Hoppa till huvudinnehåll

Hemmens största koldioxidkälla är transporterna - "Visst har det funnits stunder när vi funderat på att skaffa bil"

Inka-Maria Pulkkinen står på en kullerstensgata med sin cykel.
Inka-Maria Pulkkinen cyklar så gott som året om. Inka-Maria Pulkkinen står på en kullerstensgata med sin cykel. Bild: Amanda Vikman/Yle person,inka-maria pulkkinen

Redan som liten hade Inka-Maria Pulkkinens familj ingen bil. Hon tror att det till viss del kan ha påverkat att hon lever bilfritt även i dag. Att skaffa elcykel känns som ett rimligare alternativ än en bil.

- Visst har det funnits stunder när vi funderat på att skaffa bil. Men då har vi satt oss ner med räknare och min man har sagt att "så här och så där mycket kostar det att bara ha bilen stående på trottoaren". Där har det för det mesta stannat, säger Pulkkinen.

Hon bor i centrum av Åbo och både hon och hennes man jobbar i staden. Men om de hade bott längre från centrum är hon inte säker på att de hade klarat sig utan bil.

- Vi som bor i centrum klarar oss bra med kollektivtrafik eller cykel om vädret tillåter. Men på många platser i Finland är det inte möjligt att leva så. Och jag hade nog inte gillat känslan av att sitta fast i hemmet på söndagen när man vill ta sig någonstans, säger hon.

Inka-Maria Pulkkinen öppnar låset på sin cykel.
Inka-Maria Pulkkinen öppnar låset på sin cykel. Bild: Amanda Vikman/Yle cykel,inka-maria pulkkinen

För att ta sig runt under semestrarna åker familjen Pulkkinen gärna tåg.

- Jag har körkort och har kört några gånger, men jag gillar det inte. Dessutom tycker jag det är så mycket skönare att åka tåg med småbarnen jämfört med att sitta i bilen. Det kräver kanske en viss flexibilitet av släktingarna som får hämta oss från tåget.

Enligt Finlands miljöcentral kommer den största andelen av hushållens koldioxidutsläpp, 30 procent, från transporterna.

500 euro per månad att äga bilen

I fjol granskade Yle vad det kostar att äga en bil de fem första åren efter inköp. I exemplet hade man en 40-årig stadsbo som körde 18 000 kilometer per år och inte har tagit lån för bilköpet. Bilen hade köpts som ny och kostat under 20 000 euro.

Då kom man fram till att det kostar cirka 400 euro per månad de fem första åren. I den uppskattningen inkluderas också värdeminskningen på bilen.

Ju dyrare bil, desto dyrare månadskostnad. För en dyr bil som kostar mellan 40-50 000 euro blir prislappen knappt 650 euro per månad under de fem första åren.

Men det är så klart många faktorer som spelar roll när man gör dessa uppskattningar, och det framgår också i undersökningen.

Trafikstockning
Trafikstockning Bild: Mika Kanerva Tammerfors,stockning

- Åtminstone kan man åka ganska många taxiresor för den pengen. Och det gör säkert många bilägare ändå, till och från flygfältet till exempel, eller hem från tågstationen när man kommer fram sent och är trött, funderar Inka-Maria Pulkkinen.

​Teknologiska forskningscentralen har räknat ut att Finländaren i snitt rör sig 40 kilometer per dag. Av den sträckan körs närmare 80 procent med bil.

Det betyder att vi i snitt kör 32 kilometer med bil varje dag. Med kollektivtrafiken rör vi oss fem kilometer per dag, och till fots och med cykel tar vi oss ungefär en och en halv kilometer.

Barnvagnen som packåsna

För att få hem större inköp har familjen Pulkkinen dels prövat på matvaruleverans som går att beställa från vissa matkedjor. Men om de går till matbutiken själva slår Inka-Maria Pulkkinen ett slag för barnvagnen.

- Jag tror att vi har blivit ganska slipade på att packa vagnen full. Både vi vuxna och fyraåringen har var sin väska och på det viset får vi nog hem en hel del matvaror.

I dag finns det 2,7 miljoner registrerade personbilar i Finland. Det betyder att ungefär varannan Finländare har en egen bil. Mängden personbilar har fördubblats sedan 1980. Samtidigt ska Finland bli klimatneutralt till år 2035.

Fötterna av en cyklist.
Fötterna av en cyklist. Bild: Amanda Vikman/Yle cykel,cyklist

Ungefär 10 procent av Finlands totala koldioxidutsläpp kommer från privatbilismen och staten ska nu satsa på bannätet för att tågtrafiken ska kunna utvecklas.

Det kommer också att bli en skatte- och avgiftsreform för hållbara transporter som ska bidra till en snabbare minskning av utsläppen från trafiken.

- Subventionerade priser på elcyklar är något jag tror på. Åtminstone tror jag att många på allvar kunde tänka sig en elcykel i stället för en andra bil. Vi har själva funderat på en eldriven lådcykel för att få med oss mer grejer eller enklare kunna köra barnen någonstans, säger Pulkkinen.

"Åbo borde se över stamnätet"

För egen del skulle Inka-Maria Pulkkinen gärna se att Åbo stad öppnade flera busslinjer som inte går via torget.

- Det fungerar inte så bra nu vid torget, och det är ju intressant hur staden har beslutat i den här frågan. Överlag borde Åbo se över stamnätet för kollektivtrafiken, men jag har förstått att de har något på gång där.

Självkörande bilar, nya drivmedel och annan teknik kan komma att förändra bilismen och kollektivtrafiken i grunden. Hur färdmedlen fungerar när Pulkkinens egna barn är lika gamla som hon är nu är svårt att säga.

Självkörande bil
Självkörande bil Bild: Volvo Volvo,självkörande bilar

- Man vet ju inte mycket om vilken teknik det finns då, och jag är ingen klimatexpert så jag vågar inte säga vad man borde göra för att rädda världen. Men jag har förstått att det vore hemskt bra om man åtminstone kunde göra sig av med fossila bränslen, säger hon.

Förarlösa taxitjänster och förarlösa bilar är redan i viss mån verklighet. Men frågan är inte helt problemfri i och med att lagstiftningen och säkerheten måste göras tydlig innan tekniken tas i bruk i större skala.

- Men också innan självkörande bilar gör entré på allvar kunde anropstaxi som beställs via någon gemytlig app vara något som jag gärna skulle prova på. Det är en slags mellanform mellan taxi och buss. Man åker tillsammans med fler för ett billigare pris.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland