Hoppa till huvudinnehåll

Bristen på förbindelser till Örö orsakar huvudbry för företagaren: ”Stället har potential, men jag är inte villig att betala för att få driva verksamheten här”

Motorbåtar och segelbåtar vid klipporna i Örö gästhamn.
Gästhamnen i Örö. Motorbåtar och segelbåtar vid klipporna i Örö gästhamn. Bild: Linus Hoffman / Yle Örö,gästhamn,gästhamnar,Motorbåt,segelbåt,segelbåtar,Skärgården (öar),klippor,Skärgården (klippor)

Den första halvan av sommaren har varit en enorm besvikelse för West Coast Sea Service, som tog över verksamheten på Örö i vintras. Även om besökarantalet har stigit i juli har inte det största problemet åtgärdats – att det inte finns en förbindelsebåt till ön från Åbo.

Det var för knappt två veckor sedan som Turun Sanomat rapporterade om ett pyrande missnöje på Örö. Teemu Knuutila, vd för West Coast Sea Service, var allt annat än nöjd med den information han hade fått om besökarmängderna inför sommaren av Forststyrelsen.

Forststyrelsen hade nämligen, på basis av rapporter från tidigare år, uppget att Knuutila ska förvänta sig 25 000 – 30 000 besökare per år, vilket senast på midsommaren blev klart att inte skulle stämma.

- Besökarmässigt talar vi om en handfull båtar i maj och juni. Framför allt juni var en katastrof, rent utsagt, berättar Knuutila för Yle Åboland nu.

"Det handlar om enorma summor"

Den tomma gästhamnen har också satt en press på ekonomin. För Turun Sanomat uppgav Knuutila att det handlade om ett ”sexsiffrigt” belopp som företaget gått back på Örö.

Sedan TS artikel publicerades har trenden ändå vänt.

- Juli har sett helt annorlunda ut. Nu har vi till och med tvingats sätta lapp på luckan några gånger, berättar Knuutila.

Han vill inte gå in på ekonomin närmare i nuläget, men understryker att det inte ännu heller ser bra ut.

- Förlusten blir mindre och mindre hela tiden ju mer folk som dyker upp på ön. Men det handlar fortfarande om enorma summor. Det är inte billigt att hålla igång sådan här verksamhet, säger Knuutila.

Ekonomiskt stöd ett krav för att ha en egen förbindelsebåt, menar Knuutila

Vad är det största problemet då? Att det inte finns tillräckligt med förbindelsebåtar till ön. I nuläget finns det endast förbindelsebåtar från Kasnäs och Hangö som kör till ön flera gånger i veckan.

- Det är den största flaskhalsen just nu. Det räcker inte till. Det handlar ändå om en stor ö med höga utgifter. Vi borde få fler förbindelsebåtar, framför allt från Åbo, säger Knuutila.

Den tidigare företagaren trafikerade själv mellan Åbo och Örö, men ett sådant upplägg är inte aktuellt för West Coast Sea Service.

- Visst har vi övervägt det, men bara att köpa fartygen kostar närmare en halv miljon. För att det ska löna sig att själv trafikera till Örö från Åbo så kräver det nog ett längre kontrakt och ekonomiskt stöd från någon offentlig myndighet, menar Knuutila.

Sena valet av företagare senarelade säsongen

Från Forststyrelsen säger områdeschef Mikael Nordström att det förstås är beklagligt att Knuutilas förväntningar inte har mötts.

- Men det är inte något vi kan påverka, påpekar han och fortsätter:

- Vi förde fram i ett tidigt skede att marknadsföringen brukar komma igång mycket tidigare. Till exempel har man marknadsfört Örö på resemässor på vintern. Det leder till att säsongen kommer igång lite tidigare då speciellt grupper bokar in besök till ön redan i april och maj.

Det var inte möjligt i år, påpekar Nordström, då valet av företagare blev klart först i februari.

- Vi hoppas förstås att resten av sommaren ska gå bra, säger han.

"Örö är en fantastiskt fin plats"

Enligt Nordström har Forststyrelsen fått in mycket bra feedback av besökare om servicen på Örö. Han kan inte kommentera huruvida man vill förlänga kontraktet med de nuvarande företagarna, men säger att man tillsammans med dem kommer att fatta beslut om fortsättningen.

Knuutila är däremot skeptisk.

- Vi får se hur det ser ut när vi har de totala besökarantalen till hands. Örö är en fantastiskt fin plats. Jag har själv tillbringat hela mitt liv i skärgården och Örö har stor potential. Men samtidigt är jag inte villig att betala för att få driva verksamheten där, säger han.

Ni kommer alltså inte att komma upp till 30 000 besökare, även om det börjat gå bättre nu i juli?

- Nej, inte under några omständigheter som helst. För att komma upp till de siffror som Forststyrelsen berättade för oss så kräver det mycket trafik från maj ända in i oktober.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland