Hoppa till huvudinnehåll

Det nya nödcentralssystemet Erica har lett till fler akuta uppdrag

112-app.
Det nya systemet är i bruk vid samtliga sex nödcentraler i landet. 112-app. Bild: Yle/Katarina Lind 112,112-app

Nödcentralsystemet Erica vid Vasa nödcentral har varit i bruk i drygt fyra månader. Det nya systemet har lett till att antalet brådskade uppdrag har ökat hos myndigheterna.

I drygt fyra månader har man använt det nya nödcentralsdatasystemet Erica vid Vasa nödcentral. Enligt chefen Kari Pastuhov har det gått bättre än förväntat. Han hoppas på att man fortsätter att utveckla samarbetet mellan nödcentralerna.

Erica är ett rikstäckande nätverksbaserat system som används av Nödcentralsverket, polisen, räddningstjänsten, social- och hälsovården samt gränsbevakningen. Systemet togs i bruk vid Vasa nödcentral i mars i år.

– Det har varit ett stort projekt, men det har gått förvånansvärt bra, säger Pastuhov.

Det nya systemet möjliggör bland annat att nödsamtal på sikt kan tas emot vid vilken som helst av landets sex nödcentraler.

Kari Pastuhov från Vasa nödcentral talar på presskonferens om nya datasystemet Erica.
Vasa nödcentrals chef Kari Pastuhov är nöjd med det nya systemet. Kari Pastuhov från Vasa nödcentral talar på presskonferens om nya datasystemet Erica. Bild: Yle/Jonas Mastosalo nödcentraler,Österbotten,Vasa,Kari Pastuhov

I första hand styrs samtalen fortsättningsvis till den nödcentral som ligger närmast, men under mer hektiska perioder kan samtal också styras till en annan central med lägre belastning.

– Ur kundernas perspektiv är det här definitivt en bra sak, säger Pastuhov.

Erica togs först i bruk i Uleåborg i december 2018. Kervo tog som sjätte och sista nödcentral i bruk systemet i maj 2019.

Nya operatörer till jul

Redan nu ingår ett hundratal nödcentralsoperatörer i en frivillig grupp som tar emot samtal från andra centraler. I praktiken fungerar det så att om ingen svarar vid den närmaste nödcentralen inom åtta sekunder styrs samtalet vidare till en annan central.

– Mellan sju och åtta procent av samtalen styrs vidare, berättar Pastuhov.

Utöver gruppen frivilliga är alla svensktalande nödcentralsoperatörer med i en grupp som tar emot samtal från svenskspråkiga på alla håll i landet. Det här innebär att en svenskspråkig som ringer nödcentralen ska kunna få svar på svenska oberoende varifrån man ringer.

I december utexamineras en grupp på 16 nya operatörer som går en tvåspråkig utbildning i Vasa. Enligt Pastuhov är många av dem villiga att arbeta vid Vasa nödcentral i framtiden.

Fler brådskande uppdrag

Det nya systemet har medfört att antalet brådskande uppdrag har ökat hos myndigheterna, något som man också varit förberedd på.

Hos polisen har antalet A-uppdrag, det vill säga de mest akuta utryckningarna, ökat med drygt 25 procent jämfört med förra året.

Ökningen beror inte på att akutfallen skulle ha blivit fler, utan på hur det nya systemet tolkar den information som matas in. Man arbetar hela tiden för att effektivera och förbättra systemet.

Poliser i polisbil.
Antalet brådskande uppdrag har ökat hos polisen. Poliser i polisbil. Bild: Tiina Jutila / Yle polisen,poliser,polisbil,brottslighet,lagar (alster),Polisbevakning,böter,lagövervakning,trafiksäkerhet,anhållande,rattfylleriövervakning

– Myndigheterna utvärderar hela tiden data och ger utvecklingsförslag, berättar Pastuhov.

I augusti kommer Nödcentralsverket att behandla vidareutvecklingen av Erica, och i september är det meningen att man ska ta beslut om hur man går vidare. Pastuhov hoppas att nödcentralerna så snart som möjligt går över till ett enhetligt system.

– Ju fortare det blir av desto bättre.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten