Hoppa till huvudinnehåll

Peter Vesterbackas tunnelprojekt värvar världens största byggnadsfirma - skapar 20 000 årsverken

Peter Vesterbacka med spade i handen.
Arkivbild på Peter Vesterbacka. Peter Vesterbacka med spade i handen. Bild: Yle / Derrick Frilund Peter Vesterbacka,Spade,tallinntunnel

Affärsmannen Peter Vesterbackas Tallinn-tunnelprojekt tar igen ett steg framåt.

Finest Bay Area Development, företaget som ska genomföra projektet, är i full gång med att göra en avsiktsförklaring med världens största byggnadsfirma.

– Vi har för avsikt att göra upp en avsiktsförklaring med kinesiska CREC, alltså världens största byggnadsfirma, den här veckan, berättar Vesterbacka.

Byggnadsjätten är specialiserad på just järnvägsprojekt och har ett specialkunnande inom stora borruppgifter, menar Vesterbacka.

I Kina har bolaget låtit bygga över 18 000 kilometer järnvägstunnlar.

– Sakkunskap finns, konstaterar Vesterbacka.

De samarbetspartners som redan ingår i projektet, A-insinöörit, Pöyry och Fira medverkar precis som förut.

Prislappen för projektet ligger på 15 miljarder euro, varav byggnadskostnaderna uppskattas vara 12,5 miljarder.

Tunnelbygget uppskattas ta omkring sex år och sysselsättningspåverkan för Finlands del räknas motsvara upp till 20 000 årsverken.

Forskningsledare Pasi Holm: Uppskattningen om sysselsättningspåverkningen rimlig

Pasi Holm, forskningsledare på Taloustutkimus, anser att uppskattningen om sysselsättningspåverkningen är rimlig.

– Visst verkar uppskattningen om 20 000 årsverken för Finlands del, och 6 000 årsverken för Estlands del rimlig, säger Holm.

Vesterbackas tunnelprojekt är dock inte det enda i sitt slag. Den offentliga sektorn har ett motsvarande tjänstemannadrivet projekt som konkurrerar med Vesterbackas.

Det konkurrerande projektet saknar ännu finansiering

Skillnaden är att Vesterbacka är klar att förverkliga projektet så fort alla behövliga lov är i skick. Det tjänstemannadrivna projektet saknar fortfarande finansiering.

Vesterbackas mål är att tunneln ska vara klar för tågresor i slutet av 2024. Restiden mellan Finland och Estland skulle kortas ner till bara 20 minuter.

– Avsiktsförklaringen med den kinesiska byggjätten är anmärkningsvärd, eftersom projektet i och med den kan framskrida inom den planerade tidtabellen, säger Vesterbacka.

Det av Vesterbacka lotsade projektet har redan föravtal med kineser gällande finansiering.

Vesterbacka: Kineserna ska inte ha beslutanderätt

Trots kinesisk finansiering och avtal med kinesisk byggjätte ska inte Kina ha beslutanderätt i projektet, betonar Vesterbacka.

I projektet kommer också investerare från andra länder, från både Norden och Europa, att ingå.

Kring tunnelprojektet finns det ändå rätt många politiska konflikter och spänningar.

Helsingfors vill att tunneln ska gå genom Centralstationen trots att den i Vesterbackas projekt går via Esbo och Kägeludden till Tallinn.

Inte längre isolerad ö vid Europas norra gräns

För tillfället utreds projektets klimatpåverkan i Finland. Utredningen berör inte endast miljöpåverkan utan man ser också på hur projektet påverkar hela den ekonomiska regionen.

Motiveringen till tunneln är att Helsingfors och Tallinn skulle bilda ett nytt metropolområde.

Samtidigt skulle Finlands tågnätverk sammanbindas med Europa, och Finland skulle således inte längre vara en isolerad ö vid Europas norra gräns.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihankkeeseen on tulossa mukaan maailman suurin rakennusliike – Rakentamisen vuosittainen työllisyysvaikutus olisi kaksikymmentä tuhatta henkilötyövuotta skriven av Tero Valtanen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes