Hoppa till huvudinnehåll

Fanbäraren ska utvecklas digitalt - medieerfarna Jens Berg axlar mentorroll som ny chefredaktör

En närbild på en tidning som heter fanbäraren.
2018 första nummer av Fanbäraren. En närbild på en tidning som heter fanbäraren. Bild: Anna Björkqvist / Yle Nylands brigad,fanbäraren

Medieprofilen Jens Berg är ny chefredaktör för tidningen Fanbäraren. Han vill utveckla tidningens utseende och ska göra den mer digitalt relevant.

Kustjägarutbildade Berg får nu åter njuta av Soldathemmets munkar och torsdagarnas ärtsoppa ifall han noga tajmar sina besök i Dragsvik.

Som ny chefredaktör ska han skriva ledartexter och ibland artiklar, men också göra annat arbete.

- Chefredaktören blir mer av en mentor för de unga beväringar som jobbar med tidskriften.

Jens Berg
Jens Berg har lång erfarenhet av mediebranschen och har arbetat som vd för KSF Media. Jens Berg Bild: Anne Hämäläinen/Yle Jens Berg

Berg kommer att tillbringa tre till fyra dagar per nummer på Nylands brigad.

- Då sitter jag på beväringskommittén tillsammans med beväringarna. Vi sitter och väljer bilder, går igenom deras texter och går igenom vilka frågor de kan ställa när de ska göra intervjuer.

- Sedan när vi färdigställer produkten och gör layouten klar så är jag där ett par dagar och sitter med. Det är härligt att få jobba med de unga beväringarna.

25 års erfarenhet

Jens Berg har lång erfarenhet och har suttit på höga poster i mediebranschen. Han har varit chefredaktör på Hufvudstadsbladet och vd för KSF Media. Han har även en lång bakgrund på Yle i bland annat olika chefsbefattningar.

Han har därför många tips att dela med sig av. Det är ändå inte bara Berg som får agera lärare, utan han lär sig också av beväringarna.

- Ofta har det visat sig att de får visa mig och att de berättar för mig att "hej, hur skulle det vara om vi gjorde så här?". Framförallt då det gäller något tekniskt eller visuellt. Så det är också jättegivande för mig och jag lär mig minst lika mycket som de lär sig, säger Berg.

Språngbräde för unga beväringar

Berg ser Fanbäraren som en god inkörsport för unga journalister.

- Många av dem som har jobbat som redaktörer och grafiker på Fanbäraren har gått vidare till journalistutbildning och grafisk utbildning. Många av dem hittar vi på till exempel Yle, HBL eller Vasabladet.

Tidningen Fanbäraren fyller 70 år.
Fanbärarens utseende har varierat under årens lopp. Tidningen Fanbäraren fyller 70 år. Bild: YLE/Mikaela Sonck 70-års jubileum

Jens Berg valdes till chefredaktör eftersom Fanbäraren kontaktade hans företag.

- De köper tjänsten av mitt företag dels som chefredaktör och dels för att utveckla fanbäraren att bli mera relevant digitalt.

Hur vill du att Fanbäraren ska se ut i framtiden?

- Fanbäraren har mycket fint innehåll i dag. Jättemycket substans och många kunniga skribenter. Det som Fanbäraren är sämre på, så som jag ser det, så är själva presentationen. Då handlar det om ganska klassiska tidskriftsgrepp.

Han vill arbeta med rubriksättning och skapa bättre ingresser, men också se bättre grafiska framställningar i form av till exempel tidslinjer och utbrutna citat.

- Att lyfta fram allt det fina material som hittills kanske har drunknat lite i en jämntjock presentation, förklarar Berg.

Trycks för föreningspengar

Tidningen Fanbäraren som ges ut av Nylands brigad och Nylands brigads gille.

Chefredaktören finansieras av Nylands brigads gille. Gillet betalar också för tryck och distribution.

Nylands brigad bidrar till tidningen med beväringar, teknik och informationsavdelning. Många av texterna i tidningen produceras av Nylands brigad.

Tiina Grönroos intervjuade Jens Berg.

Artikeln uppdaterades klockan 8.55 11.7.2019 med att huvudbilden föreställer första numret av tidningen 2018, inte 2019 som det tidigare stod.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland