Hoppa till huvudinnehåll

Regeringen Johnson förbereder PR-kampanj i EU-länder – ska visa att brittiskt utträde den 31 oktober är på allvar

Boris Johnson under brexitkampanjen.
Boris Johnson under brexitkampanjen. Han har nu anlitat hjärnan bakom kampanjen för att driva ännu en brexikampanj, den här gången med en budget som kan jämföras med en större film från en Hollywood-studio. Boris Johnson under brexitkampanjen. Bild: EPA/STR UK OUT Boris Johnson,Storbritannien,Brexit

En del av den massiva PR-kampanj regeringen Johnson planerar ska gå till att övertyga EU-medborgare och ledare att Johnson verkligen tänker ta Storbritannien ur EU den 31 oktober. Hjärnan bakom brexitsloganen "Take Back Control" ska leda kampanjen.

Den brittiska regeringen planerar vad den kallar en omfattande informationskampanj om den brittiska ståndpunkten om brexit i EU-länder, skriver Politico EU.

Kampanjen finansieras med de över två miljarder pund extra Boris Johnsons regering tänker satsa på brexitförberedelser.

De största satsningarna går till att garantera att det finns tillräckliga lager av livsviktiga mediciner (434 miljoner pund) och förberedelser inom tullväsendet och gränsbevakningen.

Över 130 miljoner av det ska ändå sättas på en PR-kampanj vars huvudsakliga mål enligt regeringen är att förbereda britterna på ett hårt brexit.

Kampanjen har redan kritiserats som ett försök att låta Johnson finansiera en valkampanj med skattemedel, men regeringen försvarar den som nödvändig.

- Det övergripande budskapet är att vi lämnar unionen, och det är helt OK, sade en talesperson till Politico.

- Det är viktigt att organisationer, företag och medborgare har rätt information då vi ska lämna EU den 31 oktober, sade en talesperson. Därför kör vi igång en omfattande informationskampanj med det företag och människor behöver veta då vi förbereder utträdet.

Miljoner på kampanj i EU-länder

En ännu okänd del av PR-budgeten ska satsas på annonser, reklam och inlägg på sociala medier i EU-länder.

En del av kampanjen ska riktas till brittiska medborgare som bor i EU-länder.

Huvudmålet med den europeiska delen av kampanjen är ändå politiskt.

Syftet uppges vara att övertyga EU-medborgare och ledare om att Johnson menar allvar då han säger att britterna ska lämna EU den 31 oktober.

Kampanjen verkar alltså vara ett försök att sätta tryck på EU och förmå unionen att gå med på Johnsons krav om nya förhandlingar om utträdesavtalet.

Exakt hur mycket den europeiska fronten av regeringen Johnsons PR-offensiv kommer att kosta är oklart, men det hela beräknas uppgå till flera miljoner pund.

Hjärnan bakom brexitkampanjen

Enligt uppgifter i flera brittiska medier ska regeringen Johnsons PR-kampanj ledas av hjärnan bakom brexikampanjen, Dominic Cummings.

Cummings var chef för Vote Leave-kampanjen och ska ha hittat på sloganen "Take Back Control".

Vote Leave-kampanjens buss med löftet om att hälsovården skulle få 350 miljoner mer i anslag efter brexit.
Den idag ökända kampanjbussen. Vote Leave har senare medgett att siffran om 350 miljoner inte stämmer och att en sådan summa inte skulle gå till hälsovård efter brexit. Vote Leave-kampanjens buss med löftet om att hälsovården skulle få 350 miljoner mer i anslag efter brexit. Bild: EPA/STR UK OUT National Health Service,Vote Leave

Han inledde också samarbetet med den kontroversiella konsultbyrån Cambridge Analytica, som delade miljoner människors uppgifter från sociala medier med kampanjen.

Kampanjen utreds också för brott mot valfinansieringslagen.

Cummings själv fördömdes nyligen för trots av parlamentet för att ha vägrat svara på frågor under en utfrågning om spridningen av falska nyheter.

Cummings har nu anlitats av Johnson som rådgivare.

Han ansvarar bland annat för PR-kampanjen, med en budget som redan jämförs med en större Hollywoodfilm.

Att den ökända kampanjstrategen Cummings har anlitats av Johnson har bara givit kritiker som säger att den premiärministern är mer intresserad av att föra kampanj än av att regera mer bränsle.

Källor: Politico UK, The Guardian, Sky News, BBC

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes