Hoppa till huvudinnehåll

Jan-Ove Nyman tröttnade på bristen på gasstationer - och beslöt att öppna en egen: ”Jag får inte en om jag inte bygger den själv”

Jan-Ove Nyman vid gastankstation i Jeppo.
Jan-Ove Nyman tankar biogas i Jeppo i Nykarleby. Men nästa år öppnar han en egen station i Kronoby. Jan-Ove Nyman vid gastankstation i Jeppo. Bild: Yle/Kjell Lindroos biogas,jeppo biogas ab

Nästa år i maj är det tänkt att en dröm ska gå i uppfyllelse för Jan-Ove Nyman. Då hoppas han kunna öppna en tankstation för biogas i Kronoby.

Jan-Ove Nyman från Karleby har kört med en gasbil i några år och stött på samma problem som alla andra. Det finns för få tankstationer för gasdrivna bilar.

- Den närmaste för mig finns i Jeppo i Nykarleby.

Så en tanke slog rot i Jan-Ove.

- I något skede märkte jag att jag får inte någon station om jag inte bygger den själv, så då började jag tänka på alternativet att bygga själv.

Sagt och gjort. I maj nästa år räknar han med att kunna öppna den första macken för gas i Karlebynejden. Det sker invid riksväg åtta vid flygplatsvägen i Kronoby.

Trafikmärke i Kronoby vid riksväg 8.
Här invid riksväg åtta i Kronoby ska Jan-Ove Nymans tankstation byggas nästa år. Trafikmärke i Kronoby vid riksväg 8. Bild: Yle/Kjell Lindroos trafikmärken,Kronoby,Riksväg 8

Staten hjälper till

Nyman genomför projektet med hjälp av statliga subventioner.

- Jag får 40 procents stöd av godkända kostnader, förklarar Jan-Ove Nyman.

Det är inte illa, men det finns ett litet problem förknippat med det potentiella stödet. Det utbetalas först när stationen är byggd.

- På något sätt måste du finansiera bygget före du får pengarna.

Så om allt förlöper väl i kontakten med banken ska drömmen bli verklighet så småningom.

Det rör sig om stora pengar när vi talar om en tankstation.

- Man närmar sig en halv miljon i kostnader innan man har etablerat en station. Det betyder att man ska ha en stor bilparkspotential ganska snabbt, säger Kurt Stenvall som är vd på Jeppo Biogas Ab.

Vd Kurt Stenvall vid Jeppo Biogas Ab.
Kurt Stenvall, vd för Jeppo Biogas Ab. Vd Kurt Stenvall vid Jeppo Biogas Ab. Bild: Yle/Kjell Lindroos biogas,kurt stenvall

Svindynga blir biogas

Det är Jeppo Biogas i Nykarleby som ska leverera biogasen till Nymans mack i Kronoby. Kurt Stenvall berättar att företaget nu har verkat i drygt fem år.

- Vår första gasleverans var i november 2013 till Mirka, berättar Stenvall.

Mirka som producerar slippapper för världsmarknaden ligger bara några kilometer från biogasanläggningen.

- Vi har ett gasrör direkt till Mirka, förtydligar Stenvall.

Jeppo Biogas som ägs av lokala företag – de största är Jeppo Kraft Andelslag och Snellman – får en stor del av sina råvaror via rör direkt från några av ortens stora svingårdar.

Gasflak

Men det kommer också last- och tankbilar med råvara till Jeppo. Det kan vara åkergrödor eller slaktavfall; i princip duger allt material som är biologiskt nerbrytbart.

- Men vi tar inte emot reningsverksslam eftersom vi också producerar ekologiskt gödsel, säger Stenvall.

Tankbil vid Jeppo Biogas Ab.
Tankbil vid Jeppo Biogas Ab. Bild: Yle/Kjell Lindroos biogas,tankbilar,jeppo biogas ab

Driftchef Janne Käld tar oss på en snabb rundtur. Han visar var lastbilarna tömmer sina laster och vad som händer sedan.

- Idag har vi en massa potatis som först går in i en blandare med bland annat gräs. Det går sedan till reaktorer och blir så småningom biogas efter en sluten process som tar en månad.

Gasflak vid Jeppo Biogas Ab.
De här gasflaken fylls med den färdiga biogasen för vidare transport till kunderna. Gasflak vid Jeppo Biogas Ab. Bild: Yle/Kjell Lindroos biogas,gasflak

Den biogas som kommer att levereras till Jan-Ove Nymans tankstation i framtiden kommer att transporteras på ett gasflak som fylls på via en flakfyllningsstaion på området.

- Om man inte har ett rörsystem kan man köra ut den komprimerade gasen till kunden.

Driftchef Janne Käld vid Jeppo Biogas Av vid en gastankstation.
Janne Käld är driftchef på Jeppo Biogas Ab. Driftchef Janne Käld vid Jeppo Biogas Av vid en gastankstation. Bild: Yle/Kjell Lindroos biogas,gastankstation

Bollen hos regeringen

Än så länge är suget efter biogas till bilar begränsat. Janne Käld menar att den största orsaken är bristen på stationer.

- På sikt ska de väl komma, tror han.

Trafikbränsle spelar en liten roll för Jeppo Biogas i dagens läge, bara en procent av produktionen går dit. Men man tror på framtiden och ska anlägga en tankstation i Storkyro ännu i år.

Sammanlagt finns det drygt 40 tankstationer för gas i vårt land nu. Det är dubbelt mera än för ett par år sedan.

Vd Kurt Stenvall menar att de första stegen ändå har tagits med tanke på ett utvidgat nät av tankstationer.

- Den förra regeringen gav stöd åt stationer som ligger nära de stora trafiklederna.

Mätare vid gastankstation i Jeppo.
Mätare vid gastankstation i Jeppo. Bild: Yle/Kjell Lindroos biogas,gastankstation

Dessutom har man satt som mål att avståndet mellan tankstationer inte får vara mer än 150 km.

Han kastar bollen vidare till den nya regeringen.

- Det gäller att gå vidare och förfina och finslipa det som har påbörjats. Inte löser man något under bara en regeringsperiod.

Jan-Ove Nyman som har för avsikt att lösa tankproblemet i Karlebyregionen tror att hans mack långt ifrån blir den enda under överskådlig framtid.

- Förhoppningsvis finns det över 100 stationer inom fem år.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes