Hoppa till huvudinnehåll

Besviken Bottas menar att han inte kunde rå på fiaskot i Ungern – får medhåll av Yle Sportens expert: ”Hamilton får bära en viss skuld”

Valtteri Bottas står vid sin bil.
Valtteri Bottas var själv väntat nog missnöjd med dagens tävling. Valtteri Bottas står vid sin bil. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Valtteri Bottas

Valtteri Bottas startade Ungerns grand prix från ruta nummer två, men fick nöja sig med åttonde plats efter en fadäs under det första varvet. Sett till resultaten kan han nu hänga löst i Mercedes, men Fredrik af Petersens tror fortfarande på fortsatt förtroende.

– Förstås är jag besviken, konstaterade Valtteri Bottas för C More efter loppet på Hungaroring strax utanför Budapest i Ungern.

Bottas bromsar låste sig i den första kurvan och efter det tvingades han kapitulera mot både Lewis Hamilton och Charles Leclerc. Till råga på allt träffade både Hamilton och Leclerc Bottas framvinge då de tog sig förbi honom.

– Det första varvet kostade mig racet. Jag tappade för mycket tid bakom resten av förarna och kunde inte göra något. Både Lewis och Leclerc träffade min vinge, berättar han.

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens håller med. Från läktarplats var det lätt att konstatera att Bottas inte kunde rädda loppet efter krockarna under det första varvet, menar han.

– Jag skulle vilja säga att Lewis får bära en viss skuld för att det inte gick bättre för Valtteri. Då de körde ihop så förstörde det Valtteris race. Efter det handlade det bara om att köra upp sig så mycket som möjligt, säger han.

Tvingades spara på bromsarna på en bana där det är svårt att köra om

Mercedes signalerade efter Bottas tidiga depåstopp att han ”realistiskt sett” kan sluta sexa i tävlingen. Finländaren hade ändå enorma problem med att ta sig förbi mittenförarna och efteråt berättar Bottas att det delvis handlade om tekniska problem.

– Jag var tvungen att spara på bromsarna hela tävlingen, avslöjade han för C More.

af Petersens påpekar dessutom att Hungaroring ökänt är en bana där det är svårt att köra om andra bilar.

– Den enda chansen man egentligen har är där man kan använda DRS-systemet, i slutet och starten på målrakan, vid den första kurvan. Det var ju där vi såg alla omkörningar, påpekar han.

– Dessutom är det också som så att de som låg framför Valtteri ville försvara sig. Inte kommer de att ge sina poäng gratis åt en Mercedes. Icke sa Nicke. De behöver ju desperat de poäng de kan få. Det gjorde det extra svårt för Valtteri.

Fortsatt förtroende i Mercedes? Inte omöjligt, menar experten

Inför söndagens deltävling berättade Mercedes-chefen Toto Wolff att stallet nu under de närmaste veckorna skulle fatta det tunga beslutet om vem som kommer att ratta den andra bilen de kommande säsongerna.

Alternativen är två: Valtteri Bottas och Esteban Ocon.

De två senaste loppen har Valtteri Bottas ändå varit allt annat än övertygande. På Hockenheim körde han ut och tvingades avbryta och på söndagen fick han nöja sig med enstaka VM-poäng.

Esteban Ocon ser framåt.
Esteban Ocon. Esteban Ocon ser framåt. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Esteban Ocon

Men man ska inte stirra blint på statistiken, menar af Petersens.

– Om vi börjar med loppet här i Ungern. Att det inte blev en bättre placering är absolut inget han kunde göra något åt den här gången. Hockenheim? Ja, det var ett rejält misstag och det stärkte inte precis hans aktier, säger han, men fortsätter:

– Det är oerhört svårt att säga hur det kommer att gå, men jag tror att Valtteri har ganska goda chanser. Chefen Toto Wolff har flera gånger sagt hur nöjd han är med Valtteris utveckling. Dessutom har han hela året skuggat Lewis, slagit honom i kval och vunnit några lopp.

Alternativen: Haas, Racing Point, Renault

Men, påpekar af Petersens, Mercedes blickar redan längre in i framtiden. Det ska ses som ett tecken på att Esteban Ocon på allvar är ett alternativ för stallet redan nästa år.

– Skulle det gå helt åt skogen så kommer han inte att gå arbetslös. Det kommer att finnas flera platser lediga i andra stall. Flera förare hänger löst. Jag sätter ändå en dollar på att han får stanna hos Mercedes, säger af Petersens.

Vilka är då stallen han är aktuell för i dagsläget?

– Så vitt jag vet kan det bli lediga platser i Haas, Racing Point och Renault. Det har ryktats om Ferrari men det tvivlar jag mycket starkt på. Williams, ja, men att gå tillbaka till dem i den situation de befinner sig i skulle inte vara det bästa.

– Det finns alternativ, men nä, jag ökar på insatsen: två dollars på att han stannar i Mercedes.

Hyllar "ohotad" Räikkönen

Då Valtteri Bottas tvingades kämpä upp sig var det istället Kimi Räikkönen som var tävlingens bästa finländare.

Räikkönen kom i mål som sjua, strax före Bottas, men säger själv för C More att han aldrig kände sig hotad.

– Det här var ett maximiresultat för oss i dag. Inte blev det ju någon kamp mot Valtteri. Han kom nära, men jag var fullt medveten om det. Det hann inte hända något mer dramatiskt, säger han kyligt.

af Petersens är väntat nog nöjd med ”Icemans” insatser.

– Som jag har sagt flera gånger, det är den gamla gode Kimi vi ser på banan. Han njuter av att köra just nu, det är uppenbart, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport