Hoppa till huvudinnehåll

Elsparkcyklarna fortsätter skapa olyckor: "Det kommer in nästan en patient per dag och var tredje behöver en sväng via operationssalen"

Tre elsparkcyklar står vid sidan av en trottoar.
Förutom att felparkerade elsparkcyklar ofta kan vara ett problem för fotgängare så är det många som är med om olyckor då de kör dem. Tre elsparkcyklar står vid sidan av en trottoar. Bild: Jasmine Nedergård/Yle elsparkcykel,VOI,Elfordon,sparkcyklar

Samtidigt som allt fler företag lanserar nya elsparkcyklar som dyker upp i stadsbilden i Helsingfors och Esbo, fortsätter patienterna rulla in på Tölö sjukhus. Vanligast är patienter som har skador kring huvudet, men även brutna armar är en återkommande syn.

På jouren vid Tölö sjukhus börjar det bli vardag att se olycksfallspatienter som kommer in efter en olycka orsakad av en elsparkcykel.

Från början av juni till och med i måndags (22.7) hade 30 stycken elsparkcykelpatienter kommit till Tölö sjukhus.

– Det blir fyra eller fem i veckan, alltså nästan en per dag, konstaterar Kaisa Virtanen som jobbar som överläkare på Tölö sjukhus.

En betydande del av patienterna är i behov av kirurgiska ingrepp.

– Av de 30 senaste patienterna som kommit in på grund av sparkcykelolyckor har elva patienter åkt vidare till operationssalen. Det är över en tredjedel, säger Virtanen.

En elsparkcykel av märket Voi står parkerad ute på stan.
Olyckor där elsparkcyklar är inblandade börjar bli en vardaglig syn på jouren på Tölö sjukhus. En elsparkcykel av märket Voi står parkerad ute på stan. Bild: Yle/Alexander Beijar VOI,elsparkcykel

"Olyckorna kommer knappast minska"

De vanligaste skadorna är skador i huvudområdet.

– Tolv av de trettio senaste patienterna har haft skador i huvudet, ansiktet eller tänderna, förklarar Virtanen.

Näst flest skador uppkommer i överkroppen, främst som brutna armar. Efter det kommer brutna ben.

Virtanen tror inte att skadorna och olyckorna kommer att minska inom en snar framtid.

– Jag tror att så länge som folk använder elsparkcyklarna så kommer det att ske olyckor, konstaterar Virtanen.

"Jag förstår varför det händer olyckor"

Stadsbor och turister som Yle Huvudstadsregionen har talat med säger att de förstår att det händer olyckor med elsparkcyklarna.

– Det överraskar mig inte att det händer olyckor, särskilt med tanke på hur snabbt folk brukar åka elsparkcykel mitt bland stora folkmassor, konstaterar Raija Rahkila, som bor i Helsingfors men uppger att hon aldrig testat en elsparkcykel och aldrig tänker göra det heller.

Felicia Sahrman och Freddy Kellerman, som båda är turister i Helsingfors från Göteborg, säger att de känner igen elsparkcykelförarnas beteende från Sverige.

Felicia Sahrman och Freddy Kellerman står och håller om varandra på Esplanaden i Helsingfors. De är glada.
Felicia Sahrman och Freddy Kellerman tror båda att olyckor med elsparkcyklar beror på alltför höga hastigheter och avsaknad av hjälm. Felicia Sahrman och Freddy Kellerman står och håller om varandra på Esplanaden i Helsingfors. De är glada. Bild: Yle/Alexander Beijar Esplanaden,Freddy Kellerman

– Framför allt så är väl problemet att folk väldigt sällan använder hjälm, konstaterar Sahrman och får medhåll av Kellerman.

Ingen av dem har ändå varit med om eller sett någon olycka.

– Inte har jag sett några större olyckor, men nog situationer då folk fallit då de ska köra över högre kanter, säger Rahkila.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen