Hoppa till huvudinnehåll

Importen av begagnade bilar når nytt rekord i år - de flesta importeras från Sverige

Bilar på rad i en bilbutik.
Mercedes, Volvo och BMW är de tre populäraste bilmärkena. Bilar på rad i en bilbutik. Bild: Sasha Silvala / YLE bilar,bilhandel,Luftföroreningar

Importen av begagnade bilar kommer att nå ett nytt rekord i år. Från januari till juni 2019 ökade importen med 21 procent jämfört med samma period ifjol.

Tero Kallio som är vd för Bilimportörernas och -industrins förening säger till Yle att de uppskattar att 45 – 46 000 bilar kommer att importeras i år.

Privatpersoner står för 40 procent av importen, och företag för de resterande 60 procenten. Företagen importerar begagnade bilar för eget bruk eller för att sälja vidare.

Niklas Nylund är vd för Special mobil i Ekenäs som är en bilhandel som importerar och säljer begagnade bilar. Han har märkt av en ökande efterfrågan.

- Jag tippar på att vi har ökat vår import av begagnade bilar med 30 procent jämfört med ifjol, säger han.

Flest bilar importeras från Sverige

På nationell nivå var Tyskland länge det land som det importerades flest bilar från, men ifjol blev istället Sverige det mest populära alternativet.

Mellan januari och juni var över hälften av de importerade bilarna från Sverige.

Nylund säger att han också för det mesta importerat från Sverige under den senaste tiden.

- En orsak till det är att den svenska kronan just nu står rätt i relation till euron, säger Nylund.

Sverige och Tyskland står tillsammans för 80 procent av de importerade bilarna. Resterande bilar hämtas från bland annat Nederländerna, Estland, Italien och USA.

De tre mest importerade bilmärkena mellan januari och juni var Mercedes, Volvo och BMW.

De utgjorde hälften av alla de begagnade bilar som importerats hittills i år och de har varit topp tre de senaste tre åren. De tio mest populära brukar också vara de samma år efter år.

De tio mest importerade märkena av begagnade bilar

Siffrorna gäller för juni till januari 2019

1. Mercedes-Benz: 4021 stycken

2. Volvo: 3367

3. BMW: 2751

4. Volkswagen: 1723

5. Audi: 1495

6. Toyota: 1074

7. Mitsubishi: 928

8. Ford: 779

9. Skoda: 400

10. Lexus: 319

Andra märken: 3547

Totala mängden importerade begagnade bilar: 20404

Källa: Traficom

När det gäller bränsle är dieselbilarna de mest populära. De utgör ungefär hälften av de importerade bilarna, men deras andel sjunker.

Importen av elbilar fördubblades och av dem har det hittills importerats 171 stycken.

Men de bilar som hittills haft den största relativa ökningen är laddbara hybridbilar. Importen av dem har tredubblats, så att deras andel nu är 13 procent.

Gynnas av den nuvarande bilskatten

Handeln av importerade begagnade bilar har dragit nytta av den finländska bilskatten, som gynnar import av begagnade bilar framom köp av nya.

Tero Kallio säger till Yle att finländarna i år kommer att importera begagnade bilar för ett totalt värde på 800 miljoner euro.

Samtidigt minskar handeln med nya bilar och bilindustrin har krävt att skatteändringar görs. Till motiveringarna hör bland annat statens klimatmål.

Antti Rinnes regering har som mål att minska utsläppen från trafiken, men i regeringsprogrammet står det inget om att ändra bilskatten.

Frågan är hur bra en ökad import av begagnade bilar är ur en miljösynpunkt?

Bilarna som importeras är i snitt 6–7 år gamla. Niklas Nylund säger att han importerar bilar som har max sju år på nacken, men att han helst importerar yngre bilar än så.

- Vi försöker sikta på 3–4 år gamla bilar, men bilar som är äldre än så faller ändå naturligt in i handeln efter ett tag. Dessutom har vi så mycket begagnade bilar i Finland redan så det finns ingen orsak att importera dem med våld, säger Nylund.

Artikeln baserar sig delvis på Yle Uutisets artikel på finska.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes