Hoppa till huvudinnehåll

9 fina tips till dig som funderar på att hyra bil under semestern - priset kan stiga och du kan få en sämre bil än vad du bokat

Kulkukissa kadulla, Malta, 6.5.2018.
Kulkukissa kadulla, Malta, 6.5.2018. Bild: Jari Kovalainen / Yle Malta (stat),Malta (ö),turism,semester,ö,katt,hemlösa katter

Funderar du på att hyra bil under semestern? Ett erbjudande på nätet är inte ett avtal utan det slutliga priset kan förändras – här är 9 viktiga tips kring biluthyrning.

Det viktigaste är inte en hurudan bil du får då du hyr en, utan en hurudan försäkring du tecknar. De dyraste reporna sitter på en billig bil.

Flygtrötta kunder i en främmande omgivning är inte som skarpast då de plockar upp bilen de bokat. Kundbetjäningen vid biluthyrningsfirmorna utnyttjar detta eftersom de vanligtvis får provision för extraförsäljning.

Det mest typiska tricket är att påstå att kunden "underförsäkrat" den bil de bokat, även om kunden redan har en försäkring. En uppskrämd kund kan fatta dåliga beslut och skriva under ett avtal som hen inte läst eller förstått.

På vissa semesterorter, exempelvis Mallorca, är en kundbetjäning som idkar påtryckning inget undantag. Även om internationella biluthyrningskedjor har enhetliga verksamhetsmodeller världen över verkar de inom ramen för den lokala kulturen. I vissa länder kan det betyda att man länsar de svaga på pengar.

Annonser från olika biluthyrningsfirmor
Annonser från olika biluthyrningsfirmor biluthyrningsfirmor

Vi har sammanställt nio viktiga tips som kan hjälpa särskilt den som sporadiskt hyr en bil utomlands, men även erfarna kunder eftersom de sällan läser igenom avtalsvillkoren.

1. Hur lönar det sig att leta efter en hyrbil?

Finländare använder sig allt mer av nätets bokningssajter då de bokar en bil, exempelvis Rentalcars eller Discover Car Hire. Många bokningstjänster som upprätthålls av bilförmedlare är kvalitativa.

Alla är dock inte det även om de påstår så på nätet. Om tjänsten inte erbjuder bilar av i Europa kända biluthyrningsföretag såsom Avis, Europcar eller Hertz, är den knappast kvalitativ.

Det typiska är att kunden ofta inte förstår om hen bokat bilen direkt av biluthyrningsfirman eller av en bokningstjänst. Inte ens ett konstigt namn eller udda adress på kreditkortsräkningen väcker nödvändigtvis några frågor.

Man kan försöka identifiera en bra bokningstjänst genom att jämföra om användarvillkoren för fordonet man hyr är exakt de samma som när man hyr direkt via biluthyrningsfirmormans egna sidor. Om det finns skillnader i villkoren kan det uppstå problem.

En sporadisk kund bör först söka efter hyrbilar via en bokningssajt för semesterorten och kolla ordningen på priserna. Den egentliga bokningen är ändå tryggast att göra via internationellt kända biluthyrningskedjors finländska nätsidor. Nerverna får vila och den finskskpråkiga servicen kan visa sig vara guld värd.

Olika paketlösningar med såväl flyg, hotell och hyrbil är vanligtvis inte ekonomiskt lönsamma. Flyg och hotell brukar vara prisvärda - men hyrbilen vanligtvis inte. Det lönar sig att hyra bilen separat.

Om man letar efter det billigaste måste man veta vad man letar efter. Om bilen är viktig under semestern lönar det sig att spela med säkra kort och hyra en bil från en firma vars namn man hört förut.

Förhandsbetalning är oftast det billigaste alternativet. Förnuftigt är det dock endast om man vid behov får avbeställa bokningen till ett förmånligt pris. Det lönar sig att läsa noga igenom betalnings- och avbokningsvillkoren innan man betalar.

2. Biluthyrningsjättar har både premium- och billighetskedjor. Vad beror prisskillnaderna på?

Bilparken i de kända biluthyrningsfirmornas premiumkedjor är nyare än den vid samma kedjas billighetsvarianter. Bilarnas ålder märks numera tydligt när det kommer ut allt fler hybrid- och elbilar i hyresbruk. Det finns färre modeller att välja på hos billigare kedjor.

Det finns också skillnader i kundbetjäningen. I billighetskedjorna har man prutat lite på allt tänkbart - till exempel kan det finnas så lite personal att det går mer tid åt till att köa då man ska avhämta bilen, eller så är avhämtningsplatsen krångligt belägen utanför flygplatsen.

Valet av billighetskedja kan vara bra särskilt för den som är van att hyra bil utomlands, men det lönar sig ändå att gå igenom avtalsvillkoren.

Nedanför de kända uthyrningskedjornas billigare märken finns ytterligare billighetsuthyrningsfirmor som verkar oberoende av kedjorna. I dessa bör man vara på alerten - bland dem finns sådana i vilka man inte hittar ett enda kördugligt fordon på semesterorten. Man ska inte välja firma enbart på basis av rekommendationer, dem kan man inte lita på.

Hybridbil laddar elektricitet
Allt fler hybrid- och elbilar kan numera hyras Hybridbil laddar elektricitet Bild: Yle / Leo Gammals elbilar,laddningsanordningar,Borgå,hybridbil,elektricitet

3. I vilket skede inför resan är det förmånligast att boka en bil?

Biluthyrningsjättarna sitter på värdefull kundinformation. De vet utgående från tidigare år exakt vilken dag efterfrågan överskrider utbudet och också när det lönar sig att sänka priserna.

Tidigare ansågs tumregeln vara att en bil är som billigast 14-10 dagar före avhämtning. I dag bygger priserna på en invecklad dynamisk prissättning och kunden kan inte annat än gissa sig fram till när priserna är som lägst.

Det vet man dock att en bil kostar allra mest om man bokar den först en dag innan. I juli-augusti kan en bil på en semesterort kosta dubbelt mer än i oktober.

Tillgängligheten är ändå en större fråga än priset - hyrbilarna kommer även i sommar att ta slut i Europa innan flygbiljetterna gör det. En flygresenär gör därför klokt i att boka en bil redan i samma veva som man bokar flygbiljetten.

Om det finns specialönskemål såsom bilbarnstol eller automatväxlad farmarmodell lönar det sig att göra beställningen upp till flera veckor före resan. Man ska inte förvänta sig ett sådant mirakel att man förmånligt hittar en medelstor bil av populärt märke under semesterperioden så sent som några dagar före resan.

4. Tilläggsservice prackas på kunden vid biluthyrningskontoren fast allt redan är bokat på nätet. Varför?

Den som ska hyra en bil bör komma ihåg att den hyrbil hen bokat på nätet endast är ett erbjudande. Ett erbjudande är inget hyresavtal. Det är en bokning för vilken man får en bokningsbekräftelse. Det egentliga hyresavtalet undertecknas först på kontoret.

Även om kunden utmattad efter flygresan inte riktigt skulle orka läsa igenom hela avtalet bör det ändå ögnas igenom på de viktigaste punkterna.

Det viktigaste är att kolla att hyrestiden, användarvillkoren och slutsumman är de samma som i erbjudandet. Så är inte alltid fallet - särskilt om man bokat via bokningssajt kan det finnas stora skillnader i användarvillkoren.

På kontoret är det typiskt att kundbetjäningsrepresentanten försöker sälja en försäkring även om kunden redan tecknat en i samband med bokningen. Kunder kan direkt skrämmas upp med konsekvenserna av "underförsäkring" om de inte tecknar den försäkring som firman försöker sälja.

Det är också typiskt att tjata på så länge om extraförsäkringen att både kunden och de övriga som köar på kontoret tappar nerverna. Det hör till spelets regler - de anställda får pengar för tilläggsförsäljning. Som kund måste man bara stå på sig.

I värsta fall överlämnar hyrfirman ingen bil om försäkringen tecknats via bokningssajt eller försäkringsbolag i kundens eget hemland. Det har under de senaste åren blivit vanligare att mjuka upp kunden genom skrämsel och hot. Det beror på sjunkande hyresbilpriser och ökad konkurrens. En billig bli ger liten vinst för enbart dagshyra.

5. En hurudan försäkring är tillräcklig?

Självriskandelar på tusentals euro kan ingå i de billiga hyrbilarnas försäkringsvillkor. Det är svårt att njuta av ledigheten om man måste spänna sig för om något händer den hyrda bilen.

Den egentligen enda rekommenderade försäkringen för en sporadisk semesterfirare är en kaskoförsäkring utan självrisk. Det kostar, men det som verkligen kostar är om någon repar den billiga bil du hyr.

Förutom pengar kostar efterspelet alltid ansträngning och mycket tid. Utredningen kring en försäkring som tecknats via bokningssajt kan försiggå i bolagets hemland, exempelvis Irland. Papper kan skickas fram och tillbaka i veckor, och kunden får ofta först själv stå för utgifterna och sedan vänta på att få sina pengar tillbaka.

Autolib'-seisake Pariisissa.
Hyrbil i Paris Autolib'-seisake Pariisissa. Bild: Yle/Jaana Sormunen Paris,Frankrike,Autolib'

En kaskoförsäkring utan självrisk är det enda lågriskalternativet särskilt i situationer där kunden återlämnat bilen utanför biluthyrningskontorets öppethållningstider.

Allt som händer med bilen innan biluthyrningen bokförts som avslutad faller på kundens konto. En kund som återlämnat bilen vid flygplatsen på efternatten kan redan sitta på flyget då någon krossar en bilspegel.

Men inte ens en försäkring utan självrisk täcker automatiskt allt. Om försäkringen inte inbegriper någon vindruteförsäkring lönar det sig absolut att ta en sådan. Moderna bilars vindrutor är invecklade och dyra.

I mer värdefulla bilar lönar det sig att försäkra också fälgar och däck.

6. Lönar det sig att tanka bilen full före återlämning eller låta hyrfirman tanka?

Ett traditionellt full-to-full-avtal är fortfarande det mest rättvisa och billigaste sättet. Kunden avhämtar en färdigtankad bil och återlämnar den till slut med full tank. Då man reserverar en bil bör man kolla att det finns ett full-to-full-alternativ i avtalet. Alltid finns det inte det.

I riktigt billiga bilar kan det finnas underligheter, exempelvis att man måste betala en särskild serviceavgift för första tankningen.

Det lönar sig alltid att spara kvittot på tankning även efter semestern - vilket givetvis förutsätter att bensinstationen ger ett kvitto. Därför är det bra att betala bränslet med kort.

Om man vill vara säker kan man uppvisa kvittot för personen som tar emot bilen eller till och med begära en kvittering över att någon sett kvittot. Men alltid jobbar inte den person som tar emot fordonet för den firma som hyrt ut det, men man kan ändå fladdra med kvittot. Kunden lämnar då en tydlig hälsning om att det kan vara lönlöst att efterkräva pengar för bensin.

7. Vad ska man göra om den bil man bokat inte finns eller om det är fel bil?

Ibland går det så att den bil man bokat inte finns och hyrfirman inte heller har någon annan bil att erbjuda i stället.

I kedjor som tar seriöst på sina kunder och som verkar lagenligt är det exceptionellt att bilarna tar slut plötsligt, men det finns hyrfirmor av alla de slag. Ett typiskt påstående vid kundbetjäningen är att "föregående kund inte återlämnat er bil i tid" eller att ”bilen var inblandad i en krock nyss”.

Det förekommer överbokning under bråda semesterperioder. Om det inte finns en enda bil har kunden rätt att få ersättning. Internationella kedjor brukar försöka hitta en bil till kunden av konkurrenter. Ofta lyckas det också.

Om biluthyrningsfirman erbjuder ett fordon som större än vad som bokats behöver och ska kunden inte betala något emellan.

Om uthyrningen erbjuder en mindre bil lönar det sig att fundera på om man ska ta emot den. Även om prisskillnaden ersätts bör man inte skriva på avtalet innan man granskat det.

Det kan exempelvis vara striktare kilometerbegränsning i ett avtal som gäller en mindre bil. En mindre och billigare bil kan därmed bli dyrare om man inte märker detta.

Det kan också vara fråga om rena rama lurendrejeriet i samband med byte av fordonsklass. Vissa hyrfirmor har nödvändigtvis aldrig innehaft en sådan bil som kunden bokat.

8. Hur noggrant ska man granska bilens skick då man avhämtar och återlämnar den?

Man ska inte bege sig ut i trafiken med en hyrbil innan man bekantat sig med katalogen över dess fel och med egna ögon sett att det inte finns andra bucklor, repor eller andra brister på bilen än vad som listats.

Om något avvikande påträffas ska man anmäla detta till personalen som ska dokumentera upptäckterna. Så bråttom får man inte ha på semestern att man lämnar detta ogjort.

Försöken att få pengar av kunden retroaktivt hör ofta ihop just med olika bucklor. Fallen har ökat under de senaste åren.

Hyrfirmorna synar nuförtiden mycket noga om bilarna fått nya repor. Det finns stora skillnader mellan firmorna gällande dokumentering av fel och brister. De vill förstås försöka få pengar av kunder som inte har heltäckande försäkring.

En försäkring utan självrisk är egentligen det enda sättet att skydda sig mot sådana eventualiteter. I betalningsanmodan som skickas till kunden retroaktivt kan det hotas med jurister och rättsprocesser om kunden inte betalar för reparationer.

ett papper
ett papper Bild: Yle/ Axel Brink brev

I kravbrevet bifogas ofta en kopia av en räkning från en bilreparatör, av vilken det dock inte framgår på vilket sätt bilen reparerats. Det är också typiskt att det inte går att få tag på bilder med datum av bilen före och efter reparationen.

Det är återigen fråga om att kunden ansvarar för bilen fram till det ögonblick då firman registrerar återlämningen. Om kunden exempelvis tagit bilder av en oskadd bil klockan fyra på morgonen finns det ingen garanti för att ingen skadat den före klockan sju då kontoret öppnar och överlämningen registreras. I dylika fall har kunden ingen hjälp av sina egna bilder.

Ur kundens synvinkel är det säkrast att be en kopia av kvittot som bekräftar att hyresavtalet upphört. Då kvitterar kundbetjäningen att bilen emottagits i det skick som hen sett den.

9. Biluthyrningsfirmorna vill göra en kund till stamkund. Finns det någon egentlig nytta med det?

Stamkundsprogrammen är givetvis de stora uthyrningskedjornas sätt att binda konsumenter till sitt eget företag. Såsom stamkund ger konsumenten mycket information om sig själv till företaget, vilket alla inte gillar.

Men det kan finnas fördelar med att vara stamkund även för dem som sporadiskt hyr en bil. Nyttan för dem kan dock sällan mätas i pengar.

En stamkund kan vanligtvis plocka upp bilen utan att köa. Det kan betyda en till två timmar mindre kötid på vissa flygplatser under den intensivaste semestersäsongen.

Den största nyttan kan dock uppkomma av sådant som kunden inte ens ser. Uthyrningskedjorna tvingas särskilt under högsäsongerna ständigt prioritera sina kunder.

I företagens egna system går stamkunder förbi andra då det finns ont om bilar och kunden föreslås uppgradering i fordonsklass. Också i problemfall får stamkunder vanligtvis bättre och snabbare service.

Texten är en aningen förkortad version av Yle Uutisets artikel Vuokraamassa autoa lomalla? Netistä saatu tarjous ei ole sopimus, lopullinen hinta voi muuttua – Lue 9 tärkeää vinkkiä autonvuokraukseen av Marcus Ziemann.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes