Hoppa till huvudinnehåll

Nytt fartygsbygge inleddes med festligheter på Åbovarvet – bristen på kvalificerad arbetskraft är fortfarande en stötesten

Åbovarvet sett från luften.
Åbovarvet sett från luften. Åbovarvet sett från luften. Bild: Meyer Turku Meyer Turku,åbovarvet

På tisdagen började Meyer Turku officiellt byggarbetet på Costa Toscana, ett systerfartyg till Costa Smeralda, som ska stå klar i höst. Dessutom byggs två andra fartyg på varvet som bäst.

En utmaning, medger projektchef Tom Degerman.

– Utöver Costa Smeralda och Toscana jobbar vi med Carnival Mardi Gras och ytterligare ett Carnival-fartyg, så visst kan det bli besvärligt. Men vi ser till att fördela arbetet, säger han till Yle Åboland.

Costa Smeralda ska stå färdig i höst.

Hytterna redan färdigt installerade och maskineriet är också i gång, vilket syns i form av rök från fartygets skorstenar med jämna mellanrum.

– Just nu jobbar vi med ibruktagandet av större system, som till exempel brandalarm. Det handlar om ett väldigt omfattande arbete, som kräver mycket tid, berättar Degerman.

Presskonferens på Åbovarvet.
Costa Toscana-festligheterna på Åbovarvet. Presskonferens på Åbovarvet. Bild: Meyer Turku Meyer Turku

Varvet anställer dessutom hela tiden fler arbetare.

– Det har varit en stor utmaning att hitta bra, kvalificerad arbetskraft. Det är en av stötestenarna vi haft. Men det kommer inte att hindra Costa Smeralda från att bli klar i tid, slår Degerman bestämt fast.

"Med Costa Smeralda som prototyp blir arbetet lättare"

Med tanke på det kommande bygget av systerfartyget Costa Toscana kommer det att underlätta att man har bygget av ett liknande fartyg i färskt minne.

– Med Costa Smeralda som prototyp blir arbetet förhoppningsvis lite lättare för oss den här gången. Med vissa förändringar förstås, både beställaren och vi utvecklar ju fartygen hela tiden. Så vi ser fram emot att göra ett ännu bättre fartyg än Costa Smeralda, säger Degerman.

Vilka typer av förändringar handlar det om, kan du avslöja det?

– Det är fråga om kapacitetsförändringar. Rederiet vill ju tjäna mer pengar, vilket innebär att de vill ha så många hytter ombord och större kapacitet än tidigare. Dessutom ska publikutrymmena vara så fina som möjligt, så att passagerarna använder pengar ombord.

Costa Toscana ska överlåtas till beställaren, rederiet Costa Cruises, våren 2021.

Fartyget kommer att bli 337 meter långt och 42 meter brett. Fartyget kommer att ha 2661 hytter.

Läs också