Hoppa till huvudinnehåll

Trettio dagar på Östersjön

Malin Mäkinen seglade från Karlskrona till Vasa

Efter en dryg månads seglats tog Malin Mäkinen i land i Vasa hamn torsdagen den 25 juli. Resan från Karlskrona med allmogebåten Ahwen som Malin har byggt själv hade funnits i planerna länge.

Yle Österbotten träffar Malin Mäkinen på ett café i Vasa centrum. Hon har några veckor hemma i Österbotten innan hon åker tillbaka till sitt arbete på båtvarvet i Ronneby utanför Karlskrona i södra Sverige.

Mäkinen är utbildad veterinär, men intresset för segling och båtar har funnits med länge. Särskilt är det träbåtar som har intresserat.

– Jag hade länge drömt om att få ägna mig åt båtbyggeri, men det är ingenting man direkt kan räkna med att få jobba med, berättar hon.

En ung leende kvinna i svart tröja står vid en trappa i ett köpcenter.
Malin Mäkinen i Vasa. En ung leende kvinna i svart tröja står vid en trappa i ett köpcenter. Bild: Jakob Lillas / Yle Vasa,malin mäkinen

Karlskrona valde Mäkinen eftersom hon sedan länge visste att det fanns en folkhögskola med Östersjöprofil på orten. Vid den skulle hon ha möjlighet att inte bara bygga en träbåt utan dessutom köpa den till sin egen.

– Jag såg det som den mest sannolika vägen att förverkliga drömmen om att bygga en egen träbåt, säger Mäkinen.

Att bygga en båt vid sidan om ett heltidsarbete och vara tvungen att skaffa utrustning, material och utrymmen på egen hand såg hon inte som någon realistisk möjlighet. Därför valde hon att ta chansen och flytta till Sverige.

Många sena kvällar

Båtbyggarutbildningen vid folkhögskolan i Karlskrona tar i vanliga fall tre läsår, men i och med att Mäkinen redan hade en del erfaranhet av att bygga båtar fick hon hoppa över grundkursen och kunde börja med sitt eget projekt genast. Hon inledde arbetet med att skriva ut en ritning, förstora upp den och göra mallar.

Båten är en ruppa, en båtmodell som ursprungligen kommer från de svenskspråkiga trakterna i Estland. Mäkinens ruppa Ahwen är 19 fot lång, knappt sex meter, och rymmer ungefär tre personer.

– Två är precis lagom, men ska man ut på en finväderssegling och det inte blåser så mycket kan man vara fyra eller fem. Den bär mycket, men om man hamnar i vägen för varandra kan det bli en säkerhetsrisk.

En ritning till en båt ligger på ett bord.
Mäkinen fick hjälp med ritningarna till båten av ett museum i Estland. En ritning till en båt ligger på ett bord. Bild: Privat ritningar,malin mäkinen

Själva byggandet tog fyra terminer i anspråk, det vill säga två läsår.

– Man kan dra bort fikapauser och snack och lägga till många sena kvällar, skrattar Mäkinen.

Hon berättar att även om byggandet var en väldigt lång process så kändes det ändå overkligt när båten slutligen stod klar. Ahwen sjösattes i början av juni 2018.

Behövde tåla hårdare sjögång

Redan ett år innan Mäkinen inledde byggandet hade hon planer på att segla upp den färdiga båten från Karlskrona till Vasa. Därför planerades också båten så att den skulle klara av en resa över Östersjön.

I fören byggde hon en ruff för att förhindra att det stänker in för mycket vatten, och riggen planerades också så att den skulle tåla lite hårdare sjögång.

En träbåt under arbete på ett båtvarv.
Båtmodellen ruppa kommer från Ormsö i Estland. En träbåt under arbete på ett båtvarv. Bild: Privat båtar,träbåtar,malin mäkinen

Mäkinen berättar att de flesta hon berättade om sina planer för reagerade positivt.

– Kanske har någon varit skeptisk lite i smyg, säger Mäkinen.

Förutom båten behövde hon också få en bil transporterad till Österbotten landvägen. Med lite hjälp av sina vänner lyckades hon få allting att gå ihop.

– Det var ganska mycket planering för att få det att lyckas.

Med kurs mot Vasa

Den 15 juni satte Mäkinen segel. Rutten gick från Karlskrona längs den svenska kusten, över Ålands hav och upp längs den finska kusten till Vasa.

Med sig hade hon sammanlagt fyra personer under olika etapper. Samtidigt var de som mest tre i båten.

– Det blev kanske lite trångt, säger Mäkinen.

Av medpassagerarna hade tre varit ombord på en segelbåt endast en gång tidigare. Den fjärde var en erfaren seglare som var med Mäkinen den mest kritiska etappen över Ålands hav. De oerfarna gastarna fick hon lära hur man seglar.

– Det var lite spännande, jag hade ett väldigt stort ansvar på mig.

Ahwen sjösattes i juni 2018. Av medpassagerarna hade tre varit ombord på en segelbåt en gång tidigare. – Det var lite spännande, jag hade ett väldigt stort ansvar på mig, säger Malin Mäkinen.

Under seglatsen tvivlade Mäkinen aldrig på att hon skulle klara det, även om det fanns jobbiga stunder. Hon berättar att de en dag seglade i ösregn i tre timmar.

– På grund av regnet gick det knappt att använda varken papperssjökort eller mobilens navigeringsapp.

Lyckligtvis hade Mäkinen kollat ut rutten på förhand och visste ungefär hur hon skulle köra. Hon kände också Ahwen väl efter att redan ha seglat med båten en säsong.

Gasolkök och solpanel

Under seglatsen sköttes alla vardagliga sysslor i båten. Maten kokades i ett litet gasolkök och telefoner laddades med solpanel.

– Man får sitta och hålla i kastrullen så att inte det man kokar skvalpar ut, berättar Mäkinen.

Till nätterna tog de i land. Mäkinen hade packat med ett tält för säkerhets skull, men konstaterade tidigt att det var enklare att sova ombord.

Hon vande sig fort med att sova i den gungande båten, även om hon sov dåligt den första natten. En natt sov hon på ett vandrarhem medan hon väntade på följande medresenär.

– Jag sov mycket sämre inomhus i en säng än jag gjorde ute i båten, skrattar hon.

Packningen för resan bestod utöver utrustningen som hör till båten bland annat av liggunderlag, sovsäckar, regn- och vindtåliga kläder, bra skor, mat och vatten.

– Ingenting onödigt, för det är väldigt lite utrymme, säger Mäkinen.

Ett äventyr som gav mersmak

Efter drygt trettio dagar till sjöss och en inplanerad paus på sex dagar seglade Ahwen slutligen in i bekanta farvatten i slutet av juli.

– Det var häftigt när man kände igen sig och såg Bergöfärjan, säger Mäkinen.

Drömmen var att kunna segla långt i en allmogebåt utan motor och visa att det fortfarande går, så som man har gjort i alla tider.

Samtidigt som det var roligt kändes det ändå tråkigt att det stora äventyret snart var över. En sak är säker – långfärdsseglingen har gett Mäkinen mersmak. Om hon får möjlighet kommer hon att göra flera färder med Ahwen.

– Någon har frågat om jordenruntsegling, men det vet jag inte om jag är så intresserad av. Det skulle i så fall vara med en annan båt som är anpassad för sådana farvatten, berättar Mäkinen.

Ung kvinna i svart tröja sitter med en kaffekopp på ett café.
Mäkinen har redan nya äventyr i tankarna. Ung kvinna i svart tröja sitter med en kaffekopp på ett café. Bild: Jakob Lillas / Yle Vasa,malin mäkinen

En resa som hon däremot gärna skulle göra är till platsen där båtmodellen har sitt ursprung, på Ormsö. På fastlandet i närheten av ön, i Hapsal, finns ett museum som hjälpte henne med ritningarna till hennes ruppa.

Mäkinen säger att vattnet är en väg som binder samman, även om man idag ofta ser det som ett hinder, när man i första hand tar hänsyn till biltrafiken.

– Drömmen var att kunna segla långt i en allmogebåt utan motor och visa att det fortfarande går, så som man har gjort i alla tider.