Hoppa till huvudinnehåll

Elbilsägaren Tomas Bäck vill se fler laddningsstationer i Österbotten

en man står lutad vid dörren på sin svarta elbil och ser mot kameran
Tomas Bäck med sin elbil. en man står lutad vid dörren på sin svarta elbil och ser mot kameran Bild: YLE / Jonas Mastosalo elbilar,Nissan,tomas bäck

Tomas Bäck har haft elbil i över ett år och är mestadels nöjd, men han skulle vilja se fler allmänna laddningsstationer längs riksvägarna. Ska man köra långa vägar måste man planera och se ifall det finns laddningsstationer, säger Bäck.

Tomas Bäck från Smedsby i Korsholm köpte sin första elbil i april förra året.Teknikintresset var en stor faktor bakom varför Bäck ville ha en elbil.

– Jag har alltid varit en som velat ha det senaste i teknik och varit nyfiken på det. Sen förstås att den är miljövänlig är ett stort plus, säger Bäck.

Bäck är väldigt nöjd med sitt köp och den enda nackdel han ser är när man ska köra längre sträckor.

– Ska man köra långa vägar måste man planera och se ifall det finns laddningsstationer. Men jag kör väldigt lite. Det enda är till kontoret i Närpes, dit räcker laddningen fram och tillbaka.

en hand kopplar en laddningskontakt för en elbil under motorhuven
en hand kopplar en laddningskontakt för en elbil under motorhuven Bild: YLE / Jonas Mastosalo elbilar,laddningsenhet,tomas bäck

Hur långt kommer du på en laddning?

– När jag senast var till Närpes körde jag 167km och det var 100 procent laddat när jag åkte och 12 procent när jag kom tillbaka. Har man på AC och stereon och allt det där och kör normalt så knappa 200 km, berättar Bäck.

För få laddningsstationer i Österbotten

Längs med riksväg 8 i Österbotten finns egentligen de enda laddningsstationerna i Kristinestad, Vasa och Karleby. Det finns även laddningsstationer i Nykarleby, Jakobstad och Närpes, men de ligger mellan 5 och 10 kilometer från riksväg 8.

Bäck laddar vanligtvis sin elbil hemma under nätterna, men han tycker att det finns för dåligt med laddningsstationer i Österbotten.

– Jag skulle vilja se fler allmänna laddningsstationer längs riksvägarna, säger Bäck.

Kan det vara en orsak till att fler inte skaffar elbilar?

– Man har ju en rädsla att man ska lämna på vägen. Men det är mer psykologiskt. När man kommer över det är det inte så farligt.

en man står lutad mot sin svarta bil
en man står lutad mot sin svarta bil Bild: YLE / Jonas Mastosalo elbilar,tomas bäck

Bäck tror att allt fler kommer skaffa elbil i framtiden, men att inköpspriset ännu hindrar många.

– De är ju lite dyrare fortfarande i inköp, det kommer vi inte ifrån. Ser man på lång sikt däremot och laddar hemma och billiga servicekostnader, så blir den ganska billig att ha. Men det är ännu lite okänd teknik och lite dyrt, säger Bäck.

Norge föregångare på elbilsmarknaden

Ett land där elbilen går starkt framåt är Norge. Statistik från början av året visar att 45 procent av bilarna som sålts i Norge är elbilar. Ökningen beror på en målmedveten satsning och långsiktig politik från de norska politikerna.

Christina Bu som är generalsekreterare i Norsk Elbilforening, det norska elbilsförbundet, säger att det är paradoxalt att Finland inte kommit längre i utvecklingen och att den politiska drivkraften saknas i Finland.

I Finland uppgår antalet elbilar i dagens läge till enbart några tusen.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten