Hoppa till huvudinnehåll

USA vill ta människor till månen för att stanna, och sedan till Mars - det ska göras med privata pengar

Bildkollage från Nasa med stor måne och raket som skjuts upp till Mars.
NASA:s konstnärliga tolkning av en resa till Mars. Bildkollage från Nasa med stor måne och raket som skjuts upp till Mars. Bild: Zenobillis / Alamy/All Over Press Nasa,rymden,utskjutning

Elon Musk och Jeff Bezos är de kändaste miljardärerna i USA med rymdintresse. Och det är tur för USA, som har ambitioner att flyga både till månen och Mars. Det amerikanska rymdprogrammet kan koncentrera sig på vissa delar och sälja ut det som är kommersiellt gångbart. Det kostar mycket, men kan också medföra gigantiska intäkter för investerarna.

Kommersen i rymden kommer att öka inom en nära framtid. Både om USA når Mars via månen och om turisttrafiken inleds i rymden, så är privata företag inblandade. Ett av de företag som har kommit längst är SpaceX som ägs av miljardären, Teslatillverkaren Elon Musk.

SpaceX står bakom rymdkapseln Dragon som i maj körde upp en last förnödenheter till den internationella rymdstationen ISS.

Det tog tid, men nu är varutransporten framme

Dragon startade från Cape Canaveral, med hjälp av Falcon-9. Lasten bestod av material till den internationella rymdstationen. Starten skedde natten mot lördag den 4 maj.

Bärraketen landade prydligt en stund senare på det fartyg som är designad att ta emot raketerna.

Det här har gjorts förr. Numret CRS 17 står för hur mångte gången man är uppe för att fylla på förråden i rymdstationen.

En tidig modell av Dragon-kapseln för rymdtransport av mänskor, presenterad 2012.
Äldre och nyare Dragon-versioner. En tidig modell av Dragon-kapseln för rymdtransport av mänskor, presenterad 2012. Bild: EPA SpaceX,Cape Canaveral,Nasa,Elon Musk

SpaceX var först, men inte utan problem

SpaceX första kommersiella transport till ISS skedde i oktober 2012. Då var lasten några hundra kilo mat, reservdelar – och kläder till de sex personer som ständigt finns på ISS.

Nu i maj var lasten vetenskapligt material, förklarades det.

Det har inte gått problemfritt. Uppskjutningen skulle ha skett flera veckor tidigare, men fördröjdes av olika orsaker.

Ibland är det vädret, ibland är inte raketen i skick och så var det elproblem vid målet. Den internationella rymdstationen ISS hade allvarliga problem med eltillförseln och det måste ordnas först, annars hade man inte kunnat ta emot Dragon-lasten.

En röd Tesla med en astronautdocka som chaufför sköts upp i rymden år 2018. Här med blått jordklot i bakgrunden
Dragon kör upp också annat i rymden. En Tesla-bil till exempel. En röd Tesla med en astronautdocka som chaufför sköts upp i rymden år 2018. Här med blått jordklot i bakgrunden Bild: SpaceX / E-PRESS PHOTO.COM/All Over Press tesla,SpaceX,Elon Musk,rymden

NASA köper allt fler tjänster

I det här fallet är SpaceX kommersiell leverantör av de rymdresor som den amerikanska rymdstyrelsen Nasa behöver.

SpaceX var den första privata leverantören år 2012. Det skedde efter att Nasas rymdfärja Atlantis hade gjort sin sista tur.

SpaceX är fortfarande det enda företag som kan både leverera materiel till rymdstationen och returnera annat till jorden. Man har nu kontrakt på ett tiotal resor till.

Den internationella rymdstationen ISS ägs av USA, Ryssland, Kanada, Japan, och ett antal europeiska länder via den europeiska rymdorganisationen ESA.

I tio år har den mer eller mindre regelbundet varit bemannad med sex personer. Det behövs varutransporter som alla länder är med och sköter.

Rymdfärjan Atlantis landade för sista gången
Rymdfärjan Atlantis landar för sista gången. Rymdfärjan Atlantis landade för sista gången Bild: Reuters TV Nasa,internationella rymdstationen

Just nu är det bara Ryssland som kan skjuta upp besättningarna i sitt Sojuzprogram. USA slutade år 2011. Det kostar USA en hel del både i pengar och i prestige. För USA vill gärna förbli den ledande rymdnationen.

Dockningen känslig

Tre dagar efter uppskjutningen hade Dragon kommit fram till ISS. Den fångades in med långa robotarmar när den var på nio meters avstånd – 30 fot.

Kapseln drogs långsamt in mot rymdstationen och fästes med bultar.
Också dockningen är en känslig affär – de sex ombord får knappt röra på sig under den tid man fäster Dragonkapseln vid den internationella rymdstationen.

Två astronauter tittar ut från internationella rymdstationen där Dragon-leveransen närmar sig.
Utsikten från internationella rymdstationen när Dragon-kapseln kommer med förnödenheter. Två astronauter tittar ut från internationella rymdstationen där Dragon-leveransen närmar sig. Bild: EPA SpaceX Dragon,Internationella rymdstationen,Nasa,rymden

De som följde direktsändningen på NASA:s webb-tv kunde höra meddelandet till besättningen om att de igen får röra på sig och gymnastisera.
Fotografer på strand ser uppskjutning av Falcon 9-bärraketen i stort rökmoln på Cape Canveral
Falcon-9 på väg upp vid Cape Canaveral Fotografer på strand ser uppskjutning av Falcon 9-bärraketen i stort rökmoln på Cape Canveral Bild: EPA Falcon 9,utskjutning,Cape Canaveral

Återanvändning sparar pengar

Uppskjutningen av Dragon skedde alltså i början av maj och en vecka in i juni vara den tillbaka på Cape Canaveral.

Återanvändning är nyckelordet för att göra rymdfärderna billigare. När raketerna kan flyga upp flera gånger behöver man inte bygga nya för varje tur. Det håller priserna nere. Den här rymdkapseln har nu varit upp på två turer till ISS.

Det kostar alldeles tillräckligt mycket att planera och bygga nästa generationer av rymdfärjor – t.ex de som ska ta turister och besättningar till rymden. President Obama bromsade offentlig finansiering, men startade samarbetet med Elon Musk.

Helt oproblematiskt har det inte varit, men det går framåt. SpaceX har haft större problem med sina bemannade rymdfärder, som egentligen skulle komma igång redan i sommar. I april exploderade Crew Dragon, som ska ta besättningar till månen.

Det skedde under ett test och orsaken är okänd. Men det minskar på det försprång SpaxeX har med de bemannade rymdfärderna, som de har lovat NASA.

Falcon9-raket med Dragon-kapsel startklar vid Cape Canaveral.
År 2017 åkte den här Falconraketen upp i rymden, Falcon9-raket med Dragon-kapsel startklar vid Cape Canaveral. Bild: EPA-EFE Falcon 9,Cape Canaveral,Nasa

Militären koordinerar

När vi besökte Cap Canaveral en vecka före utsatt tid för Dragon-starten, var brigadgeneralen Douglas Schiess full av optimism. Man har haft fem uppskjutningar i år – och 23 på kommande.

Här kombineras de egna militära uppskjutningarna med att ge plats för kommersiella, som förstås nu ökar. Den nationella säkerheten går alltid före.

Samarbetet mellan kommersiella aktörer och försvaret är bra, säger Douglas Schiess. Man koordinerar dagar och tider, säkerhetsaspekter och väderprognoser.

Det blir trångt på avfyrningsramperna

Målsättningen är att ytterligare öka antalet uppskjutningar till en i veckan eller fler. Då kan det blir trångt på avfyrningsramperna.

- Det är ett samarbete, med 28 uppskjutningar klarar vi det, men om vi går upp till 48 eller fler måste vi koordinera mer, säger Schiess.

Brigadgeneralen Douglas Schiess
Brigadgeneral Douglas Schiess. Brigadgeneralen Douglas Schiess Bild: Bengt Östling/Yle Cape Canaveral

- Det blir svårare men vi har också som målsättning att bli snabbare och effektivare i vår service, säger brigadgeneral Schiess.

Å andra sidan är flera av de kommersiella bolagen aktiva både på Cape Canaveral och på Kennedy Space Center intill.

Ny generation efter tidigare månmänniskor

Brigadgeneral Douglas Schiess är entusiastisk över det goda samarbetet med den unga generationen rymdmänniskor. Rymden möter Silicon Valley.

- Det är alltid bra att tala med olika människor som har andra sätt att tänka. Det hjälper oss med innovationerna, säger Douglas Schiess.

Det finns massor av unga människor som är inne i rymdbusinessen igen.

- Vi gick igenom en tid när det var mer äldre, från den första rymdgenerationen, säger Douglas Schiess. Men nu finns det inte så många kvar som har arbetat med USA:s tidigare månlandningar, som upphörde på 1970-talet.

Tre slags rymdfarkoster för resor till internationella rymdstationen presenteras 2015.
Tre modeller av framtida rymdkapslar år 2015, från Nato, SpaceX och Boeing. Tre slags rymdfarkoster för resor till internationella rymdstationen presenteras 2015. Bild: EPA/AMBER WATSON / HANDOUT Nasa,Orion Spacecraft accomplishes first spaceflight test,Spacex Dragon,Internationella rymdstationen,Boeing Defense, Space & Security,CST-100 Starliner

USA störst i rymden igen

I USA är det ganska självklart att ge de kommersiella krafterna mer möjligheter. Det ingår i president Trumps politik och ideologi.

Presidenten är mycket entusiastisk över det nya amerikanska rymdprogrammet, och den militära delen som skapar en rymdstyrka.

Vicepresident Mike Pence är aktiv ordförande för den amerikanska rymddelegationen.

När Nasas direktör Jim Bridenstine presenterar Nasa talar han om förkortningen DIME. Det är en modell som följs i säkerhetspolitiken, som innehåller diplomati, information, militär och ekonomi.

Det är olika element som ger makt åt USA – och det passar för NASA också, sade Jim Bridenstine i ett tal nyligen.

Falcon9-raket med Dragon rymdfarkost på natthimlen över Cape Canaveral.
Falcon9-raket med Dragon rymdfarkost på natthimlen över Cape Canaveral. Bild: Cultura Creative (RF) / Alamy/All Over Press SpaceX,Falcon 9,SpaceX Dragon

"Tekonologiskt underverk och diplomatiskt mästerverk"

- Den internationella rymdstationen är ett diplomatiskt mästerverk med 15 länder som dagligen deltar, och astronauter från dussintals länder, säger Bridenstine.

ISS är enligt honom ett teknologiskt underverk, men också ett diplomatiskt komplicerat mästerverk.

Information är också något som NASA stolt förevisar. Alla är intresserade av rymdverksamheten och framstegen när det gäller till exempel möjligheterna att nå Mars. Det är nästa stora grej som alla tidningar i världen sätter på sin första sida.

Militära frågor är inte NASA:s område. Men den amerikanska synen är att rymdens resurser måste försvaras. Ändå har samarbetet med Ryssland fungerat bra ända sedan 1970-talet, betonar Bridenstine. Och i rymden fortsätter det, trots problem nere på marken.

När det gäller den sista bokstaven i DIME, ekonomin, är det just det som nu utvecklas med det kommersiella samarbetet.

Mer pengar behövs, men de privata är med

Jim Bridenstine hör till de tjänstemän som är utnämnda av president Trump. Det är naturligt att han berömmer presidenten för att ha lagt till 1,4 miljarder dollar i budgeten för NASA.

- Det är inte pengar som tas från något annat projekt. Pengarna läggs till, uttryckligen för att komma till månen och sen till Mars, med människor ombord. Det ska ske inom några år.

NASA:s princip är att låta de kommersiella företagen göra det som lönar sig att göra kommersiellt.

NASA satsar på det dyra som måste göras, forskning och att gå vidare. En del saker sköts med köpta tjänster på månen, på samma sätt som man redan köper varutransporttjänster av SpaceX.

Jim Bridenstine och Elon Musk på bild från Cape Canaveral
Jim Bridenstine, NASA och Elon Musk, Spacex. Jim Bridenstine och Elon Musk på bild från Cape Canaveral Bild: NASA Photo / Alamy/All Over Press Elon Musk,SpaceX,Jim Bridenstine,Nasa

Via månen till Mars

- Månen blir den här gången testområde för våra kommande operationer till Mars, förklarar Jim Bridenstine nästan alltid i sina tal i USA just nu.

- Vi ska utnyttja resurserna på månen, det är till exempel tillgången till vatten som kan omvandlas till bränsle.

Med månen som mellanstation fortsätter resan till Mars snabbare och effektivare. Och det ska vara människor ombord, betonar Bridenstine.

- Vetenskapen är viktig för säkerheten. Det är så mycket mer vi behöver veta när vi sänder människor till yttre rymden. Vi måste kunna skydda besättningar och dem som kanske bosätter sig där i framtiden, enligt Jim Bridenstine.

Miljardärernas kamp?

Tillsvidare verkar SpaceX vara den kommersiella aktör som är längst, men det finns flera bolag. Många av dem håller också på med att bygga vapen och militärplan. Då är rymden en naturlig fortsättning.

Men också en annan amerikansk miljardär vid sidan av Elon Musk är aktiv. Det är Jeff Bezos som årligen säljer en del av sina Amazon-aktier för att satsa på rymdverksamhet.

Han presenterade stolt i mitten av maj i Washington ett nytt projekt: Blue Moon. Det är en stor månlandare som man har arbetat med i tre år. Den ska skapa infrastruktur på månen.

Jeff Bezos med solglasögon framför Blue Origins rymdkapsel 2017.
Jeff Bezos tror också på rymdens möjligheter. Jeff Bezos med solglasögon framför Blue Origins rymdkapsel 2017. Bild: Chuck Bigger / Alamy/All Over Press Jeff Bezos,Nasa,rymden,Blue Origin

"Jorden den bästa planeten, trots allt"

Jeff Bezos saknar inte heller visioner. Det finns många kortsiktiga problem på jorden som måste lösas: hunger, bostadslöshet, krig och sjukdomar.

Men för att lösa de långvariga problemen räcker inte jordklotet. Bezos ser framför sig kolonier på både månen och andra ställen. Det ska också finnas möjlighet att pendla emellan dem. Alla människor vill ändå tillbaka till jorden ibland.

- Jorden är trots allt den bästa planeten i solsystemet, deklarerar Bezos.

Bezos, som själv har skapat sig en förmögenhet genom att automatisera försäljningen från små förhållanden, talar varmt för rymdentreprenörerna.

Det handlar om att bygga en bättre värld för barnen och en väg till framtiden för rymdentreprenörer. De kommer att kunna utföra stora framsteg om vi idag kan skapa möjligheter för det, säger Jeff Bezos.

Läs också

Vetenskap

Nyligen publicerat - Vetenskap