Hoppa till huvudinnehåll

Sjöbevakningen om sommaren: båtarnas utrustning är i skick, men förarna kan sakna sunt bondförnuft

En sjöbevakare står på däck och väntar på att granska en fritidsbåt.
Löjtnant Mika Stormblad önskar bättre sjömansseder och sjömansbruk hos båtförarna. En sjöbevakare står på däck och väntar på att granska en fritidsbåt. Bild: Minna Rosvall/Yle Sjöbevakningen (Finland),sjöbevakare,sjöbevakning,fylleri i sjötrafik,västra finlands sjöbevakningssektion

I takt med att fler båtar rör sig i vattnen har uppdragen för sjöbevakningen blivit fler för varje år. De allvarligaste incidenterna har gällt båtar som har vält eller sjunkit. Dessutom har det förekommit ett 50-tal misstänkta fall av roderfylleri hittills i år.

Efter en lugnare försommar har Sjöbevakningen i juli haft många uppdrag till sjöss.

- Det varma vädret har gjort att vi haft ungefär lika många uppdrag som i fjol den här tiden. Förra veckoslutet hade vi cirka 100 uppdrag, eller lika mycket som under en hel vecka annars, berättar sjöräddningschef Jani Vastamäki vid Åbo sjöräddningscentral.

En dörr står på glänt på en av Sjöbevakningens patrullbåtar på väg ut på ett uppdrag i skärgården.
Sjöbevakningen får hjälp av sjöräddningen under sommaren. Då handler det ofta om maskinhaverier och grundstötningar. En dörr står på glänt på en av Sjöbevakningens patrullbåtar på väg ut på ett uppdrag i skärgården. Bild: Linus Hoffman/Yle Skärgården (öar),Sjöbevakningen (Finland),sjöbevakning,havsövervakning,olyckor,flygolyckor,sjöbevakningens patrullbåt

Västra Finlands sjöbevakningssektion ansvarar för säkerheten på hela västra Finlands havsområde, från Hangö i söder till Torneå i norr.

Fler uppdrag då fler båtar rör sig i vattnen

I takt med att fler båtar rör sig i vattnen har uppdragen blivit fler för varje år. Hittills har resurserna räckt till, men så får Sjöbevakningen också hjälp av sjöräddningen under de livligaste veckorna på sommaren.

- Uppdragen gäller främst maskinhaverier och grundstötningar. Dessutom hjälper Sjöbevakningen andra myndigheter exempelvis vid sjukdomsfall, säger sjöräddningsledare Benny Paulsson vid Åbo sjöräddningscentral.

De allvarligaste incidenterna har gällt båtar som har vält eller sjunkit.

Nagu sjöbevakningsstations patrullbåt LS 101 startar från en hamn med segelbåtar och motorbåtar.
Det gäller att fatta snabba beslut när det kommer larm om båtar som har vält eller sjunkit. Nagu sjöbevakningsstations patrullbåt LS 101 startar från en hamn med segelbåtar och motorbåtar. Bild: Linus Hoffman/Yle sjöbevakare,Sjöbevakningen (Finland),sjöbevakning,nagu sjöbevakningsstation

I april drunknade två män på Bredviksfjärden i Björneborg, under midsommarhelgen sjönk en båt utanför Sundom i Vasa, där fyra av personerna räddade sig upp på en sten, och i mitten av juli räddades tre vuxna och ett tvåårigt barn ur vattnet efter att deras båt vält på Sonamofjärden i Larsmo.

- Nog ökar pulsen naturligtvis då det kommer ett sådant larm. Det gäller att fatta snabba beslut så att vi får rätt enheter till platsen och de här människorna räddade, säger Paulsson.

En brinnande båt är ingenting att leka med

Uppdragen kan också gälla bränder ombord.

Senaste veckoslut började en båt brinna utanför Raumo. Tack vare att båtägaren hade tre släckare att tömma över elden, hann Sjöbevakningen fram i tid och alla ombord kunde evakueras utan skador.

- De var förstås rädda efter händelsen för en brinnande båt är ingenting att leka med, berättar Paulsson.

En procent fast för roderfylleri - "det är en procent för mycket"

Sjöbevakningen granskar regelbundet båtarnas utrustning och båtförarnas skick, för att se till att allt är i skick om något skulle inträffa.

Löjtnant Mika Stormblad från Nagu sjöbevakningsstation håller upp en rödgul stoppskylt i samband med sjöbevakningens övervakning till sjöss.
Under detta år har man längs hela västkusten granskat mer än 5 000 båtar. De flesta anmärkningarna har gällt flytvästar och brandsläckare. Löjtnant Mika Stormblad från Nagu sjöbevakningsstation håller upp en rödgul stoppskylt i samband med sjöbevakningens övervakning till sjöss. Bild: Linus Hoffman/Yle Sjöbevakningen (Finland),sjöbevakare,sjöbevakning,fylleri i sjötrafik,Stoppskylt,Mika Stormblad

- Vi har påträffat ett 50-tal förare som misstänks för roderfylleri. Det är visserligen bara en procent, men det är en procent för mycket, anser Paulsson.

"Allt fler kör för fort och bryr sig inte om andra"

I farleden in till Nådendal stannas Nousisbon Pekka Soon av Sjöbevakningen. Han får blåsa i alkometern och visa att han är helt nykter. Allt annat är likaså i skick på båten.

- Det skulle få ordnas kontroller oftare, för många båtförare har riktigt dåliga fasoner. Allt fler kör för fort och bryr sig inte om andra, säger Soon.

Soon får medhåll av löjtnant Mika Stormblad från Nagu sjöbevakningsstation. Han är den som leder dagens övervakning till sjöss.

En sjöbevakare har stannat en fritidsbåt för en granskning av båtens utrustning och förarens skick.
Pekka Soon söker fram båtens papper och brandsläckare för sjöbevakarna. En sjöbevakare har stannat en fritidsbåt för en granskning av båtens utrustning och förarens skick. Bild: Minna Rosvall/Yle Sjöbevakningen (Finland),sjöbevakare,sjöbevakning

- Jag skulle önska bättre sjömansseder och -bruk. Om någon båt har fått problem på Erstan, så kan man se hur tiotals andra kör förbi båten utan att stanna, säger Stormblad.

Du måste hjälpa till om du misstänker att någon har problem - även ute på sjön

Enligt Sjölagen måste du stanna och hjälpa till om du misstänker att någon har problem, på samma vis som man är skyldig att stanna och hjälpa till vid en trafikolycka på vägarna.

- Dessutom borde folk sakta in då vi utför våra räddningsuppdrag. Det händer att andra båtar kör förbi med hård fart så att det blir vågor. I värsta fall har någon en hand eller ett ben emellan, säger äldre sjöbevakare Benny Saarinen på Nagupatrullens båt.

En del båtförare saknar sunt förnuft

Sjöbevakningens övervakning fortsätter, och följande båt stannas. Helsingforsbon Jari Karlsson på M/S Liv tycker det är bra att båtar och båtförare granskas.

- Det är faktiskt första gången någonsin jag blivit stannad, trots att jag kört här i Skärgårdshavet och på Erstan i tiotals år, säger Karlsson.

Jari Karlsson, en man i ljusblå t-skjorta, blåser i en alkometer under Sjöbevakningens övervakning till sjöss.
Jari Karlsson får blåsa i alkometern när han möter Sjöbevakningen. Allt är i sin ordning. Jari Karlsson, en man i ljusblå t-skjorta, blåser i en alkometer under Sjöbevakningens övervakning till sjöss. Bild: Minna Rosvall/Yle Sjöbevakningen (Finland),sjöbevakare,sjöbevakning,fylleri i sjötrafik,alkometrar,västra finlands sjöbevakningssektion

Då Sjöbevakningen granskar båtar är all utrustning oftast i skick, men enligt Paulsson kan en del båtförare ändå sakna sunt bondförnuft.

- Vi hjälper ganska många segelbåtar med maskinhaverier, som verkar vara vind för våg då de inte har motorn kvar. Det är på sätt och vis lustigt att höra att det är en segelbåt som har motorhaveri, säger Paulsson.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland