Hoppa till huvudinnehåll

Katastrofstart förstörde Bottas lopp – Hamilton etta i Ungern efter stallets risktagning: "Kan bara lyfta på hatten åt dem"

Formel 1-bilar i början av ett race.
Här gick det snett för Valtteri Bottas. Formel 1-bilar i början av ett race. Bild: xpbimages.com / All Over Press Formel 1,Valtteri Bottas

Ett vältajmat oplanerat depåstopp fällde till slut avgörandet i Ungerns grand prix på söndagen. Lewis Hamilton fick kliva högst upp på pallen – medan stallkamraten Valtteri Bottas fick nöja sig med åttonde plats, strax efter Kimi Räikkönen.

Valtteri Bottas hade igen ett läge att knappa in på Lewis Hamiltons försprång i VM-sammandraget på söndagen. Bottas slutade tvåa i kvalet, ett pinnhål högre upp i fältet än Hamilton, men starten gick inte alls enligt finländarens planer.

Bottas såg ut att kunna hålla kvar sin andraplats i den första kurvan, men bromsarna låste sig och han tappade fart.

Först åkte Hamilton förbi och verkade toucha framvingen. När Charles Leclerc direkt efteråt kunde köra om Bottas träffade hans backdäck definitivt finländarens vinge – och racet var förstört.

Bottas plockades in direkt och halkade längst bak. Uppgiften att ta sig högre upp i resultatlistan blev oerhört svår – mest på grund av Mercedes uppenbara problem med att matcha de andra stallens snabbhet på rakorna.

Till slut fick Bottas nöja sig med en åttondeplats i tävlingen – närmast bakom Kimi Räikkönen som stod för en gedigen insats i sin Alfa Romeo. Bottas hade tagit rygg på ”Ismannen” redan några varv innan slutet, men lyckades inte ta sig förbi Räikkönen ens med färskare däck under bilen.

"Jag vet nog inte om det här var rätt beslut"

Det stod klart så gott som direkt att Max Verstappen och Lewis Hamilton var i en klass för sig på Hungaroring.

Verstappen lyckades behålla förstaplatsen också efter de första depåstoppen, även om den regerande världsmästaren gjorde sitt yttersta för att ta sig förbi holländaren.

Med dryga 20 varv kvar av loppet tog Mercedes fram ett äss ur ärmen och kallade in Hamilton igen. Både Hamilton och Verstappen hade antagits slutföra loppet med hårda däck, men Mercedes valde att chansa och gav britten mediumdäck istället.

– Hördu, jag vet nog inte om det här var rätt beslut, konstaterade Hamilton i stallets radio ett varv senare, 20 sekunder efter holländaren.

– Kör på för fullt. Hans däck kommer att vara slutkörda mot slutet av loppet, löd svaret.

Hoppa över Twitterpostning

Stallet hade rätt. Hamilton förbättrade Michael Schumachers över tio år gamla tävlingsvarvsrekord flera gånger om då han knappade in på Red Bull-föraren i täten.

Tre varv innan målflaggan slog profetian in. Verstappens däck var historia och Hamilton kunde lekande lätt ta sig upp i ledning.

– Helt ärligt talat visste jag inte om jag skulle klara det här. Varje varv var som ett kvalvarv. Jag kan bara lyfta på hatten för stallet. Det är så här det ska vara. Jag är så tacksam, säger Hamilton i tv-intervjun efteråt.

Resultat, Ungerns grand prix:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull +17,796
3. Sebastian Vettel, Ferrari +1.01,433
4. Charles Leclerc, Ferrari +1.05,250
5. Carlos Sainz Jr., McLaren +1 varv
6. Pierre Gasly, Red Bull +1 varv
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo +1 varv
8. Valtteri Bottas, Mercedes +1 varv
9. Lando Norris, McLaren +1 varv
10. Alexander Albon, Toro Rosso +1 varv
11. Sergio Pérez, Racing Point +1 varv
12. Nico Hülkenberg, Renault +1 varv
13. Kevin Magnussen, Haas +1 varv
14. Daniel Ricciardo, Renault +1 varv
15. Daniil Kvjat, Toro Rosso +2 varv
16. George Russell, Williams +2 varv
17. Lance Stroll, Racing Point +2 varv
18. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo+2 varv
19. Robert Kubica, Williams +3 varv
Romain Grosjean, Haas DNF

Läs också

Nyligen publicerat - Sport