det passar. Ibland kan det bli lite struligt, säger Friman.

Hemvårdare är ett jobb där uppgifterna varierar

En del behöver mera hjälp och stöd i vardagen, andra mindre. Besökens längd varierar från kund till kund och från dag till dag.

Under dagen som Yle Åboland följer med på Frimans runda är det kortaste besöket ungefär en kvart, medan de längre tar omkring en timme i anspråk.

- Det kan komma överraskningar. Mitt i allt är det något som behöver fixas för att få vardagen att fungera, anhöriga som behöver kontaktas, eller så kan det hända att det behövs till exempel en rörmokare, berättar Friman.

För många av de äldre är rutiner viktiga, man vill ha det på vissa sätt. Hemvårdarna kommunicerar också med varandra för att ha koll på hur kunderna vill ha det, och försöker hålla sig till samma rutiner under besöken.

- Det är väldigt bra, då vet man vad kunden vill och hur personen vill göra det. Då skapar man också en trygghet, att det inte alltid är på olika sätt. Men det är väldigt svårt att komma ihåg precis alla små saker och föra dem vidare. Stommen är ändå bra att känna till.

Pioner i Parsby, Pargas.
Parsby i Pargas centrum. Pioner i Parsby, Pargas. Bild: Lotta Sundström / Yle pionsläktet,parsby

Efter förmiddagens fjärde hembesök är det dags att promenera tillbaka till kontoret för en lunchpaus. Vanligtvis rör sig Friman ensam under dagen, jobbet är rätt så självständigt.

- Vissa gånger kan man ha en kollega med sig, om det behövs för den egna eller kundens trygghet och säkerhet.

Men eftersom hemvårdarna oftast jobbar ensamma är det viktigt att också hinna träffa kollegor och chefer, och diskutera dagen.

- Det är väldigt viktigt. På det viset lär man sig hur andra gör, och kan också berätta hur man själv har gjort och tipsa andra.

En viktig egenskap är förmågan att lyssna - många äldre är rätt så ensamma

Även om det ibland kan vara bråttom gäller det att ändå vara närvarande och lyhörd under besöken.

En del av de äldre som hemvårdarna besöker har aktiva sociala liv, med flera vänner och anhöriga som regelbundet besöker dem. Men för andra kan hemvårdaren vara den enda sociala kontakten under dagen.

- Det är väldigt viktigt att vara närvarande. Många av de äldre är ensamma hemma och vissa känner sig också ensamma. En del har kanske inte så mycket kontakt med omvärlden, det är bara hemvården som kommer på besök. Andra kan ha många sociala kontakter, men ändå känna sig ensamma. Vi har ju alla olika behov, säger Friman.

På eftermiddagen är det dags för ett andra besök hos en del av de klienter Friman besökte under morgonen. Besöksfrekvensen varierar.

En del får besök av hemvården en gång i veckan, andra varje dag, och någon kan behöva flera besök per dag.

Rosita Friman har nu med sig ett par röda stövlar. En av personerna Friman ska besöka behöver duscha, och då kommer stövlarna väl till pass för att hålla fötterna torra.

Snart är Frimans alla dagsbesök avklarade. Efter att ha träffat alla sina klienter fortsätter arbetsdagen med kontorsjobb.

Friman ska uppdatera vårdplaner och knyta ihop dagen tillsammans med sina kolleger innan kvällspersonalen tar över.

Rosita Friman utanför hemvårdens kontor i Pargas.
Tillbaka vid hemvårdens kontor på Strandvägen. Rosita Friman utanför hemvårdens kontor i Pargas. Bild: Lotta Sundström / Yle person,hemvården i pargas

Tiden är viktig och ibland lite knapp

Att få tiden att räcka till tycker Rosita Friman är det största utmaningen i jobbet som hemvårdare. Oftast går det bra, men då tiden blir knapp känns det tråkigt att behöva göra någon av de äldre besvikna.

- När tiden inte finns och man borde ha mera tid, känner man att man blir stressad och försöker vara snabbare, men det går inte. Det är inte så ofta, men det händer. Då får man bara försöka prioritera, och förklara för kunden i den mån man kan.

Ibland går tidsbristen att lösa genom att flytta något besök till en annan dag, eller byta uppgifter med en kollega. Men alltid lyckas det inte.

- Mitt i allt kan det finnas mera jobb än vad man kan utföra. Och det är ju synd om någon blir besviken. Man vill ju inte att det händer, utan man vill bara ta hand om dem, säger Friman.

Sommartid behövs det en hel del vikarier inom äldreomsorgen för att allt ska fungera smidigt trots semestertider. Att få tag på behörig personal kan ändå vara knepigt, också andra tider på året.

Vad kan det bero på att tillräckligt många unga inte söker sig till det här yrket?

- Kanske det inte låter tillräckligt spännande att jobba inom hemvården?

- Eller kanske man är rädd för att hjälpa till med den personliga intimhygienen när man är ung? Men vi har faktiskt haft jättemånga duktiga vikarier som studerar och hoppar in kvällar och veckoslut. Så dem är vi glada över. Och fler får komma, det behövs! Vi har väldigt stort behov av vikarier.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland