Hoppa till huvudinnehåll

Flygsäkerhetsexpert: 100 gånger farligare att flyga ett lätt privatflygplan än att åka passagerarplan

Utyckningsfordon.
Olycksplatsen. Utyckningsfordon. Umeå

Experten på flygsäkerhet Hans Kjäll gissar att piloten av någon anledning förlorade kontrollen över det sportflygplan som kraschade i söndags i Umeå.

Planet som störtade var en äldre modell, GippsAero GA8 Airvan, tillverkad i Australien. Planet har tillverkats i drygt 200 exemplar.

Enligt Hans Kjäll, expert på flygsäkerhet, har plantypen inte varit med om några större olyckor.

- Man blir väldigt förvånad, vad kan ha orsakat kraschen, säger Kjäll till Svenska Yle.

- Man har förlorat kontrollen på något sätt, av en yttre omständighet. Men varför man har gjort det kan vi inte svara på i nuläget, säger Kjäll.

Privatplan farligare än passagerarplan

Det finns en videofilm på olyckan och flera vittnen.

- Man ser att en vinge eventuellt bröts sönder, men frågan är i vilket skede det skedde, säger Kjäll.

Om man jämför säkerhetsnivåerna i de olika klasserna av luftfart, så är det 100 gånger farligare att flyga med ett lätt privatflygplan än med ett passagerarplan.

- Riskmässigt är det här en betydligt farligare verksamhet än att flyga som passagerare. Och det måste man klargöra ganska tydligt för folk.

Till SVT säger Kjäll att det är mer riskfyllt att flyga med privatplan eftersom planet är byggt utgående från enklare regler. Piloten har också en lägre utbildning.

- Man opererar med ett flygplan som har minimal utrustning. Man flyger med visuellflygregler, det vill säga man ser ut var man är någonstans, medan linjefarten flyger med sofistikerade instrument, säger Kjäll till SVT.

Inom 30 dagar ska haverikommissionen publicera en preliminär rapport där en redogörelse för händelseförloppet ingår. Vad som orsakat olyckan kommer först att publiceras i en slutrapport.

Det kan ta sex till tolv månader innan haverikommissionen publicerar en fullständig haverirapport.

"Ovanligt att plan störtar rakt neråt"

I videon ser man att planet störtade väldigt snabbt och föll nästan vertikalt neråt.

- Det är väldigt ovanligt att ett plan faller rakt neråt, säger Olycksutredningscentralens specialutredare Tii-Maria Siitonen till STT

Enligt Siitonen är det ovanligt att man finner en klar anledning till flygplansolyckor.

- Det är oftast många olika faktorer som ligger bakom flygolyckor och farosituationer.

Inga plan av samma typ används i Finland.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes