Hoppa till huvudinnehåll

"Det känns som om de inte alls lyssnar på oss" - Anita lämnade in klagan till JO om nya färdtjänstcentralen i västra Nyland

En gul taxiskylt ovanpå en bil.
I framtiden kommer färdtjänsten i Esbo att vara en del av Färdtjänstcentralen Västra Nyland, något som klienterna inte är nöjda med. En gul taxiskylt ovanpå en bil. Bild: Yle/Juho Karlsson taxi,Österbotten,Närpes,taxibilar,invalidtaxi

En ny färdtjänstcentral, som har som mål att tjäna hela västra Nyland, planeras för tillfället. Den nya färdtjänstcentralen ska organiseras från Esbo och användas av invånare i flera kommuner.

Kommunerna som kommer använda sig av centralen är Sjundeå, Ingå, Esbo, Hangö, Raseborg, Grankulla, Lojo, Kyrkslätt, Högfors och Vichtis.

Invånare och användare är ändå missnöjda över hur de har behandlats i planeringen av den nya färdtjänstcentralen, och det har lett till ett klagomål till Justitieombudsmannen.

Anita Andersson skickade i måndags in en klagan till riksdagens justitieombudsman angående Färdcentralen Västra Nyland. Huvudsakligen handlar det om hur saken har förberetts.

- Framför allt är jag besviken på att ingen verkar ha lyssnat på oss, säger Andersson.

Anita Andersson får hjälp med att stiga ur taxin av chauffören Marko.
Anita Andersson skickade i måndags in en klagan till JO, då hon kände att hon inte blivit jämlikt behandlad Anita Andersson får hjälp med att stiga ur taxin av chauffören Marko. Bild: Lukas Rusk snö,Esbo,tillgänglighet,Alberga,andersson

Andersson har varit med en stund

Andersson har själv deltagit i beredandet av den nya färdtjänstcentralen genom att vara en så kallad utvecklarklient. Det har ändå inte enligt henne fungerat som det borde.

- Då jag såg i tidningen att Esbo stad söker utvecklarklienter anmälde jag mitt intresse direkt, förklarar Andersson och fortsätter.

- Jag tänkte att min röst då skulle bli hörd, men det visade sig att vi bara samlades för att lyssna på vad de har planerat, utan att ha möjlighet att säga vårt.

Andersson nämner att hon flera gånger kände att gruppen med utvecklarklienter endast var en fasad utåt.

- Flera gånger kändes det som om vi satt där och lyssnade på deras planer bara så de skulle kunna säga att de har samarbetat med klienter, säger Andersson.

Kände sig tvungen att klaga

Till sist såg Andersson ingen annan utväg än att skicka en klagan till JO.

- Till sist var jag tvungen att skicka in den här klagan, eftersom ingen annars verkar lyssna på oss, säger Andersson.

Från JO fick Andersson svaret att de kommer behandla hennes klagan. Hon kan förvänta sig att svaret dyker upp i postlådan om ungefär tre månader.

- Framför allt så vill jag med klagan att beslutsfattarna ska komma ihåg att vi också är människor, som inte själva valt vår situation. Och att det i slutändan blir mycket dyrare om staden måste anställa någon som hjälper mig ut till taxin istället för att taxin gör det själv, förklarar Andersson.

Yle Huvudstadsregionen har försökt nå både Esbo stad och ledningen i projektet Transporter 2019, men utan resultat.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen