Hoppa till huvudinnehåll

"Det söta kan vara stärkande, subversivt och manipulativt"

Eevi Rutanen och Helen Korpak.
Eevi Rutanen, konstnären, och Helen Korpak, en av grundarna av galleri Kosminen. Eevi Rutanen och Helen Korpak. Bild: Yle/Vilhelmina Öhman konstutställningar,helen korpak

Har du någonsin sett något som är så gulligt att du vill krama eller knipa sönder det? Då har du troligen upplevt cute aggression.

Konstnären Eevi Rutanen utforskar, genom sina egenbyggda och egenkodade robotar, när det gulliga går över en gräns och blir motbjudande.

Eevi Rutanens första soloutställning

Rutanen har en bakgrund i grafisk design och bioinformationsteknologi.

På magisterprogrammet Computational Arts på Goldsmiths universitet i London fick Rutanen kombinera sina intressen för design och kodning.

- För mig är det magiskt att göra tredimensionella saker som rör sig i rummet, säger Rutanen.

Uncanny Dimple var först en magisteravhandling som sedan blev en utställning.

Eevi Rutanen och Helen Korpak.
Eevi Rutanen, konstnären, och Helen Korpak, en av grundarna av galleri Kosminen. Eevi Rutanen och Helen Korpak. Bild: Yle/Vilhelmina Öhman konstutställningar,helen korpak

Helen Korpak är en i kollektivet som startat Kosminen.

Korpak säger att Kosminen enbart ställer ut konstnärer som inte har haft en egen utställning förut.

Korpak säger också att de är väldigt glada för just Eevi Rutanens utställning, som kom in via ett open call, med tanke på att Rutanen använder sig av hela galleriets utrymme för sina robotdjur.

Hybrider mellan människa, djur och maskin

Utställningen består av fluffiga robotar som Rutanen själv har byggt och kodat. En del reagerar på rörelse, andra på ljud.

Robotdjuren är hybrider mellan människa, djur och maskin och suddar ut gränserna mellan det naturliga och det artificiella.

Skulptur av Eevi Rutanen.
På utställningen kan du själv printa ut information om verken. Skulptur av Eevi Rutanen. Bild: Yle/Vilhelmina Öhman skulptur,konstverk,Kosminen

Längst in i hörnet går en spindellik robot vid namn “Sebastian” i vit fuskpäls och med blå fingerborgar till fötter.

Rutanen är fascinerad av hur små element, som att roboten rör sig rytmiskt på fyra ben, har päls och en sensor som ser ut som ögon, får den mänskliga hjärnan att tro att den är levande.

- Folk tycker att “Sebastian” ser ganska söt ut när den är stilla, men sen när den rör på sig tycker folk att den är motbjudande, säger Rutanen.

Två robotar av Eevi Rutanen på golvet.
Eevi Rutanen har själv byggt och kodat sina robotdjur. Två robotar av Eevi Rutanen på golvet. Bild: Yle/Vilhelmina Öhman skulptur,Uncanny Dimple

Söthetens mörka sida

Rutanens utställning baserar sig delvis på den japanska robotforskarens Masahiro Moris teori Uncanny Valley.

Masahiro Mori ställer frågan varför robotar eller dockor som är människolika automatiskt är obehagliga.

Rutanens teori är att det finns ett motsvarande fenomen inom söthet. Därför undersöker hon i Uncanny Dimple söthetens mörka baksida.

Om det gulliga går över en viss gräns förvandlas det till något groteskt eller motbjudande eller läskigt.
― Eevi Rutanen

-Om något är otroligt sött och det söta går över en viss gräns förvandlas det till något groteskt, motbjudande eller läskigt, säger Rutanen.

-Jag tror att många som har sett en video på en verklighetstrogen robot känner igen det. Det finns något väldigt vämjeligt och stötande med det, säger Korpak.

Rosa skulptur.
När blir det gulliga obehagligt?. Rosa skulptur. Bild: Yle/Vilhelmina Öhman skulptur,Uncanny Dimple

Rutanen är också intresserad av fenomenet cute aggression.

-Det betyder att om något, som ett spädbarn eller en hundvalp, är söt så kommer det en impuls att bita, klämma eller krama sönder det, säger Rutanen.

Subversiv söthet

Det intresserar också Rutanen varför söthet i kulturen ansetts vara något negativt.

Rutanen tänker att det beror på att söthet ofta förknippas med kvinnlighet, och speciellt flickighet, och konsumtionssamhället.

-Gullighet sägs vara något fult eftersom det anses vara till salu, säger Korpak.

Det finns mycket kraft i söthet.― Eevi Rutanen

Som exempel nämner Rutanen den japanska Kawaii-kulturen, som ordagrant betyder "älsklig".

Kawaii är framträdande i japansk populärkultur, underhållning, mode, mat och leksaker, men i andra kulturer kan den upplevas som juvenil och omogen.

Rutanen ger sig själv tillåtelse att hålla på med det gulliga och lyfta det från den förnedrade positionen det varit i.― Helen Korpak

Rutanen kritiserar att feminismen tagit avstånd från söthet för att den ansetts vara löjlig och värdelös.

- I feminismen har man ansett att man ska vara stark på ett annat sätt. Rutanen ger sig själv tillåtelse att hålla på med det gulliga och inte nedvärdera det och lyfter på så sätt det gulliga från den förnedrade positionen det varit i, säger Korpak.

Rutanen tycker att det finns mycket kraft i söthet.

-Det mjuka, det söta, kan vara stärkande, subversivt och manipulativt, säger Rutanen.

Robot som äter ostbågar.
Uncanny Dimple visas på galleri Kosminen på Båtmansgatan i Helsingfors fram till den 4 augusti . Robot som äter ostbågar. Bild: Yle/Vilhelmina Öhman skulptur,konstverk,robotar,Uncanny Dimple

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje