Hoppa till huvudinnehåll

Intresset för reko har svalnat – reko-producent: Finns nu större utbud av närproducerad mat

En kvinna ler framför kameran.
Anna Ros är reko-producent. En kvinna ler framför kameran. Bild: Yle/August Treier ekologisk mat,Anna Ros

Intresset är stabilt för reko men har svalnat sedan toppåren. Reko-producenten Anna Ros tror att en orsak kan vara att det nu finns flera alternativ för att köpa närproducerad mat. Beroendet av Facebook som kommunikationskanal är också en utmaning.

Anna Ros är reko-producent i Solf och hon deltar för att det är ett enkelt och bra sätt att få ut sina produkter direkt till kunden. Hon tycker man får en viss kontakt med kunderna som man annars kanske inte får.

– Det som många tycker är det bästa är att man får se ansiktet på vem som producerat produkterna. Det blir verkligen en direktkontakt säger Ros.

Intresset stabilt men minskat på vissa håll

Enligt Ros har intresset för reko minskat under de senaste åren. Hon tror en orsak är att det numera finns andra alternativ när man vill köpa närproducerad mat.

– Man kan få det direkt till dörren bland annat. Man behöver inte ställa sig efter en viss tid. Med reko måste man passa sin tid när man hämtar produkterna. Man är lite bekväm, säger Ros.

Färska grönsaker i en papperskass.
Färska grönsaker i en papperskass. Bild: Yle/Tove Virta rekoutdelning,Ekenäs

Bland annat i Närpes finns det fortfarande ett intresse för reko-försäljningen och Anna Häggqvist som är en av administratörerna för reko-ringen där säger att intresset är stabilt.

Häggqvist säger att ett fungerande koncept i Närpes har varit att man haft regelbundna försäljningsträffar varannan vecka.

– På så sätt bildas en rutin och då vardagen rullar på så går det bra för reko-ringarna, säger Häggqvist.

Reko-grundaren Thomas Snellman säger att intresset för reko inte är detsamma som för några år sedan men att läget är stabilt.

– Det verkar som att det funnits en form också på sikt, säger Snellman.

Thomas Snellman är initiativtagare till Reko.
Reko-grundaren Thomas Snellman. Thomas Snellman är initiativtagare till Reko. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén Österbotten,snellman

Klimatdiskussionen kan ha en påverkan

Enligt Ros kan man hoppas att den tilltagande klimatdiskussionen gör att folk skulle bli mera medvetna om att köpa närproducerat och direkt av producenten.

– Men det här går ju lite emot det minskade kundantalet. Så jag vet inte hur man riktigt ska ställa sig till det, säger Ros.

Snellman säger att klimatdiskussionen till viss del kan påverka, men inte för alla.

– Jag tror inte att det har ändrat på situationen något väldigt. Men jag kan nog tänka mig att för några enskilda konsumenter kan det ha varit en tanke på att det här är rätt väg att gå, säger Snellman.

Marknadsföring och Facebooks popularitet bland utmaningar

Reko står inför flera utmaningar, bland annat nämner Ros att butiker har blivit mera medvetna om att en del vill köpa närproducerad mat.

– Då blir det ett större urval där och då behöver man inte ta steget att hämta från ett visst ställe som reko då handlar om, säger Ros.

En annan utmaning enligt henne är synligheten. Som producent måste man fundera på var och hur ska man visa upp sig och hitta nya kunder.

– Marknadsföringen är alltid jättesvår, säger Ros.

Det är via Facebookgrupper som reko-producenterna och konsumenterna tar kontakt med varandra och det är i dessa grupper som själva organiseringen sker.

Thomas Snellman säger att det här kan vara en utmaning för reko, nämligen att all kommunikation sker på Facebook, eftersom det är osäkert hur länge Facebook är ett populärt socialt medium.

– Så länge Facebook är en kanal där många människor syns så kommer reko att fortsätta men jag tror inte att Facebook kommer vara populärt i all evighet. På sikt borde det skapas en annan plattform för kontaktförmedlingen, säger Snellman.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten