Hoppa till huvudinnehåll

Borgåbor både positivt och negativt inställda till planerna på fartkameror i Borgå centrum – ökad övervakning skrämmer vissa av de tillfrågade

Tre män som sitter vid ett bord på en lunchrestaurang.
Från vänster: Jonas Lindén med kollegorna Nils Alm och Markus Roms. Tre män som sitter vid ett bord på en lunchrestaurang. Bild: Yle/Hedvig Sandell Trafiksäkerhetskamera,Markus Roms

Infartslederna till Borgå centrum kommer inom en snar framtid att få nya automatiska trafiksäkerhetskameror. När exakt det blir är ännu inte fastslaget.

De nya kamerorna kommer att placeras på tre olika infartsleder: Västra Mannerheimleden, Västra Alexandersgatan och Werner Söderströmsgatan – en kamera per infartsled.

Exakt var på de här vägarna som kamerorna kommer att stå är heller ännu inte fastslaget.

Beroende på kostnaderna kommer en fjärde kamera eventuellt också att placeras i korsningen Lovisavägen-Industrivägen.

En avlång trafikkamera mot en molnig himmel.
Så här ser de nya trafiksäkerhetskamerorna ut. Den här finns på Riksväg 6 i Lovisa. En avlång trafikkamera mot en molnig himmel. Bild: Yle/Mira Bäck Trafiksäkerhetskamera,Riksväg 6,Liljendal,Lappträsk,Lovisa

Alla kameror kommer att vara riktade mot trafiken som kör mot centrum.

De kommer dessutom att kunna kontrollera ifall föraren har säkerhetsbälte eller talar i telefon samt djupet på bilens däck.

Utöver det kan kamerorna också följa med sammanlagt 32 fordon samtidigt och mäta hastigheter på upp till 150 meters avstånd.

Yle Östnyland har frågat Borgåbor vad de tycker om planerna på trafiksäkerhetskameror i Borgå centrum.

Raija Tölkkö: ”Bra eftersom många kör för fort i Borgå”

Raija Tölkkö är positivt inställd till de nya planerna.

– Jag tror att det är bra eftersom många kör för fort i Borgå.

Hon är också nöjd med de infartsleder som valts ut.

– Speciellt på Alexandersgatan kör folk väldigt fort. Finns där bara en kamera kan folk ju visserligen gasa på efter kameran.

Tölkkö tycker ändå att två andra gator i Borgå centrum också skulle behöva få trafiksäkerhetskameror.

En kvinna. I bakgrunden Borgå busstation.
Raija Tölkkö En kvinna. I bakgrunden Borgå busstation. Bild: Yle/Hedvig Sandell Trafiksäkerhetskamera,Raija Tölkkö

– På Fredsgatan mot Pellinge och på Ågatan söderut borde det kanske finnas kameror.

Själv rör sig Tölkkö mycket med bil i Borgå och därför tror hon att de nya kamerorna kommer att påverka hennes vardag.

– Jag måste nog ta hänsyn till dem.

Trots det oroar hon sig inte för alla de tekniska funktioner som kamerorna har.

– Nej, jag är inte alls orolig. Jag använder själv Bluetooth i bilen så telefonövervakningen skrämmer mig till exempel inte.

Emil Antman skeptisk till ökad övervakning

Emil Antman är däremot inte lika positivt inställd till de nya kameraplanerna. Å ena sidan vill han understryka att han inte är för fortkörning, å andra sidan ställer han sig skeptisk till ökad övervakning.

– Det börjar gå lite till överdrift. Blir nästa steg att ha GPS-sändare på alla bilar som direkt skickar ut information till polisen? frågar han sig.

En man. I bakgrunden en bilväg.
Emil Antman. En man. I bakgrunden en bilväg. Bild: Yle/Hedvig Sandell Trafiksäkerhetskamera,emil antman

Antman, som använder bil mycket i sitt arbete, beklagar också att små fortkörningar ska bestraffas. Trots att han som sagt nog samtidigt förstår att fortkörning inte tillåts.

– Det är lite obehagligt att minsta felsteg ska bestraffas. En viss frihet ska man väl ändå få ha.

Mårten Valdén: ”Riktiga poliser skulle få ersätta den tekniska övervakningen”

Mårten Valdén är, liksom Antman, lite skeptisk till trafiksäkerhetskamerorna.

– De är onödiga i centrum och borde hellre finnas ute på landsbygden. Vid skolor förstår jag nog ändå att de behövs.

Valdén tycker överlag att det finns onödigt mycket teknisk övervakning.

– Det börjar gå till överdrift. Den tekniska övervakningen skulle istället få ersättas av riktiga poliser som stannar förare ute vid vägarna. På det sättet kan man sätta stopp för rattfyllerister och drogmissbrukare i trafiken.

Att de nya kamerorna kan kontrollera till exempel däckdjupet och telefonanvändning tycker Valdén att är bra.

– Sedan måste vi fråga oss om det inte är lika distraherande att till exempel äta en banan vid ratten som att ha en telefon i handen. Teknologin i de nya bilarna kan ju också störa koncentrationen på samma sätt som en mobiltelefon.

Jonas Lindén vill gärna ha kameror nära skolor

Jonas Lindén har igen inget emot de nya kameraplanerna.

– Visst minskar kamerorna på dem som kör hårt och leker i trafiken. Speciellt bra är det att ha dem nära skolor.

Tre män som sitter vid ett bord på en lunchrestaurang.
Jonas Lindén. Tre män som sitter vid ett bord på en lunchrestaurang. Bild: Yle/Hedvig Sandell Trafiksäkerhetskamera,Markus Roms

Lindén tror inte att de nya kamerorna kommer att påverka honom desto mera.

– Visst kan jag ibland ha telefonen i handen när jag kör men annars är nog allt i skick.

Sonja Baarman-Englund: ”Ett intressant experiment – men var går gränsen för övervakning?”

Sonja Baarman-Englund är likaså välvilligt inställd till kamerorna. Hon är ändå lite misstänksam mot den ökade övervakningen.

– Kamerorna är bra eftersom de ökar den allmänna säkerheten. Man kan ändå fråga sig var gränsen går för övervakning.

Baarman-Englund är dessutom skeptisk till hur bra det här faktiskt kommer att råda bot på fortkörningsproblem.

– Större brottslingar, sådana som kör alkohol- eller drogpåverkade, kommer inte att bry sig om kamerorna. Vi behöver ta till andra medel för att stoppa dem.

En kvinna. I bakgrunden en park.
Sonja Baarman-Englund. En kvinna. I bakgrunden en park. Bild: Yle/Hedvig Sandell Trafiksäkerhetskamera,Sonja Baarman-Englund

Hon ser det hela ändå som ett intressant experiment.

– Det är bra att se vad det här leder till.

Baarman-Englund säger att hon ofta rör sig till fots. De nya kameraplanerna får henne ändå inte att känna sig tryggare som fotgängare.

– Nej, jag har redan sett tillräckligt mycket. Senast här om veckan blev jag påkörd av en cyklist. När större olyckor sker handlar det ofta om faktorer som inte går att kontrollera.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland