Hoppa till huvudinnehåll

Sikörens underfart skall lätta på trycket vid olycksdrabbad korsning i Jakobstad

Sikörens planerade underfart i Jakobstad
Sikörens planerade underfart i Jakobstad Sikörens planerade underfart i Jakobstad Bild: Yle/Staden Jakobstad Jakobstad,underfarter,trafikarrangemang

Frams korsning i Jakobstad där en personbil kolliderade med ett godståg på torsdag är en livligt trafikerad plankorsning. Stadsingenjör Harri Kotimäki hoppas att Sikörens underfart som håller på att byggas ska lätta på trycket på korsningen.

En fempersoners familj färdades i den bil som körde in i godståget strax innan klockan nio på torsdagen. Ingen skadades allvarligt i olyckan.

Vid plankorsningen i fråga har det varit frekventa problem med bommar och varningsljus men enligt polisen på plats vid olycksplatsen finns det den här gången inga indikatorer på att bommarna inte skulle ha fungerat som de ska.

Polisen vet inte vad som orsakade olyckan, men bilens chaufför säger till Yle Österbotten att han blev bländad av solen och inte såg tåget som kom österifrån.

Svårtrafikerad och farlig

Plankorsningen på Skolgatan är hårt trafikerad i rusningstid, svårtrafikerad och farlig säger stadens byggherreingenjör Frank Bäcksholm.

Bäcksholm beskriver tågbanan som en barriär mellan stadens centrum och Sikören.

Frams plankorsning, kommer tåget eller strunta i rödljusen är frågan
Frams korsning i Jakobstad Frams plankorsning, kommer tåget eller strunta i rödljusen är frågan Bild: YLE/Patrik Enlund frams korsning

Redan i början på 2000-talet kom förslag om att plankorsningen borde byggas om säger stadsingenjör Harri Kotimäki. Dessutom har det under årens lopp förekommit problem med tågbommarna.

Bommar krånglade dagligen

För sex-sju år sedan rapporterade både Yle Österbotten och Österbottens tidning om att tågbommarna krånglade nästan dagligen, ibland flera gånger om dagen. Från VR:s sida sa man att det var problem med finjusteringen.

Ibland ryckte polisen ut för att dirigera trafiken, men resurserna räckte inte till för att hela tiden bevaka korsningen.

Kriminalkommissarie Ove Storvall var då kritisk till att Trafikverket inte rår på problemen och säger att folk har lärt sig att man kan köra genom korsningen, trots att bommarna är nere. Det uppstod farosituationer dagligen.

- I Amerika skickade man upp folk till månen redan på 60-talet, vad kan det vara som gör det så svårt med att få tekniken att fungera i Frams korsning?, frågade sig Storvall.

De här problemen är också bekanta för Harri Kotimäki.

- Bommarna har ofta gått i felläge, vilket gör att de är halvöppna. När det händer ofta vänjer sig folk och kör igenom utan att titta så noga. Men den här gången vet jag inte vad som hände, säger Kotimäki.

Varningssignaler låg på

Yle Österbotten rapporterade 2012 om att bommarna gått ner och rödljusen blinkat vid Frams korsning, men något tåg hade man inte sett till. Vid ett tillfälle hade ett ensamt lok passerat och varningssignalerna låg därefter på i 50 minuter.

Det dröjde inte länge innan ringlande köer av bilar, cyklister och fotgängare struntade i alltsammans och tog sig över korsningen trots varningssignaler. Också polisen har ryckt ut och hjälpt till i trafikkaoset.

Vid den tiden var Bjarne Kull (SDP) ordförande för tekniska nämnden. Kull sa då att han också vill se långsiktiga lösningar.

- Vi behöver en underfart, och bangården samt virkesvågen borde ut till UPM Kymmene. Det skulle ge hållbara trafiklösningar i centrum, sa Kull till Yle Österbotten.

Underfarten klar år 2020

Nu har byggandet av Sikörens underfart inletts, den byggs vid Stationsvägen på ett 200 meter stort område. Projektet går loss på 3,7 miljoner euro och ska står klart hösten 2020.

Stadsingenjör Harri Kotimäki säger att det här kommer att lätta på trycket på Frams korsning, även om den kommer att finnas kvar också i framtiden.

Det har tagit tid att förhandla med Senatsfastigheter och staten som äger marken och sedan att planera bron och underfarten. I det här skedet byggs två järnvägsspår, men man kan bredda bron till att rymma tre spår.

Sikörens underfart byggs som bäst
Järnvägsunderfarten byggs som bäst Sikörens underfart byggs som bäst Bild: Yle/Kjell Vikman Jakobstad,underfarter,järnvägar,sikören

I ett första skede byggs bron, sen byggs underfarten som rymmer både körfiler och gång- och cykelvägar på båda sidor. Staden satsar också på stenläggning, växter och konst.

Bjarne Kull är glad över att det nu faktiskt händer något i den här frågan.

- Jag är glad att det händer något och även att plankorsningen i Stor-Sandsund förbättras, säger Kull.

Under tiden som bygget pågår påverkas både bil- och tågtrafiken. Det första avbrottet i spårtrafiken skedde redan i juni.

Artikeln uppdaterad 2.8.2019 kl 9.05. "Lättrafikled" ändrades till "gång- och cykelväg".

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten