Hoppa till huvudinnehåll

Trendiga vattenflaskor hjälper klimatet - "Att byta till en vattenflaska i stål är en liten förändring, men i all fall en förändring"

Två tjejer står och ler med vattenflaskor i handen.
Systrarna Bettina och Saga Buckbee har olika åsikter om vattenflaskorna i stål. Två tjejer står och ler med vattenflaskor i handen. Bild: Emilia Jansson / Yle flickor,Bettina Buckbee

Vattenflaskor av stål börjar synas i gatubilden, speciellt bland unga. Flaskorna har roliga och färggranna designs men kostar oftast över 30 euro. Redan nu står stålflaskorna för en marknad i miljardklass.

Men varför köper man en så dyr vattenflaska?

Saga Buckbee i Esbo är en av dem som äger en vattenflaska i stål och beslöt sig för att köpa den på grund av miljön.

- Jag hade en vattenflaska av plast ganska länge och såg på sociala medier hur dåligt plast var och visste själv att jag borde minska på hur mycket plast jag använde.

- Vid ett skede tänkte jag bara att nu måste jag köpa en vattenflaska av stål fastän det kostar mer, säger hon.

Lillasyster Bettina Buckbee äger inte en vattenflaska gjord av stål.

- Jag tappade bort min, men orsaken till att jag köpte en var för att min kompis rekommenderade den och jag tyckte flaskan såg cool ut.

Två vattenflaskor.
Två varianter av de populära vattenflaskorna. Två vattenflaskor. Bild: Emilia Jansson / Yle Ljusröd (Färg)

För Saga Buckbee var köpet av vattenflaskan sammankopplat till hennes växande miljötänkande.

- Speciellt efter att FN-rapporten om klimatet publicerades i höstas började jag leva mer miljövänligt. Vattenflaskan är en del av den livsstilen, säger hon.

Alla har en vattenflaska

Båda tycker att vattenflaskorna har blivit mer populära.

- Om man jämför med min gymnasietid så går alla på universitet där jag studerar omkring med en flaska av stål eller glas, säger Saga.

- Jag har mest sett dem på Instagram och Facebook, mina kompisar använder inte dem så mycket, säger Bettina.

Två vattenflaskor som korsas varandra.
Vattenflaskor i stål är trendiga. Två vattenflaskor som korsas varandra. Bild: Emilia Jansson / Yle trender,vattenflaska

Med Greta Thunberg i spetsen har diskussionerna kring klimatförändringen och miljön fått fart i världen.

Bettina Buckbee säger ändå att hon inte känner någon klimatångest för att hon inte använder en stålflaska.

- Nej jag känner nog inte det. Istället försöker jag att återanvända köpta flaskor och använda vattenflaskor vi redan har hemma.

- Ifall jag köpte en stålflaska skulle det nog vara för att de är så trendiga, säger Bettina.

En början till en förändring

Hankenstuderande Erik Back grundade tillsammans med sin kompis Tommi Ekholm för tre år sedan ett företag som säljer vattenflaskor i stål.

Det är ett av de få finska företagen som säljer flaskorna.

Även för honom var miljön viktigt då de grundade företaget.

- Vi var själva normala i vårt förhållande till klimatförändringen. Vi kände till förändringen men visste inte vad vi som individer kunde göra åt den, säger Erik.

- Vi kände som om vi kunde påverka genom vårt företag, i alla fall i något mån. Att byta till en stål vattenflaska är kanske inte en stor förändring, men i alla fall en början.

Man sitter och ler.
Erik Back grundade ett företag som säljer vattenflaskor av stål. Man sitter och ler. Bild: Emilia Jansson / Yle Erik Back,man

Den växande trenden syns också i företagets verksamhet.

- Vår försäljning ökar hela tiden. Jag tror att människor är mer medvetna om klimatförändringen nu än för tre år sedan.

Inte bara klimatet

Erik Back tror inte att kunderna köper vattenflaskorna endast på grund av klimatförändringen.

- En stor del är såklart klimatförändringen. Men vattenflaskan har blivit en del av din vardag, du tar med den till stranden eller skolan, säger Erik.

- Jag tror inte att designen på vattenflaskan är det allra viktigaste för kunderna, utan det är den ekologiska aspekten och att vattnet hålls kallt i 24 timmar.

Företaget riktar sig till finska kunder genom att skänka en andel av försäljningen till välgörenheten som har med Östersjön att göra. Men de vänder sig också till utländska kunder.

- All vår marknadsföring sker online och vi marknadsför främst på engelska. Kunder från till exempel Tyskland, Sverige och Nederländerna köper aktivt från oss.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes