Hoppa till huvudinnehåll

Elsparkcykelföretagen vill utvidga verksamheten i Finland - trafiksäkerheten ändå fortfarande ett orosmoment

Röda elsparkcyklar står på rad på en gata.
Det svenska företaget Voi Scooters är ett av företagen som är verksamma i Finland. Röda elsparkcyklar står på rad på en gata. Bild: Amanda Vikman/Yle elsparkcykel

Företagen som hyr ut elsparkcyklar på gatorna vill utöka sin verksamhet i till nya städer i Finland. Minst en marknadsföringskampanj är planerad för hösten.

Många städer har ändå uttryckt en viss förbehållsamhet.

Enligt städerna ligger eldrivna fordon i linje med klimatmålen, men frågorna kring sparkcyklarnas säkerhet förblir ett orosmoment.

I huvudstadsregionen har man under sommaren följt med folks erfarenheter, eftersom sparkcyklarna förväntas bli allt vanligare.

För närvarande går de att hyra i Tammerfors, Esbo, Åbo och Helsingfors.

Tre företag

I Finland är tre elsparkcykelföretag verksamma just nu: Voi Scooters, Tier och Hoop. Dessutom sköter företaget Samocat Sharing sparkcykelstationer.

Det svenska företaget Voi Scooters har elsparkcyklar i Helsingfors, Åbo och Tammerfors. De uppger sig sträva efter ett nära samarbete med städerna.

– Vi utreder hela tiden nya möjligheter att utvidga utbudet av elsparkcyklar i Finland, men vi kan inte för närvarande yttra oss om några nya städer, säger kommunikationskonsult Niko Haikala till Yle Uutiset.

Två stycken elsparkcyklar, av märket Tier och Lime står dåligt parkerade utanför ett skyltfönster. Ena sparkcykeln har fallit över den andra.
Att folk inte ställer elsparkcyklarna ifrån sig ordentligt är ett gissel. Två stycken elsparkcyklar, av märket Tier och Lime står dåligt parkerade utanför ett skyltfönster. Ena sparkcykeln har fallit över den andra. Bild: Yle/Alexander Beijar elsparkcykel,Tier,lime

Det finländska uppstartsföretaget Hoop bedriver verksamhet i Helsingfors. Företaget uppger att de söker efter lokala partners för att utvidga sin verksamhet till nya städer i Finland, och även internationellt.

– Lite mindre städer är en del av vår utvecklingsplan för Finland, men det lär inte bli av förrän våren 2020, säger RideHoops styrelseordförande Khalifa Laaksonen.

Samocat Sharing, som är baserade i Esbo, samarbetar med Helsingfors regiontrafik. De uppger sig ha inlett förhandlingar med företag och privatpersoner i Joensuu och säger att de planerar en reklamkampanj i de större städerna i höst.

Det tyska företaget Tier vill inte yttra sig om sina framtidsplaner. Företaget inledde sin verksamhet i Esbo i början av juli.

Trafiksäkerheten en fråga

Företagen har aktivt varit i kontakt med städerna. Det är främst kuststäder med många studerande som lockar dem.

Bland annat Vasa, Uleåborg och Kotka uppger att de blivit kontaktade.

Enligt Samocat Sharings projektchef Tuomas Korhonen är vissa städer mer lämpade för elsparkcyklar än andra.

– Där ska gärna finnas en lämplig infrastruktur: tydliga körleder och tillräckligt med plats för stationer och elsparkcyklar, säger Korhonen.

Till exempel i Villmanstrand misstänker man att stadens topografi inte lämpar sig för sparkcyklarna. Stadens centrum ligger uppe på en kulle, och de branta backarna kan vålla problem.

I många andra städer är man oroliga för samma problem som uppstått i Helsingfors, det vill säga fallolyckor och att sparkcyklar lämnas mitt på gatan.

Läs mera: Elsparkcyklarna fortsätter skapa olyckor: "Det kommer in nästan en patient per dag och var tredje behöver en sväng via operationssalen"

– Det talas mycket om förhållandet mellan fotgängare, bilister och cyklister i Joensuu redan nu. Om man lägger till ytterligare transportmedel är det klart att vissa utmaningar uppstår vad gäller säkerhet, anser stadsingenjör Ari Varonen.

Städer satsar på stadscyklar

Så gott som alla städer som svarade Yle ville betona sina nyligen påbörjade stadscykelprojekt. I bland annat Joensuu och Villmanstrand har man under sommaren tagit cyklarna i bruk.

– Vi vill först se hur det går med stadscyklarna. Sedan kanske vi ser hur det blir med elsparkcyklarna, säger Varonen.

Stadscyklar på Järnvägstorget i Helsingfors
Stadscyklarna har varit populära i Helsingfors. Stadscyklar på Järnvägstorget i Helsingfors Bild: Yle/Carolina Husu cykel,Helsingfors,Järnvägstorget, Helsingfors stad,Helsingfors centralstation,Helsingforsregionens trafik,alepacyklar

I Uleåborg vill staden också främst koncentrera sig på att utveckla stadscykelprojektet, och har därav inte haft tid att tänka på elsparkcyklar. Där ska stadscyklarna tas i bruk i augusti. I Jyväskylä ska cyklarna tas i bruk sommaren 2020.

Kuopio stad uppger att de haft positiva erfarenheter med stadscyklarna och att de därför anser att staden antagligen lämpar sig för elsparkcyklar.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets text "Yle selvitti: Sähköpotkulautayrityksillä on Suomessa voimakas laajentamishalu – kaupungit huolissaan turvallisuudesta" skriven av Anne-Pauliina Rytkönen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes