Hoppa till huvudinnehåll

Hemvården i Åbo hårt pressad - köptjänster, omorganiseringar och anhöriga har räddat situationen så här långt

Irmeli Laajanen pitää puolisonsa Heikki Laajansen kädestä
Irmeli Laajanen pitää puolisonsa Heikki Laajansen kädestä Bild: Antti Kolppo / Yle äldreomsorg

- Det är den värsta sommaren jag någonsin upplevt, säger Anne Vuorinen, chef för äldrevårdens öppna tjänster i Åbo.

Bristen på närvårdare har drabbat Åbo hårt i sommar. Staden köper i viss mån tjänster av privata aktörer, men också de privata aktörerna lider av personalbrist.

Istället har man från äldrevårdens sida försökt åtgärda detta genom att omorganisera arbetet på olika sätt, vilket också gett cheferna en tyngre arbetsbörda.

- Men på det här sättet kan man garantera en trygg sjukvård, med den personal som finns till hands.

Det man gett avkall på är hjälpen som ges för att klienterna ska kunna gå ut.

Istället har man gjort avtal med Assistentcentret, som leds Åbo muskelhandikappförening. De tagit hand om de klienter för vilka det är extra viktigt att få gå ut för de ska må bra.

- Samarbetet har fungerat bra, säger Vuorinen.

Måste följa vård- och serviceavtal

Att avstå från att ge någon viss service kommer ändå inte på fråga, trots personalbristen, betonar Vuorinen.

En service- och vårdplan görs upp för varje klient. I den ingår att sköta om näring, mediciner och hygien hos klienten.

- Visst är vår personal under ett vansinnigt tryck. Men vi har gjort ett vårdlöfte till klienten. Det finns inga listor hos oss över vad man kan lämna bort under ett besök, förklarar Vuorinen.

- Det som vi kan göra är agera i kulisserna, det vill säga ständigt se över de olika områdenas resurser och flytta över personal till de områden där behovet är störst under en viss vecka.

Vuorinen betonar att det är viktigt att en eventuell omorganisering av arbetet och uppgifterna sker på förhand.

– Nya rutter kan planeras eller arbetsuppgifter omfördelas innan, men då vårdaren väl kommer till klienten, kan man inte lämna saker ogjorda, utan servicen måste förverkligas enligt överenskommelse. Det är också viktigt att vårdarna på platsen slipper fatta beslut om vad som ska göras.

Läget stabilt, trots utmaningar

Trots att arbetsbördan varit tung i sommar, är Vuorinen förvånad över att det kommit så pass lite negativ respons från klienter eller anhöriga under det katastrofala läget.

- Eftersom läget fått en hel del offentlighet, har jag också fått intrycket av att de anhöriga engagerat sig mer än vanligt. De är i tätare kontakt med sina anhöriga och är noggrannare med att ta hand om saker. De verkar förstå den svåra situationen som råder.

- Läget är stabilt, med tanke på utgångsläget, sammanfattar hon.

Nöden får inte vara så stor att man ger avkall på utbildningsnivån.

Redan nu anlitar äldrevården tidigare personal som redan gått i pension året om. Det här är mycket vanligt, säger Vuorinen.

- Det finns flera tiotal av dem, men de väljer naturligtvis när de vill komma. Alla är kanske inte intresserade att arbeta under sommaren. Men eftersom det är frågan om utbildad personal som känner till våra system, så de är en stor hjälp för oss.

Det går heller inte att släppa in vem som helst, det är alldeles klart, betonar Vuorinen.

- Nöden får inte vara så stor att man ger avkall på utbildningsnivån. Erfarenhet och ens någon form av vårdutbildning ska finnas. Vem som helst kan inte stiga in från gatan. Det bör vi komma ihåg då vi rekryterar och det bör vi också övervaka.

Svalare sommar har åtminstone inte gett extra arbete

Det som gjort det här året ändå lite lättare är att man sluppit förra årets värmebölja. De klienter som behöver få går ut har också kunnat göra det.

- Förra året var äldrevården också tvungen att göra extrabesök hos klienterna för att se till att de fick i sig tillräckligt med vätska. Ur den synvinkeln har det varit en bra sommar. Lyckligtvis har det varit svalare. Vi får också hoppas att det inte heller kommer någon långvarig värmebölja mer.

Nästa steg är att hyra in arbetskraft

I mitten av augusti kommer man att inleda ett pilotprojekt, där man under ett halvt års tid testar att hyra in arbetskraft då vikariebehovet är stort.

Vuorinen är ändå inte övertygad om att det här kommer att erbjuda någon lösning på problemet.

- Det är möjligt att det underlättar jobbet för cheferna, som kanske får det lättare att fokusera på sina arbeten istället för att ringa efter vikarier. Men varifrån ska dessa vikarier komma då bristen på närvårdare redan är akut och dessutom ser ut att förvärras? frågar sig Vuorinen.

- Det är som om närvårdarna försvunnit helt och hållet från världskartan.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland