Hoppa till huvudinnehåll

Fotgängarens risker ökar efter första november då 15-åringarna får börja köra lätta bilar - det säger både polisen och trafiklärare

fortkörning
De lätta fordonen får högst vara 10 år gamla sedan de togs i bruk, men när lagförändringen är i kraft gäller år 2015 som äldsta gräns. fortkörning Bild: Yle/Amanda Bieber fartdåre

Att femtonåringar efter första november i år kommer kunna köra med nya, moderna bilar som går max 60 kilometer i timmen har många fördelar - för dem. Men många är skeptiska, och fotgängare och cyklisters olycksrisker i trafiken kan öka.

I november i år träder en lagförändring i kraft som gör att 15-åringar framöver kommer få köra med "lätta bilar".

Det här kommer göra det mycket säkrare för 15-åringarna att köra, men samtidigt innebär det risker för lättrafikanter, säger trafiklärare Arttu Grahn.

- Jämfört med mopedbilar så är en lätt bil mycket större, den går 60 km i timmen och är mycket tyngre. En vanlig bil väger över 1500 kg, medan en mopedbil väger under 500 kg. Det kan alltså snabbt gå riktigt dåligt, säger Grahn.

Fakta om lagförändringen som tillåter lätta bilar i trafiken

  • Träder i kraft första november 2019.
  • Bilarna är helt vanliga personbilar som via tekniska förändringar har en maxhastighet på 60 kilometer i timmen.
  • Man får köra en lätt bil om man har ett mopedbilskörkort, motorscykelkort och/eller körkort för personbilar.
  • Bilarna kommer att, liksom mopedbilarna, ha en triangel baktill för att meddela andra förare om att de går lite långsammare.
  • Bilarna kommer enbart vara nyare modeller. En lätt bil får inte ha tagits i bruk innan år 2015 och de får vara högst tio år gamla.
  • Bilarna får ha en egenmassa på högst 1500 kg. För elbilar är gränsen lite högre, 1 800 kg (gäller för bilar som använder endast el som drivkraft, ej hybrider).
  • Bilarna kommer inte att få köra på till exempel motorvägar.

Källa: Transport- och kommunikationsverket

arttu grahn framför flera parkerade bilar i soligt väder
Grahn funderar på fotgängarnas säkerhet i och med lagförändringen som träder i kraft första november. arttu grahn framför flera parkerade bilar i soligt väder Bild: Yle/Jasmine Nedergård Trafikskola,arttu grahn

Intresset för mopedbilskörkort kan öka

Eftersom man för att få köra en lätt bil bara behöver ha mopedbilskörkort, tror Grahn att intresset kan öka för mopedbilskörkorten.

- Speciellt på landsbygden. Där är skillnaden mellan 45 kilometer i timmen och 60 kilometer i timmen enorm för ungdomarna, säger han.

Ofta tycker 15-åringar om att åka snabbt, gärna med gasen i botten. Men de har inte alltid koll på trafiksituationen. 15-åringarna måste förstå vilket ansvar de har genom att köra ett sådant här fordon― Trafiklärare Arttu Grahn och lagändringen med lätta bilar

Åbopolisen: 15-åringar är skickliga förare, men ändå de mest oerfarna

Stephan Sundqvist, överkommissarie vid Åbopolisen är inne på samma tankegångar som Grahn.

- För föraren är det här tryggare, men ur fotgängarnas synvinkel kan det innebära större risker.

Hur duktiga är 15-åringarna i dag i trafiken?

- Rätt skickliga, de är inte ändå så många. Vi har över två miljoner bilförare i Finland och de här 15-åringarna sticker inte ut i olycksstatistiken, men nog är det ju sant att de är de mest oerfarna.

- Vi har ändå den uppfattningen om att de är väldigt motiverade. Det är ofta personer som bor lite längre ut, kanske inte på tätort överhuvudtaget och har ett verkligt behov av det där körkortet.

Stephan Sundqvist.
Nya bilar är mycket säkrare. Så den här lagförändringen är nog enbart positiv för den unga föraren, säger överkommissarie Stephan Sundqvist. Stephan Sundqvist. Bild: Yle/Lotta Sundström stephan sundqvist

Vissa bilister ser rött när de ser en triangel

Många bilister irriterar sig idag på mopedbilar, som går max 45 kilometer i timmen.

Att de här lätta bilarna nu kommer gå 60 kilometer i timmen hoppas Sundqvist ska skapa mindre irritation, men förstår om så inte är fallet.

- Förr i tiden hade vi ju den här 80-skylten för nya 18-åringar, som bara fick köra högst 80 kilometer i timmen då. Och man frångick det här bland annat just för att det orsakade aggressiva omkörningar.

Om bilisterna var arga vid 80 kilometer i timmen, kan det inte bli liknande effekter nu vid 60?

- Joo, tyvärr. Men det är förstås inte lättbilförarens eller mopedbilförarens, utan det gäller ju de personer som upplever sig ha ett problem med sådana här begränsningar.

Den röda triangeln på mopedbilar verkar ses som ett tecken för vissa bilförare att “nu måste jag förbi”. Det hoppas vi förstås minskar, eftersom hastigheten är lite högre, men det återstår att se.― Överkommissarie Stephan Sundqvist
en ung kvinna kör bil. Man ser bara händer som håller om ratt och växelspak
Det finns goda orsaker varför de här begränsningarna finns, säger Sundqvist. De unga förarna är väldigt oerfarna och då har man velat sänka dessa förares hastigheter, säger han. en ung kvinna kör bil. Man ser bara händer som håller om ratt och växelspak chaufför,bilar,bilister

Polisen kommer hålla ett öga på dem, så att det inte sker något fusk

Att de lätta bilarna är vanliga bilar som bara går max 60 kilometer i timmen, kan ju verka lite svårt att övervaka.

Det här förstår också Sundqvist.

- Jag har hört förklaras att det inte ska vara helt lätt att göra den här förändringen. Men å andra sidan så vet vi att folk är ganska uppfinningsrika så vi kommer nog hålla ett öga på de här så kallade lätta bilarna.

orange mopedbil so mstår parkerad bakom en personbil
Den röda triangeln går ju att ta bort också, säger Sundqvist, så det finns en hel del att övervaka nog säger han. orange mopedbil so mstår parkerad bakom en personbil Bild: Yle Victoria Wirén Mopedbil,grankulla

Vad tycker Åboborna?

Vi frågade också Åbobor på stan vad de tycker om lagändringen.

Såhär är deras spontana reaktioner:

- Jag tycker det är onödigt tidigt för en 15-åring att köra dem, de är så omogna då ännu, även om det bara är 60 km i timmen. Det är min åsikt, säger pensionären Lisbeth Gers.

- Har samma åsikt. Det blir nog onödiga köer när de sen är på vägar där hastigheten är över 50 km i timmen, när man inte kan köra om dem heller. Säkert är säkerheten bättre än mopedbilarna, som är så sköra, men något annat positivt vet jag inte, säger Åbobon Outi Lehto.

två kvinnliga åbobor som dricker kaffe vid åstranden
Outi Lehto och Lisbeth Gers är inte fan av den nya lagändringen. två kvinnliga åbobor som dricker kaffe vid åstranden Bild: Yle/Jasmine Nedergård åbobor,lisbeth gers

- Jämfört med mopedbilar är det ju bättre, de är ganska farliga. Både för att de känns jätteplastiga och för att du har unga människor som inte är så vana i trafiken att köra ett lite större fordon, säger Patrick Schubert.

- En bra sak med de lätta bilarna är ju absolut att de då kör med ordentliga bromsar, ordentliga air-bags och så vidare. Hellre ska de nog ha en riktig bil som är strypt till 60 kilometer i timmen än en “dåligt byggd” mopedbil, fortsätter Alexander Blomqvist.

- Håller med. Men jag tycker själv det är irriterande när mopedbilar kör så sakta på vägarna och man själv gärna vill köra snabbare och inte kommer förbi dem. Det tror jag inte hjälper med större bil. Men säkerhetsmässigt är det säkert helt vettigt, säger Jannica Lindqvist.

tre unga åbobor som ler i solskenet vid åstranden
Jannica Lindqvist, Alexander Blomqvist och Patrick Schubert ser den ökade säkerheten i bilen som positiv, men är nog skeptiska. tre unga åbobor som ler i solskenet vid åstranden Bild: Yle/Jasmine Nedergård åbobor,jannica lindholm

"Bättre ur ett ekologiskt perspektiv"

Åbostuderandena Sara Theman och Rebecca Sandberg funderar också ur ekologiska och ekonomiska perspektiv.

- Man får ju bara köra 60 kilometer i timmen med den, men nog tror jag många kommer tycka om det. Man sparar ju också pengar om man bara behöver köpa en bil och sedan kan fortsätta använda den bilen när man fyller 18. Så säkert är det nog en bra sak för många som bor lite utanför och behöver något sätt att ta sig in i stan, säger Theman.

- Och ur ett ekologiskt perspektiv så skulle det ju också vara bra att inte behöva tillverka en massa mopedbilar som bara kan användas i ett par år, säger Sandberg.

två åbostuderande i solskenet besöker internationella marknaden i åbo
Åbostuderandena Sara Theman och Rebecca Sandberg tänker också ur ekologiska och ekonomiska perspektiv. två åbostuderande i solskenet besöker internationella marknaden i åbo Bild: Yle/Jasmine Nedergård åbobor,rebecca sandberg

Theman tycker ändå det låter lite med samma kunskaper för de lätta bilarna som för mopedbilarna.

- Jag är lite skeptisk nog. Det är ganska svårt att köra en riktigt stor bil även om den inte går lika fort som en vanlig bil skulle gå. Det skulle nog behöva synas i att undervisningen skulle bli mer omfattande. Jag vet inte heller om ungdomar är tillräckligt mogna för att köra sådana här bilar ännu, det återstår nog att se.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland