Hoppa till huvudinnehåll

Gästhamnar i Åboland tycker sig ha klarat bränsleförsörjningen väl trots allt större båtar - "Förr var 100 liter mycket, nu är det ingenting"

En bränslepump i en gästhamn, en större motorbåt i bakgrunden, soligt väder.
En bränslepump i en gästhamn, en större motorbåt i bakgrunden, soligt väder. Bild: Amanda Vikman/Yle Lastnings-, båthamns- och dockstjänster,båtbränsle

Slutet av juli har varit en hektisk tid för gästhamnarna. De flesta har ändå klarat av bränsleförsörjningen väl, åtminstone om man frågar de som sköter bränsletankarna.

- Det var nära ögat en gång, då vi blev utan bränsle på kvällen, men bränslebilen var turligt nog beställd till nästa morgon. I värsta fall måste bränslebeställningen göras tre veckor i förväg och då får man spå i kristallkulan, säger Nina Liski-Pirkkonen som driver Nötö handel och bränsleförsäljningen där.

Hon investerade stort förra året genom att installera en kortläsare vid bränslepumparna. Därmed kan man tanka i Nötö gästhamn dygnet runt och året runt.

- Det är klart att jag hoppas att försäljningen kan öka på det viset, men det är för att förbättra servicen för båtfolket som det gjordes, säger Liski-Pirkkonen.

Hamnen på Nötö.
Också på Nötö kan man nu tanka året om och dygnet runt. Hamnen på Nötö. Bild: Yle/Nora Engström väståbolands skärgård

Vid en rundringning till flera gästhamnar i Åbolands skärgård verkar de flesta vara nöjda. I Nagu har man varit utan bensin i ett dygn som mest.

- Det är svårt att säga hur det har ändrats med åren eftersom det är min första sommar. Vissa båtgäster säger att bränslet varit slut i en del hamnar men vi får åtminstone leverans följande dag förutom på helgerna, säger en av dem som sköter bränslepumparna.

Ringer i förväg

I Dalsbruk gästhamn har dieseltanken blivit tom en gång i sommar. Enligt Niko Heinonen som jobbar i hamnen brukar de med större motorbåtar ringa i förväg.

- De ringer och försäkrar sig om att det finns bränsle i hamnen, och frågar i bland om utrustning och andra tillbehör. Senast igår ringde faktiskt en med större båt, säger han.

Heinonen har inte hört några klagomål kring bränsletorka i skärgården av sina båtgäster. Inte heller Bjarne Eriksson vid TB-Marin i Rosala har haft problem med tomma tankar.

- Visst har båtarnas tankar blivit större, på 1980-talet var 100 liter ganska mycket, men nu är det ju ingenting då väldigt många tankar 5-600 liter åt gången, säger han.

En motorbåt kör på havet i en somrig, spegelblank skärgård.
En motorbåt kör på havet i en somrig, spegelblank skärgård. Bild: Amanda Vikman/Yle båtar,åboland

Enligt Eriksson har en del båtar kommit körande från Kasnäs då bränslet sinat där, vilket har hänt 3-4 gånger i år.

- Det är klart, om man har en snäv tidtabell så har man inte alltid råd att sitta och vänta till nästa dag på bränsle, då kommer det i bland kunder hit från andra ställen.

Med god planering blir det inte problem

I Dalsbruks gästham ligger en något större motorbåt förtöjd. Båtens kapten, Matti Asmala, säger sig inte ha varit med om tomma tankar i gästhamnarna.

- Inte har det hänt mig, och inte har jag hört av någon bekant att det skulle ha varit något problem, säger han.

Själva brukar de tanka i Nådendal, Nystad och Hangö. Det är stora hamnar dit bränslet transporteras snabbt vid behov.

Tankningsbrygga i Porkala.
Tankningsbrygga i Porkala. Bild: Niklas Evers bensin,Bensinstation,tankning (bränsle),tankningsbrygga,distributionsstationer,servicestationer,tankbilar,Gästhamn,småbåtshamnar

- Vi tankar ungefär 500 liter åt gången. Skulle vi ha planerat illa och bränsletanken börjar bli tom så kan man ju köra saktare. Och under semestern kan vi åtminstone kompromissa om det skulle behövas, säger Asmala.

Överlag är han nöjd med mängden bränslestationer i skärgården och tycker att de finns på tillräckligt många platser.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland