Hoppa till huvudinnehåll

I Frankrike kräver man att två företag ställs till svars för Estoniakatastrofen - domen ska falla i dag

Fartyget Estonia vid kajen med öppet bogvisir.
Fartyget Estonia vid kajen med öppet bogvisir. Fartyget Estonia vid kajen med öppet bogvisir. Bild: EPA / Li Samuelson Estonia

I Frankrike kräver man fortfarande att två företag ställs till svars för Estoniakatastrofen. 25 år efter den ödesdigra septembernatten år 1994 ska domstolen i Frankrike i dag, fredag, bestämma ifall företagen som byggde och inspekterade Estonia ska betala skadestånd till de drabbade.

1116 anhöriga och offer kräver cirka 40 miljoner euro i skadestånd av företagen Meyer Werft och Bureau Veritas för psykisk skada.

I en intervju till nyhetsbyrån AFP säger advokat Maxime Cordier att fartyget var felkonstruerat och att de skyldiga ska stå till svars för det.

Under åren har anhöriga drivit flera civilrättsliga processer.

Över 20 år senare behandlas ärendet

I dag avgörs en civilrättsprocess som startade år 1996 då gruppen på över tusen personer lämnade in sin stämningansökan. Det tog över 20 år för rättsväsendet att ta upp ärendet till behandling.

- När jag hörde det var jag förvånad. Jag trodde man hade förkastat det för länge sedan, sa Elisabet Nilsson som förlorade sin man i tragedin, till AFP.

Målet drivs i dag av en fransk advokatbyrå. Domstolsförhandlingarna inleddes i april i Nanterre.

De målsägande har ändå inte förhoppningar på förhandlingarna.

Enligt Nilsson har de anhöriga och offren upprepade gånger under åren blivit besvikna och hon tror inte att det här fallet är annorlunda, skriver AFP.

- Eftersom man aldrig utrett Estonia ordentligt, har jag inte så mycket hopp för det här ärendet heller, säger hon.

Estonia borde inte ha fått köra i öppna farvatten

Också rederierna Estline och Tallink har varit inblandade i rättegången. Enligt den franska tidningen Le point hoppas företaget Bureau Veritas få pengar från rederierna för att betala eventuella skadestånd.

Klassifieringsföretaget Bureau Veritas anser att Estline och Tallink inte hade meddelat företaget om Estonias brister. Enligt Bureau Veritas advokat hade man bland annat inte meddelat om brister i servicen av fartygets bogvisir, till personen som granskar fartyg.

Le Point skriver att både Estline och Tallink förnekar till att ha gjort några misstag.

Den 28 september 1994 klockan 01.48 EET sjönk Estonia i hårt väder under en färd från Tallinn mot Stockholm.

Estoniakatastrofen är en av de största olyckorna till havs i Europa. 852 personer omkom och endast 137 överlevde den ödesdigra septembernatten.

Artikeln uppdaterad fredag 19.7.2019 klockan 12.10. Cerifieringsföretag har bytts till klassifieringsföretag.

Källor: AFP, DN

Läs mera:

Mayday Estonia – den sista timmen

Det blåser friskt då M/S Estonia avgår från Tallinn mot Stockholm klockan 19.15 den 27 september 1994. Hon är en kvart försenad och har 989 personer ombord. Ingen av dem vet att endast 137 ska komma i land igen. Följ med på M/S Estonias sista resa.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes