Hoppa till huvudinnehåll

Cyklisterna blir allt fler i Lojo - staden jobbar på att bli cykelvänligast i Finland

Hanna-Maria Grandell står vid sin cykel. En pojke på cykel cyklar förbi.
Hanna-Maria Grandell jobbar med cykelsatsningen och cyklar själv till jobbet varje dag. Hanna-Maria Grandell står vid sin cykel. En pojke på cykel cyklar förbi. Bild: Malin Valtonen / Yle Lojo,cyklar,hanna-maria grandell

För ett år sedan beslöt sig Lojo för att bli den bästa cykelstaden i landet. Också cykelförsäljarna gynnas av satsningen.

År 2021 ordnas Finlands bostadsmässa i Lojo, och i samband med förberedelserna satsar Lojo stort på cykelvänlighet. Hanna-Maria Grandell är relationsdirektör vid staden och jobbar med den ambitiösa satsningen.

- Vi vill att invånarna ska kunna cykla till skolan och jobbet varje dag. Det är en stor sak för staden, säger Grandell.

Cykelväg i Lojo.
En cykelväg har byggts mellan Kisakallio och Lojo centrum. Cykelväg i Lojo. Bild: Sofia Kajander / Yle Västnyland,Lojo,cykelvägar,asfalt

Under våren har stadsstyrelsen i Lojo godkänt ett cykelprogram, och Grandell säger att det politiska stödet för satsningen är stort.

Stadsdirektören har också nyligen utnämnt en cykelarbetsgrupp som har i uppgift att förbättra cykelmöjligheterna i staden.

Cykelväg mellan centrum och Kisakallio

Många av förbättringarna är ännu i byggnads- eller planeringsskedet, men en del har redan förverkligats.

Grandell lyfter fram en sju kilometer lång, ny cykelväg till Kisakallio idrottsinstitut från Lojo centrum. Man ska också bygga nya cykelvägar på flera håll i Lojo centrum.

Flicka cyklar på landsväg.
Skolor i Lojo har engagerat sig för att få barn att cykla mera. Flicka cyklar på landsväg. cykel,flickor,cyklar,landsbygd

Ett av målen är att barn och unga ska börja cykla mera. Satsningen syns tydligt i flera av stadens skolor.

Också personalen vid Lojo stad uppmanas att cykla till jobbet.

- Själv har jag bara åtta kilometer till jobbet men vissa av mina arbetskamrater som kommer från Nummi eller Pusula har betydligt längre, säger Grandell.

I stadshuset finns två elcyklar som personalen kan använda under arbetsdagen. Grandell hoppas också att det ska byggas ett cykelställ med tak vid stadshuset så cyklarna inte blir våta på regniga dagar.

Också på andra håll i staden tycker Grandell att parkeringsmöjligheterna för cyklar borde förbättras, bland annat vid torget.

Brist på pengar sätter stopp

Lojos ekonomi är inte den bästa och tyvärr räcker inte pengarna till för allt man skulle önska sig, konstaterar Grandell. En av idéerna, att Lojo skulle erbjuda liknande stadscyklar som blivit populära i huvudstadsregionen, har än så länge varit för dyr för att förverkligas.

- Det harmar lite att det ännu inte har hänt. Men det finns cyklar i Kisakallio som man kan låna och som är behändiga till exempel för turister, säger Grandell.

Grandell cyklar själv till jobbet och tycker att cykeltrafiken redan har ökat i Lojo - men ännu är den ingenting jämfört med i Helsingfors.

Bra för cykelbutikerna

För att Lojoborna ska börja cykla mera behövs naturligtvis också fler cyklar, något som gynnar cykelföretagarna på orten.

Susanne Westerholm är en av ägarna av Virkby sportaffär. Hon berättar att åtgången av cyklar vuxit märkbart under de två senaste åren.

- I fjol ökade det rätt mycket och nu har det igen ökat så vi är nog jättenöjda.

Susanne Westerholm står omringad av cyklar.
Susanne Westerholm tror att klimatförändringen får folk att välja cykeln. Susanne Westerholm står omringad av cyklar. Bild: Malin Valtonen / Yle Lojo,cyklar,Virkby,Virkby Sportaffär

Våren är den allra bästa tiden i cykelbranschen, men försäljningen varierar från dag till dag.

- Vissa dagar säljer vi en cykel och andra dagar tio stycken, säger Westerholm.

Näthandeln som drabbar många butiksägare har inte påverkat cykelförsäljarna i Virkby. Man köper helt enkelt inte en cykel på nätet. Westerholm tror att klimatförändringen har inverkat på cyklarnas popularitet.

- Kanske folk hellre vill ta cykeln till jobbet och på det sättet dra sitt strå till stacken, säger Westerholm.

Cykelaffären har kunder av alla de slag. Många är Lojobor, men också folk hela vägen från Hangö till Helsingfors kommer till Virkby för att skaffa sig en cykel.

Klientelet består av allt från barn som har vuxit och behöver nya cyklar, till pensionärer eller sportiga cykelnördar.

Cyklar hänger i taket i en cykelaffär.
I sportaffären i Virkby säljs cyklar i alla färger. Cyklar hänger i taket i en cykelaffär. Bild: Malin Valtonen / Yle Lojo,cyklar,Virkby,Virkby Sportaffär

På den senaste tiden har försäljningen av terrängcyklar och elcyklar ökat mest. Westerholm tror terrängcyklarnas popularitet beror på nya terrängbanor i Fiskars.

Själv har Westerholm en elcykel. Med den tar hon sig från hemmet i Karis till jobbet i Virkby.

- Vägen är inte världens bästa, så det är en utmaning. Ibland är vägrenen fem centimeter, säger Westerholm.

Elcyklar har blivit populära särskilt bland äldre människor, men Westerholm ser dem som ett bra alternativ för vem som helst.

- Man kan köra mycket längre sträckor med en elcykel. Det gör att man vill ut och cykla mycket oftare.

Hanna-Maria Grandell och Susanne Westerholm intervjuades av Malin Valtonen.

Yle Västnylands satsning på cykling

Under vecka 31 har Yle Västnyland cykling som tema både i radio, på webben och på sociala medier.

Redaktören Malin Valtonen utmanas att ta cykeln i stället för bilen till jobbet, en sträcka på drygt 40 kilometer per dag.

Dessutom ger Raseborgspolisen tips på vad man ska tänka på innan man hoppar på cykeln. Cyklisten Jan-Peter Stenvall berättar hur det är att cykla vid större trafikerade vägar i Västnyland.

Vi besöker sportaffären i Virkby och pratar cykelförsäljning, har elcykeln slagit igenom lokalt i regionen? Vi bekantar oss med kustrutten som nuförtiden gör det möjligt för cyklister att åka västerut från Hangö mot den åboländska skärgården.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland