Hoppa till huvudinnehåll

Verstappen etta i regnigt Tyskland efter kaotiska scener – Bottas kraschade, Hamilton gynnades av tävlingsjuryns beslut

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas i farten.
Lewis Hamilton och Valtteri Bottas glömmer helst snabbt deltävlingen i Tyskland. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas i farten. Bild: AFP / Lehtikuva Formel 1

Valtteri Bottas hade ett jätteläge att knappa in på Lewis Hamiltons försprång i VM-sammandraget på söndagen. Men tävlingen på Hockenheim blev en total flopp för Mercedes. Max Verstappen fick kliva högst upp på podiet efter ett kaotiskt race – närmast före Sebastian Vettel och Daniil Kvjiat.

Senast då det började regna i Hockenheim en timme före Tysklands grand prix skulle köra igång stod det klart. Dagens race skulle bli händelserikt.

Tävlingsjuryn valde att ta det säkra före det osäkra med starten och lät förarna köra bakom säkerhetsbilen under uppvärmningen. Ett alternativ var nämligen att inleda tävlingen med en flygande start om banan var för hal.

Men Kevin Magnussen, Max Verstappen, Lewis Hamilton meddelade i tur och ordning för sina stall att de ville att tävlingen skulle köra igång.

– Det är ju inte ens värst vått på banan. Ta in säkerhetsbilen och låt oss köra, sa Hamilton.

Efter tre uppvärmningsvarv kom beskedet: starten körs helt som normalt – och publiken jublade.

Jättestart av Räikkönen

Där var det Kimi Räikkönen som stod för den främsta insatsen. ”Ismannen” startade från ruta fem, men utnyttjade Red Bull-förarnas oerhört dåliga starter och klev upp till trea redan före den första kurvan.

Valtteri Bottas steg i sin tur upp till två, men kunde inte utmana Lewis Hamilton om förstaplatsen. Räikkönen fick också snabbt ge upp sin tredjeplats tillbaka till Max Verstappen.

I det tredje varvet krävde den våta banan sitt första offer. Sergio Perez tappade greppet och krockade in i vallen nära banan, vilket tvingade juryn att kalla in säkerhetsbilen.

Det blev startskottet för tävlingens första däck- och depårally. Ferrari reagerade snabbast och plockade in Sebastian Vettel för att byta till intermediate-däck. Varvet därpå kom resten av tätförarna in för att göra samma däckbyte.

I samband med depårumban släppte Ferrari iväg Charles Leclerc i ett farligt läge – ett tilltag som i Monaco ledde till tidsstraff för Max Verstappen. Men den här gången valde juryn att straffa stallet, inte föraren, och Ferrari fick böta för missen.

Första försöket på torr bana

Efter 25 varv hade banan torkat upp tillräckligt för stallen att våga pröva på att sätta slicks under bilarna. Max Verstappen hade då tagit rygg på Bottas, och Red Bull plockade in holländaren ett varv före finländaren.

Verstappen klarade ändå inte av att ta vara på läget, utan stod för en stor miss i den sista sektorn och Bottas kom ut från depån som tvåa framför Verstappen.

Ferrari hade i sin tur turen på sin sida då Lando Norris avbröt strax efter Bottas depåstopp. Juryn meddelade att en virtuell säkerhetsbil tagits i bruk – och då kunde Charles Leclerc komma in utan att falla ner bakom Bottas och Verstappen, där han var några varv innan.

Men glädjen blev kortvarad. Redan i det nästa varvet körde Leclerc ut och fastnade i gruset. Monegasken tvingades avbryta.

Efter det blev det riktigt stökigt.

Hamilton åkte ut och bröt mot reglerna

Regnet återvände till Hockenheim och förarna var snabbt riktigt illa ute. Lewis Hamilton åkte ut i den sista kurvan, söndrade framvingen och åkte regelvidrigt in till depån.

Där var stallet allt annat än redo för britten. Ingenjörerna hade varken däck eller framvinge redo och depåbesöket tog 50 sekunder att genomföra.

I och med såsandet tvingades Bottas stanna ute på banan ett överlopps varv och föll ner till trea då han plockades in för att byta till intermediate-däck igen. Hamilton föll i sin tur ner till femma och straffades dessutom med ett fem sekunders tidsstraff.

Hoppa över Twitterpostning

– Men halva loppet återstår ännu, påminde Red Bull ledande Max Verstappen i radion.

Efter att säkerhetsbilen lämnade banan tog det inte länge för Bottas att ta sig förbi tvåan Nico Hülkenberg. Lewis Hamilton kämpade också snabbt upp sig förbi både fyran Alexander Albon och Hülkenberg.

Tyskens tävling var över kort därefter, då han åkte ut i den näst sista kurvan, som snabbt visade sig bli akilleshälen för många förare. Varvet innan hade Kimi Räikkönen kört ut på samma ställe, men klarade av att återvända till banan.

”Ismannen” föll dessvärre ner från sjua till nia i och med missen.

Säkerhetsbilen ställer till det för stallen igen

I och med att Hülkenbergs bil låg kvar på ett farligt ställe skickade tävlingsjuryn ut säkerhetsbilen igen. Red Bull plockade in Max Verstappen för ett däckbyte, och holländaren kom ut på banan före Mercedes-duon och behöll alltså ledningen med färska däck.

– Varför böt vi inte också däck, frågade Lewis Hamilton i stallets radio. Svaret för brittens del var att han skulle ha fått stanna kvar i fem sekunder på grund av hans tidsstraff. Varför Bottas inte plockades in förbled däremot oklart.

Med knappt 20 varv kvar av loppet bestämde sig stallen för att köra med slicks igen. Efter depårumban hamnade Bottas bakom Lance Stroll och Daniil Kvjat.

Lewis Hamilton stannade i sin tur fem sekunder extra i depån, på grund av tidsstraffet, och halkade ner till tolva (!).

– Hur i hela fridens namn gick det så här, frågade britten av stallet.

Kimi Räikkönen var en lika stor förlorare i rusningen. Alfa Romeo-föraren halkade ner till elva.

Bottas kraschade – Verstappens fans jublade

Lewis Hamilton hade ändå ställt in sig på att kämpa upp sig i fältet. Men det blev pannkaka nästan direkt. Med tio varv kvar gjorde britten en miss i den första kurvan, körde ut och halkade ner till 13:e.

Mercedes-floppen fullbordades tre varv senare. Bottas kamp mot trean Lance Stroll resulterade i en avkörning i den redan ökända första kurvan och finländaren kraschade in i vallen.

Hoppa över Twitterpostning

Det fick de orangeklädda Verstappen-anhängarna på plats att jubla vilt.

I och med att säkerhetsbilen kom ut igen samlades flocken. Det tackade Sebastian Vettel för.

Tysken hade jobbat upp sig från den sista startrutan till plats nummer fem. Då han i och med varven bakom säkerhetsbilen kom ikapp tätkvartetten fick han ett superläge.

Först tog han sig förbi Carlos Sainz. Sedan Lance Stroll. Sedan Daniil Kvjiat. Men Max Verstappen kunde han inte rå på. Segern gick till holländaren med klar marginal.

– Vilket race. En skräckfilm blandad med svart komedi, summerar Daniil Kvjat, som blev pappa i går i tv-intervjun.

Kimi Räikkönen korsade till slut mållinjen som sjua, men senare på kvällen meddelade tävlingsjuryn att både Räikkönen och Antonio Giovinazzi tilldelats 30 sekunders tidsstraff för att ha använt tekniska hjälpmedel i starten.

I och med straffet lyftes Hamilton upp till nia.

Resultat, Tysklands grand prix:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari +7,333
3. Daniil Kvjat, Toro Rosso +8,305
4. Lance Stroll, Racing Point +8,966
5. Carlos Sainz Jr., McLaren +9,583
6. Alexander Albon, Toro Rosso +10,052
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo +12,214 (+30 sek)
8. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo +13,849 (+30 sek)
9. Romain Grosjean, Haas +16,838
10. Kevin Magnussen, Haas +18,765

11. Lewis Hamilton, Mercedes +19,667
12. Robert Kubica, Williams +24,987
13. George Russell, Williams +26,404

Lando Norris, McLaren DNF
Daniel Ricciardo, Renault DNF
Sergio Pérez, Racing Point DNF
Valtteri Bottas, Mercedes DNF
Nico Hülkenberg, Renault DNF
Pierre Gasly, Red Bull DNF
Charles Leclerc, Ferrari DNF

Artikeln uppdaterad efter tävlingsjuryns besked om Alfa Romeo-bilarna kl. 22.18.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport