Hoppa till huvudinnehåll

Formel 1 dog och återuppstod, sponsorn som orsakade rabalder och festerna som inte blev några fester – här är fem toppar och floppar från säsongen

Formel 1-bilar startar. Text på bilden: Analys: Carl-Magnus Långkvist.
Formel 1-bilar startar. Text på bilden: Analys: Carl-Magnus Långkvist. Bild: All Over Press Formel 1

Sommaruppehållet i formel 1 har börjat. Förarna har gått på välförtjänt semester och fabrikerna har stängt ner. Yle Sporten passar på att lista det bästa och sämsta som säsongen hittills bjudit på.

Tolv tävlingar har avgjorts i år. Från Melbourne till Budapest har förarna kämpat om segrar och poäng. Nu väntar en dryg månads semester innan det är dags att igen starta upp bilarna på Spa i början av september.

Säsongen har bjudit på en hel del och här följer en liten sammanfattning och ett axplock av händelser att hålla i bakhuvudet inför höstsäsongen.

Toppar:

Mercedes

Mercedes har gjort precis allt rätt inför den här säsongen. Man kan ha vilka åsikter som helst om stallets dominans men det är inte deras fel att det sett ut så här i år.

Det finns massor med kunskap och pengar i Mercedes men så är också fallet i Ferrari och Red Bull. Och är det någon som ska beskyllas för att det varit en tråkig säsong är det just Ferrari och Red Bull.

De har inte gjort ett lika bra jobb och byggt en lika bra bil som Mercedes.

Under några stekheta sommarveckor fick vi se att Mercedes inte kan vara bäst på allt då man hade problem med kylningen och det utnyttjade Red Bull när Max Verstappen vann i Österrike.

Ferrari har en otrolig toppfart men är alldeles för långsamma i kurviga partier. Stallet famlar fortsättningsvis i mörker även om man plockar pallplaceringar lite här och där.

Då yttre omständigheter inte påverkar är Mercedes i en klass för sig och det är bara att acceptera läget.

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas sprutar champagne på varandra.
Mercedes har dominerat stort den här säsongen. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas sprutar champagne på varandra. Bild: EPA-EFE/VALDRIN XHEMAJ Formel 1,Lewis Hamilton,Valtteri Bottas

Österrike, Storbritannien och Tyskland

Efter Frankrikes GP pratades det som att formel 1 är dött då Lewis Hamilton och Valtteri Bottas tog säsongens sjätte dubbelseger på åtta tävlingar.

Röster höjdes för att dela ut alla pokaler redan nu och sedan lägga ner säsongen. Men så plötsligt tände säsongen till igen och de började hända saker.

Hettan ställde till det för Mercedes i Österrike och i stället bjöd Max Verstappen och Charles Leclerc på en härligt fajt om segern.

I Storbritannien var det återigen dubbelt Mercedes i topp men bakom var det tuffa dueller mellan Red Bull- och Ferarribilarna.

Sedan kom regnet i Tyskland.

Mercedesförarna körde bort sig, Verstappen snurrade 360 grader men höll sig på banan och vann medan Sebastian Vettel körde upp sig från 20:e till tvåa. Och Daniil Kvjat gjorde comeback på pallen för Toro Rosso.

Max Verstappen jublar.
Max Verstappen vann i Tyskland. Max Verstappen jublar. Bild: imago images / Action Plus/ All Over Press Max Verstappen

Till och med Williams lyckades ta poäng då Robert Kubica flyttades upp till tia efter att Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi fått varsitt tidsstraff.

Nu levde formel 1 i allra högsta grad igen. Dessa tre tävlingar var precis vad säsongen behövde och även om det under resten av året inte kommer att bjudas på lika spännande race så fick vi åtminstone känna att pulsen höjdes rejält.

Carlos Sainz och Lando Norris

McLaren har varit en av säsongens stora positiva överraskningar. Efter flera tunga år har stallet studsat tillbaka och är just nu bäst i mittfältet.

Carlos Sainz har på allvar fått visa vad han går för och rookien Lando Norris har levererat på en nivå som få hade förväntat sig.

McLaren har fortfarande en lång väg att gå för att komma tillbaka till den nivå man varit på men den här säsongen är verkligen ett steg i rätt riktning. Redan nu har man tagit mer poäng den här säsongen än man gjorde under hela fjolåret.

Lando Norris och Carlos Sainz promenerar.
Lando Norris och Carlos Sainz gör båda en stark säsong. Lando Norris och Carlos Sainz promenerar. Bild: imago images / Action Plus/ All Over Press Formel 1,McLaren,Carlos Sainz,Lando Norris

McLaren är ett stall i harmoni just nu och Sainz och Norris trivs i varandras sällskap. De är vänner, stallkamrater och naturligtvis också konkurrenter. På banan får de tävla mot varandra och kör på ett schyst sätt.

Att i ett tidigt skede gå ut och bekräfta att båda stannar kvar nästa säsong var bara ett tecken på den optimism som råder i stallet.

Pricken över i den här säsongen skulle vara om Sainz eller Norris skulle klara av att knipa en pallplacering. Svårt blir det men absolut inte omöjligt.

Max Verstappen

Max Verstappen har mognat både som förare och person under det senaste året. I början av fjolåret var han en säkerhetsrisk på banan då han alldeles för ofta försökte sig på omkörningar som var dömda att misslyckas.

Holländaren satte sig ner och rannsakade sig själv. Den nye Max Verstappen föddes under sommaren 2018, lärde sig av sina misstag och i dag är han hur stabil som helst.

Verstappen har inte varit sämre än femma den här säsongen och då Honda fått ordning på motorn kan han fajtas om segrar.

Triumferna i Österrike och Tyskland var också tydliga bevis på Verstappens styrkor. Han kan vara otroligt snabb samtidigt som han är väldigt bra på att hålla liv i däcken – och en mästare på att klara av regniga förhållanden.

Honda lär uppdatera motorn ytterligare någon gång under återstoden av säsongen och det kan föra Verstappen ännu närmare Mercedes.

Verstappen ligger bara sju poäng bakom Valtteri Bottas samtidigt som han tar Red Bull närmare Ferrari i konstruktörsmästerskapet.

Max Verstappen korsar mållinjen och mekanikerna jublar
Verstappen har radat upp topplaceringar i de senaste tävlingarna. Max Verstappen korsar mållinjen och mekanikerna jublar Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Formel 1,Max Verstappen

Kimi Räikkönen

Poäng i åtta av tolv tävlingar och tre sjundeplatser som bästa resultat. Alfa Romeo har etablerat sig i mittfältet och med Kimi Räikkönen i en av bilarna kommer poängen på löpande band.

Det är tydligt att Räikkönen fortfarande älskar att köra en formel 1-bil och i Alfa Romeo får han fajtas om varje placering och poäng.

Gjorde några svaga tävlingar i maj och juni då stallet hade en del problem att hålla liv i däcken men kom tillbaka starkt och på en högre nivå än i början av säsongen.

Gick miste om sex poäng i Tyskland på grund av ett tidsstraff men tar nu semester som åtta i VM-tabellen. ”Ismannen” har utklassat stallkamraten Antonio Giovinazzi och även om italienaren är nybörjare så understryker det vilken stark säsong Räikkönen gör.

Om Alfa Romeo kan utveckla bilen ytterligare under hösten lär Räikkönen fortsätta leverera goda resultat och får man också i gång Giovinazzi är femteplatsen i konstruktörsmästerskapet ingen omöjlighet.

Kimi Räikkönen ler.
Kimi Räikkönen ligger på åttonde plats i VM-tabellen. Kimi Räikkönen ler. Bild: Moy / XPB Images Kimi Räikkönen

Floppar:

Haas

Ojoj, var ska man egentligen börja? Precis allt som kunde gå åt skogen för Haas har gjort just det.

Haas har en bil som kan vara otroligt snabb över ett varv men på tok för långsam i tävlingsfart. Atmosfären i stallet är körd i botten då förarna öppet klagar på materialet och krockar med varandra.

Stallchefen Günther Steiner överväger att införa stallorder för att lugna ner situationen på banan och rykten förekommer att en eller båda förarna kan bytas ut.

Kevin Magnussen (20) och Romain Grosjean (8) kolliderar på Hockenheim.
Magnussen och Grosjean har kört in i varandra vid flera tillfällen. Kevin Magnussen (20) och Romain Grosjean (8) kolliderar på Hockenheim. Bild: imago images / Thomas Melzer/ All Over Press Kevin Magnussen,Romain Grosjean

Och så har vi hela den här soppan kring sponsorn Rich Energy. Ett på alla sätt mystiskt bolag som fortsätter sponsra stallet trots att man bytt namn.

Företagets namn har nämnts i samma mening som penningtvätt och det är i princip omöjligt att få tag på den energidryck som man sägs tillverka.

Ägaren William Storey försökte men fick inte köpa Force India förra året och sedan var Williams nära att skriva ett kontrakt innan Haas slutligen presenterade ett samarbete värt runt 30 miljoner pund under de två första åren.

Storey lämnade företaget efter några kaotiska dagar i samband med Storbritanniens GP och frågan är om Haas fått eller kommer att få några pengar.

Robert Kubica

Comebacksäsongen har varit blytung för polacken som en gång i tiden sågs som en av de mest talangfulla förarna. Kubica lyckades få med sig en poäng efter det kaotiska loppet i Tyskland men det är tydligt att han inte klarar av att tävla på den här nivån.

Det är klart att materialet han har att jobba med är väldigt svagt men att han inte ens klarar av att hänga på rookien George Russell gör att Kubicas betyg inte kan bli annat än underkänt.

Kubica har förlorat samtliga kval mot Russell och i Ungern var han 1,3 sekunder långsammare än stallkamraten. 1,3 sekunder!

Williams behöver de pengar som Kubica bidrar med men han borde själv inse att det inte går längre. Det var värt att chansa och testa men då han inte har full kapacitet i höger arm håller det inte i långa loppet.

Bättre att minnas Kubica som den förare han en gång var i stället för den bleka kopian som nu kör runt längst bak i fältet.

Robert Kubica intervjuas.
Robert Kubica. Robert Kubica intervjuas. Bild: xpbimages.com Formel 1,Robert Kubica

Sebastian Vettel

Hockenheim 2018. Sebastian Vettel leder VM-serien och är på väg mot seger på hemmaplan. Då femton varv återstår gör han ett litet misstag och kör av banan. Det var början på det stora raset för tysken.

Även om Vettel vann i Belgien någon månad senare gick han inte riktigt att känna igen efteråt och det har hållit i sig den här säsongen. Vettel har inte alls sett bekväm ut och i pressade lägen har han gjort flera dumma misstag.

Lägg därtill att han har Charles Leclerc som flåsar i nacken. Vettel har ofta gett ett ganska så uppgivet intryck om man kan börja fundera på hur det står till med motivationen.

Har han någon glöd kvar eller har han redan börjat fundera på nästa säsong som troligen blir hans sista chans att bli världsmästare igen.

Sebastian Vettel.
Sebastian Vettel har sett uppgiven ut under säsongen. Sebastian Vettel. Bild: imago images / HochZwei/ All Over Press Formel 1,Sebastian Vettel

Pierre Gasly

Red Bull har en bil som det går att köra om segrar och pallplaceringar med. Det har Max Verstappen bevisat.

Men Pierre Gasly är verkligen inte vän med bilen och i stället för att vara med där uppe och fajtas kör han i stället om ströpoäng.

Redan i början av säsongen kom det uppgifter om att Red Bulls tålamod började ta slut. Gasly var tvungen att leverera men de svåra tävlingarna avlöste varandra.

I hemmaloppet i Frankrike tog han bara en poäng och i Österrike blev han varvad av stallkamraten Verstappen. Det är verkligen inte resultat som stallets råbarkade rådgivare doktor Marko vill se.

Pierre Gasly
Pierre Gasly har en tung säsong i Red Bull. Pierre Gasly Bild: Pixathlon/REX/All Over Press Formel 1,Pierre Gasly

Stallchefen Christian Horner har sagt att man inte kommer att sparka Gasly men vågar man behålla honom med tanke på läget i konstruktörsmästerskapet?

Red Bull har goda chanser att gå förbi Ferrari och bli tvåa. Och är det något stall som tidigare visat att man kan sparka förare till höger och vänster så är det just Red Bull.

Gasly lever riktigt farligt och snabbare än han vet ordet om det kan han vara tillbaka i Toro Rosso.

Liberty Media

Säsongen sparkade igång i sedvanlig stil i Melbourne i mars. Inför det första loppet ordnade Liberty Media som äger de kommersiella rättigheterna till F1 en liten kickoff med förarna för fansen.

Det hela blev ett monumentalt fiasko. Intresset för festen på torget var lamt och förarna verkade inte trivas då de under några minuter intervjuades om förväntningarna på säsongen.

Och värre blev det då man skulle fira det 1000:e loppet i Kina. Men hade man verkligen kört 999 tävlingar innan man kom till Kina? Enligt Liberty Medias synsätt var det så medan andra förståsigpåare sade nej.

Nå väl, det skulle i alla fall firas – men allt blev pannkaka. Enligt rapporter på plats syntes det knappt att det var jubileum.

Några gamla bilar, rattar och pokaler dammades av och plockades fram. Tre tidigare världsmästare var på plats men de var alla där för att jobba. Inne i centrala Shanghai hölls något som skulle likna en festival, det märktes knappt.

Liberty Media hade alla chanser att slå på stora trumman men misslyckades kapitalt. Nästa år firar formel 1 70 år. Hoppas man gör om och gör rätt då.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport