Hoppa till huvudinnehåll

"Det känns faktiskt lite skrämmande" - ung mopedbilsförare tycker kraven är för låga för de lätta bilarna

Elin Nyholm sitter bakom ratten i sin mopobil.
Elin Nyholm tycker kraven är tillräckliga för mopedbilskörkort, men inte för lätta bilar som kör 60 kilometer i timmen. Elin Nyholm sitter bakom ratten i sin mopobil. Bild: Amanda Vikman/Yle person,Elin Nyholm

Elin Nyholm skaffade mopedbilskörkort i år. Hon tyckte kraven var tillräckliga för mopedbil, men hade känt sig otrygg med att sätta sig i en lätt bil med sina kunskaper.

Till lätta bilar räknas högst 10 år gamla bilar, med en maxvikt på 1 500 kilo och som har en maxhastighet på 60 km i timmen.

- Fördelarna är ju att en riktig bil är mycket tryggare och hållbarare. Men det känns faktiskt lite skrämmande att man snart får sätta sig bakom ratten på en riktig bil utan egentlig utbildning. Det är inte som att man skulle kunna alla trafikregler efter mopedbilskörkortet, säger hon.

För att köra en lätt bil krävs att personen har fyllt 15 år och tagit mopedbilskörkortet. Personer med enbart mopedkort får alltså inte köra lätt bil.

Förarutbildningen för mopedbil innefattar fyra timmar teori, ett teoriprov och ett körprov.

Baksidan av en mopedbil, mopeder i bakgrunden.
Det är olika krav för att få köra mopedbilar jämfört med mopeder. Baksidan av en mopedbil, mopeder i bakgrunden. Bild: Amanda Vikman/Yle Mopedbil,mopobil

- Jag valde frivilligt att utföra tre körteorilektioner eftersom min lärare rekommenderade det. Och det var nog en bra idé, säger Nyholm.

Hon tycker att mopedbilen känns otrygg, och man känner sig liten på större vägar, speciellt när lastbilar gör farliga omkörningar eller kommer för nära.

- Jag förstår att mopedbilar irriterar, men det är ju inte förarnas fel att de går långsamt. Det skulle vara fint om fler höll ett lite längre avstånd och inte gjorde farliga omkörningar.

"Minst fyra timmar körlektioner"

Juha Wahlsten är ungdomsledare i bilklubben 25700 på Kimitoön.

Han känner många unga bilister och ser inte direkt problem i att förarna är unga.

- Vi vuxna borde lita på våra ungdomar som är skickliga förare. Dessutom är deras sinnen skarpare och de har bättre reflexer än äldre personer, säger han.

Samtidigt tycker han att man absolut borde införa mer omfattande teoriprover och minst fyra timmar obligatorisk körutbildning för de unga.

Två män tittar på en bilmotor.
Juha Wahlsten och Jonas Lindberg. Två män tittar på en bilmotor. Bild: Yle/Monica Forssell motorsport,jonas lindberg

- De lätta bilarna väger trots allt mycket mer, och det är mycket metall man kör omkring med. Inte skulle jag släppa ut någon med bara mopedbilskörkort som det är nu, säger han.

Många har fått för sig att liknande bilar går att köra i Sverige, men enligt transportstyrelsen är det 40 kilometer i timmen som gäller för 15 till 18-åringar.

Enligt transport och kommunikationsverket, Traficom, här i Finland vet man inte om några andra länder i Europa som skulle ha en lag som tillåter så höga hastigheter som 60 kilometer i timmen för 15-åringar.

- Säkerheten är ju på en helt annan nivå för riktiga bilar och de syns bättre, vilket är fördelen med att de tas i bruk. Sen är det upp till andra bilister att bete sig respektfullt och ha tålamod med de lite långsammare bilarna ute på vägarna, säger Wahlsten.

Mer information om de lätta bilarna finns även på Traficoms hemsidor.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland