Hoppa till huvudinnehåll

Elektrifieringen av båtarna ligger långt efter bilvärlden - båtförsäljare skulle välkomna högre prestanda

En bränslepistol vid en brygga i en gästhamn.
En bränslepistol vid en brygga i en gästhamn. Bild: Amanda Vikman/Yle tankning (bränsle),Tanka,fossila bränslen,småbåtshamn

Både båtaffären och leverantören har svårt att hinna med efterfrågan på små elmotorer. Men absolut vanligast är fortfarande bensin- och dieseldrivna båtar, förmodligen också det kommande decenniet.

- Vi har bara tre modeller av elmotorer. Det går att köra en halv till en timme åt gången med dem och de motsvar en två till fyra hästars motorer. Där tar det slut och det hade ju varit roligt att ha något också för större båtar, säger båtförsäljare Ben Lindström vid Kimitoöns båtcenter.

Det är främst människor som vill byta ut sina gamla tvåtaktsmotorer som köper elmotor vid Kimitoöns båtcenter.

Det handlar om äldre personer som ska ut och fiska eller så har man barnbarn som har en gummibåt de vill köra runt med.

Ben Lindström i en båthall.
Ben Lindström hoppas att utvecklingen går fort för elmotorer inom båtbranschen. Ben Lindström i en båthall. Bild: Amanda Vikman/Yle person,Ben Lindström

Laddningen blir relativt billig jämfört med diesel eller bensin. Nackdelen är fortfarande priset på batteri och motor, prestandan och laddningstiden samt vikten på batterierna.

- Elmotorn har färre rörliga delar och kräver mindre service. Det innebär att det inte är några oljebyten eller annat mekande med motorn. Det finns i princip bara två strömkablar som kopplas till batteriet, säger Lindström.

Finland ett av världens båttätaste land

Det finns drygt 200 000 registrerade båtar i Finland i dag, det vill säga båtar som är längre än 5,5 meter eller har minst en 20 hästars motor. Men enligt Håll skärgården ren är båtlivets miljöeffekter marginella när man jämför med till exempel industrin och lantbruket.

Det är på grund av att båtlivet är så koncentrerat till några veckor som punktbelastningarna trots allt blir avsevärda på vissa platser.

De negativa miljöeffekterna är i första hand avloppsvatten som spolas ut i havet och de skadliga ämnena i de antifoulingpreparat som används på båtarna.

Också förändringar i havs- eller sjöbottnen till följd av ankring, buller samt utsläpp från motorerna är skadliga effekter för havsmiljön.

Två motorer i vattnet, lite bensin flyter på ytan.
Två motorer i vattnet, lite bensin flyter på ytan. Bild: Amanda Vikman/Yle Båtmotorer,bränsle

- Det talas mycket om elmotorer inom båtbranschen nu och tillverkarna har modeller på sina ritbord. Vår leverantör vill vara helt säker på att det fungerar perfekt innan man satsar, men inom elmotorbranschen ligger nog båtvärlden långt efter bilvärlden, säger Ben Lindström.

Varför det är så är han inte säker på. Men att elmotorer till båt är något som intresserar märks på flera håll. Bland annat ordnades Sveriges första elbåtsmässa i maj i år.

- Inom fem till tio år hoppas jag att vi kan erbjuda motorer som motsvarar dagens 9,9 till 30-hästars motorer. Folk skulle säkert vara intresserade av dem och de skulle gå åt. Även om dagens fyrtaktsmotorer är miljövänligare än äldre modeller så skulle det säkert vara bra med flera eldrivna alternativ, säger Lindström.

"Båttrafiken har blivit på sidan av"

Andreas Öhman har precis tankat sin båt i Kasnäs gästhamn. För honom är priset på bränsle inte så allvarligt då han inte kör så mycket varje år, men har är intresserad av tekniken och utvecklingen inom elbåtsbranschen.

- Jag är ju teknikintresserad så nog följer man med. Men största problemet när det gäller elmotorer är ju batterierna, de håller inte riktigt och det tar ju mycket mer energi att driva något i vattnet, säger han.

Också laddningen skulle kunna vara problematisk så som det ser ut i dag med långa laddningstider och om man till exempel besöker naturhamnar.

Andreas Öhman med en tankingspistol i handen på bryggan i Kasnäs gästhamn i soligt sommarväder.
Andreas Öhman är intresserad av tekniken, men anser att den behöver mer tid. Andreas Öhman med en tankingspistol i handen på bryggan i Kasnäs gästhamn i soligt sommarväder. Bild: Amanda Vikman/Yle person,andreas öhman

- Om man planerar och glider på i fem knop så nog skulle det ju gå. Det finns ju också bärplansbåtar som det experimenteras med och som går bra, men det är mer på försöksstadiet ännu, säger han.

Båten är dessutom i bruk en mycket längre tid än bilen vilket kan påverka industrin.

- Du har kanske din båt i 30 till 40 år så det tar så länge för båtflottan att förnyas, samtidigt är båten en stor investering. Säsongen är kort och många kör ju inte så mycket på ett år, så på så sätt påverkar nog inte båttrafiken miljön på samma sätt som biltrafiken. Men visst känns det som att båttrafiken blivit lite på sidan av, säger Öhman.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland