Hoppa till huvudinnehåll

Beställning på två polarkryssare räddar Helsingfors varv: "Det finns en marknad för äventyrslystna passagerare som vill se något unikt"

Carl Gustaf Rotkirch står framför isbrytarmodeller
Carl-Gustav Rotkirch är efter några år utomlands tillbaka på Helsingfors varv, nu som VD. Carl Gustaf Rotkirch står framför isbrytarmodeller Bild: Elis Henell skeppsvarv,fartyg,isbrytare

Helsingfors varv i Sandviken har säkrat sin verksamhet för åtminstone några år framåt i och med en beställning på två polarkryssare. Vi mötte varvets nya verkställande direktör Carl-Gustav Rotkirch för att diskutera både historia och framtidsutsikter för varvet.

Varvets framtid var i gungning ännu i början av 2019. Ägaren, det ryska statsbolaget United Shipbuilding Corporation, hamnade efter Krimkrisen 2014 och utbrottet av kriget i Ukraina under sanktioner och fick svårigheter att finansiera varvets verksamhet.

I maj 2019 slutfördes ett ägarbyte som såg ut att rädda varvet. Varvets verksamhet köptes av företaget Algador Holdings Ltd som ägs av Risjat Bagautdinov och Vladimir Kasjanenko.

Båda männen är gamla rävar inom varvsindustrin, bland annat äger de tillsammans Rysslands största flodkryssarföretag Vodohod ltd.

På 1960-talet var man orolig över att isbrytarbeställningarna skulle torka in

Den 27 juli 2019 meddelade varvet att man fått en beställning på två polarkryssare av Vodohod ltd. Det första skeppet ska vara klart för leverans 2021 och det andra ett år senare.

Det handlar alltså om kryssningsfartyg som kommer att segla i polarområden och kombinerar varvets kunnande i att bygga isbrytare med kryssningsfartyg, något som varvet förr satsat hårt på.

Även om varvet inte byggt kryssningsfartyg på flera år, säger Carl-Gustav Rotkirch att det kunnandet ligger i varvets dna. Varvet har faktiskt varit en föregångare i att bygga lyxkryssare.

- På 1960-talet var man orolig över att isbrytarbeställningarna skulle torka in. Då beslöt man sig för att satsa på kryssningsfartyg. Det blev faktiskt de första lyxkryssarna som byggdes för ändamålet, berättar Rotkirch.

Tidigare var kryssningsfartygen ombyggda passagerarfartyg, vars främsta uppgift hade varit att ta folk från en plats till en annan. De nya kryssarna gjorde att resan blev en upplevelse.

Med de nya polarexpeditionskryssarna är varvet än en gång i fören av utvecklingen. Det finns en marknad för äventyrslystna kryssningspassagerare som vill se något unikt.

Då vänder sig blickarna mot nord- och sydpolen.

Isbrytare på docka på Sandvikens skeppsvarv
Den isbrytande tankern Yuriy Kuchiev är snart klar för leverans. Då kan arbetet med de två polarkryssarna börja. Isbrytare på docka på Sandvikens skeppsvarv Bild: Elis Henell varvsindustri,skeppsvarv,Sandviken,fartyg,isbrytare

Trots att dessa två fartyg inte är så stora, tror Rotkirch att beställningen kan ha en långsiktigt positiv sysselsättande inverkan på regionen.

Förutom varvet finns många underleverantörer för kryssarindustrin i huvudstadsregionen. I första omgången kan det handla om ett tusental anställda, men efter några år och med framtida beställningar hoppas Rotkirch att det ska röra sig runt 2000-3000 personer.

Inga fler framtida beställningar är ännu fastslagna, men varvet har bland annat lämnat in en offert på ett isbrytande forskningsfartyg till Tyskland. Beslut om denna beställning väntas ännu i år.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen