Hoppa till huvudinnehåll

I oljelandet Norge är hälften av de nya bilarna elbilar - som går nästan helt på förnybar el : "Nu är det dags för er att besluta vad ni vill göra!"

Christina Bu, generalsekreterare på norska elbilsförbundet.
Christina Bu är generalsekreterare för elbilsförbundet i Norge.. Christina Bu, generalsekreterare på norska elbilsförbundet. Bild: Einar Aslaksen/Norsk Elbilforening elbilar,Elbil Norge,generalsekreterare

I mars månad i år hände något som aldrig har hänt förr. Det hände i Norge och det gällde elbilar.

- Nästan 60 procent av de nyregistrerade bilarna den månaden var elbilar, berättar Christina Bu, generalsekreterare i Norsk Elbilforening, det norska elbilsförbundet.

Om man tittar på statistiken från årets början så är 45 procent av bilarna som har sålts i Norge elbilar.

Målmedveten satsning

Praktiskt taget alla elbilar i Norge drivs av förnybar el, eftersom 98 procent av elektriciteten kommer från vattenkraft. Inom kort kommer landet att producera ett överskott av förnybar el.

Norge har länge varit ett föregångsland vad elbilar beträffar och nu börjar resultaten tala för sig själva.

Laddningsstation för elbilar i Norge.
Laddningsstation för elbilar i Norge. Bild: Copyright Einar Aslaksen photography elbilar,Elbil Norge,laddningsställen för elbilar

Christina Bu menar att det inte rör sig om en tillfällighet, utan om en målmedveten satsning.

- Det är fråga om en långsiktig politik av de norska politikerna.

Redan inom sex år, alltså fram till år 2025, är tanken att alla nya bilar skall vara miljövänliga; de fossildrivna bilarnas tid börjar med andra ord vara över.

Beskatta fossildrivna fordon

I Norges fall handlar det närmast om elbilar, men bilar som drivs med till exempel biogas eller vätgas räknas också till den här kategorin.

I grunden handlar det enligt Christina Bu om skattepolitik.

- Det viktigaste är att man avgiftsbelägger bensin- och dieselbilar ganska högt.

Så man kan fråga sig om inte de bilägare som har fossildrivna fordon motsätter sig den här typens politik.

- Den här politiken med att avgiftsbelägga fossildrivna bilar har vi haft i många år redan till skillnad från grannländerna, påpekar Bu. Tvärtom så är det många i Norge som understöder tanken om att man har incentiv för elbilar.

Gratis parkering

Det förklarar också långt varför så många i Norge har valt att satsa på en elbil till skillnad från grannländerna.

Det finns de som tror att elbilarna inte har tillräcklig prestanda för bergig och svår terräng.

- Inget problem, man får också bilar med fyrhjulsdrift, avfärdar Christina Bu de farhågorna.

Sähköauton pikalataus, pikalatauspiste, latauspiste, sähköautot
Snabbladdningsstation för elbilar i Finland Sähköauton pikalataus, pikalatauspiste, latauspiste, sähköautot Bild: Derrick Frilund / Yle elbilar,charger,elenergi

Christina Bu räknar upp olika faktorer som bidrar till elbilsboomen och då särskilt i städerna och tätorterna: billigare parkering, möjlighet att använda bussfilen, mindre biltullar vid infarten till städerna och billigare färjeavgifter.

Det kan tyckas litet paradoxalt att Norge med sin olja går i bräschen för utvecklingen av förnybar energi, men som Christina Bu konstaterar:

- En dag tar oljan slut.

"Saknas politisk drivkraft i Finland"

Enligt Bu är det paradoxalt att Finland inte har kommit längre i utvecklingen. Hon nämner att till exempel Fortum är en stark aktör på elmarknaden i Norge och kastar bollen vidare till våra politiker.

- Det är enligt mig den politiska drivkraften som saknas i Finland.

Och hon kastar ut en brandfackla:

- Nu är det dags för finländarana att besluta sig för vad de vill göra!

Hon skrattar litet när vi kommer in på antalet elbilar i Finland, bara några tusen i dagens läge.

- Det är dåligt och litet konstigt med tanke på att det sker så mycket i näringslivet hos er.

Laddningsställe för elbilar i Torneå.
Laddningsställe för elbilar i Torneå. Bild: Yle/Kjell Lindroos elbilar,laddningsställen för elbilar,Torneå

Har hon då några råd till våra beslutsfattare?

- Det är dags för finländarna att minska utsläppen särskilt i transportsektorn och då är det viktigt att bygga ut infrastrukturen för elbilar.

Snabba laddningsstaioner saknas ännu

Elbil laddas i Norge
Laddningsställe för elbilar i Norge. Elbil laddas i Norge Bild: Einar Aslaksen/Norsk Elbilforening elbilar,Elbil Norge,laddningsställen för elbilar

Det finns ännu stora utmaningar. Trots att räckvidden för bilarna har blivit betydligt bättre så krävs det ännu stora insatser.

- Särskilt behövs det snabba laddningsstationer längs vägarna så folk kan göra längre färder med elbilarna.

Och det finns likaså ett etiskt problem som är globalt till sin natur. Elbilsindustrin behöver mycket kobolt som produceras i Kongo.

- Det finns alltid etiska problem vad råvarorna beträffar, det gäller också oljeproduktionen, medger Bu.

Utvecklingen får inte ske på bekostnad av mänskliga rättigheter, säger Christina Bu.

Hon berättar att man har samarbetat med Amnesty International för att se till att kobolttillförseln från Kongo ska vara så etiskt hållbar som möjligt. Det handlar bland annat om barnarbetskraft.

- Den här frågan måste helt enkelt lösas, fastslår Christina Bu.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes