Hoppa till huvudinnehåll

Delar av olycksplanet i Umeå gick sönder redan i luften – Ögonvittne: ”Vi tittade upp i luften och såg att planet snurrade”

Tre svenska fallslärmsklubbar använder plan av samma modell som störtade i söndags och stoppar nu flygningarna tillsvidare, rapporterar svenska medier. Enligt uppgifter till Dagens Nyheter bröts olycksplanets vinge i luften, men under måndagens presskonferens kommenterade Hans Ytterberg vid Statens haverikommission inte exakt vilka delar som gick sönder i luften.

Det plan som på söndagen kraschade var av modellen GippsAero GA8 Airvan. Den svåra olyckan skedde på ön Storanskär, två kilometer från Umeå flygplats. Nio personer miste livet.

Just nu arbetar man med att identifiera de nio personerna. Enligt passagerarlistan hade sju män och två kvinnor stigit ombord planet.

Dagens Nyheter rapporterar om uppgifter från Statens haverikommission, som uppger att planets vinge bröts i luften. Enligt tidigare uppgifter skulle vingarna ha suttit kvar på flygplanet.

- En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger Peter Swaffer vid haverikommissionen till DN.

Under ett presstillfälle på måndag kväll bekräftade Hans Ytterberg vid Statens haverikommission att delar av planet gått sönder i luften, men har kommenterade inte exakt vilka delar det handlar om eller hur stora de varit.

Eftersom de inte finns svara lådor på flygplanet, försöker man samla in potentiell information från mobiler och surfplattor som passagerarna haft med sig.

Ögonvittne såg hur planet störtade

Ett ögonvittne som SVT talat berättar att han stått ute i ett sällskap och arbetat då de hörde ett motorljud, som de snabbt förstod vara ett flygplan.

- Vi tittade upp i luften och såg planet störta, i princip hela vägen ner. Vi såg att planet snurrade, som att det tappat en vinge. Efter en stund såg vi något falla bredvid planet, jag tror det var vingen, säger Anton Mattsson.

- Jag tycker det är jättetragiskt.

Andra fallskärmsklubbar i landet har valt att inte flyga med flygplanstypen i fråga medan utredningen pågår.

- Det finns två fallskärmsklubbar till i landet som använder den här modellen. De har tillsvidare valt att ha sina plan ståendes på marken, säger Petter Alfsson-Thoor, som är riksinstruktör i Svenska Fallskärmsförbundet till Sveriges Radio..

Alfsson-Thoor säger att förbudet är i kraft tills man vet mer om olycksorsaken.

Komplicerad utredning eftersom flygplanet saknar svart låda

Haverikommissionen i Sverige har inlett en utredning, som kan pågå upp till ett år. Olycksplanet hade ingen svart låda, alltså får haveriutredarna utgå från vittnesuppgifter, videofilmer, analys av vrakdelarna och också av exempelvis dödsoffrens smarttelefoner eller surfplattor, som kan bidra till att förklara olycksorsaken.

Svenska Fallskärmsförbundet har varit på plats i Umeå sedan söndag kväll för att ge krisstöd åt medlemmarna i Umeå fallskärmsklubb, dit dödsoffrena hade anknytning till.

Klubbens chefsinstruktör befann sig på ett läger i Slovenien när han hörde om olyckan. Det var hoppledaren i Umeå som skickade sms och bad att ringa upp omedelbart.

- Jag ringde upp och frågade om något hänt. Han sa att "flygplanet hade gått ner och vi såg inga skärmar i luften". Säg att du skojar, sa jag, berättar Johan Hellström för Sveriges radio.

Hellström är på väg från Slovenien tillbaka till Sverige, där han kommer att träffa anhöriga och fallskärmshoppare i anknytning till dödskraschen.

Källa: Sveriges Radio, SVT, DN

Artikeln uppdaterades 15.7.2019 klockan 16:45 med uppgifter om att olycksplanets vinge bröts i luften.

Artikeln uppdaterades 15.7.2019 klockan 19:54 med uppgifter om att man under kvällens presskonferens bekräftat att delar av planet gått sönder i luften.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes