Hoppa till huvudinnehåll

Raseborgspolisen uppmanar föräldrar att ta större ansvar: "Ta bort nyckeln om barnets moped är trafikoduglig"

Mopedverkstaden mopokulma i Langansböle.
Vid Mopokulma i Ekenäs kan ungdomar meka på sina mopeder och köpa reservdelar. Mopedverkstaden mopokulma i Langansböle. Bild: Sofia Kajander / Yle Ekenäs,mopeder,Verkstad,Langansböle,mopokulma

Det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på vilka fordon barnen kör med. Barnens säkerhet står på spel, säger kriminalkommissarie Mats Sjöholm från Raseborgspolisen.

Att granska mopeder hör till polisens uppgifter speciellt under sommaren.

På veckoslutet valde polisen att koncentrera sig på Ekenäs eftersom många har tagit kontakt och bett om att polisen ska övervaka området, säger Sjöholm.

- Många mopedister följer inte hastighetsbegränsningarna och en vanlig sak som förekommer är att man kör på ett hjul. Dessutom gasar många i onödan så att man får fordonet att låta så mycket som möjligt och det påverkar till och med människors nattsömn.

Polisen hittade fel och brister i nästan alla mopeder som granskades i Ekenäs under veckoslutet.

Fem av fordonen klassades som motorcyklar, eftersom de var trimmade så att de gick hårdare än mopedernas hastighetsbegränsning på 45 kilometer i timmen.

Dessutom hittade polisen brister på bromsar, lampor och däck.

De flesta mopedister fick bötesstraff

För ett otränat öra kan det vara svårt att avgöra om en moped är trimmad eller inte. Därför fanns det med utbildade motorcykelpoliser, som provkörde mopederna och kontrollerade dem under veckoslutet.

Föräldrarna måste se till att barnen inte kör med ett fordon som inte är i trafikdugligt skick

I de flesta fall blev påföljden bötesstraff för mopedisterna. Men det fanns också fall av grovt äventyrande av trafiksäkerheten, säger Mats Sjöholm.

- Det anses så allvarligt att det inte går att avgöra med böter, utan domstolen ger en dom efter en förundersökning.

Kriminalkommissarie Mats Sjöholm vid polisinrättningen i Västra Nyland.
Kriminalkommissarie Mats Sjöholm. Kriminalkommissarie Mats Sjöholm vid polisinrättningen i Västra Nyland. Bild: Linus Westerlund / Yle Västnyland,Ekenäs,polisinrättningar,Kriminalkommissarie,mats sjöholm

Andra påföljder kan vara körförbud, ifall man kör en moped som är trimmad så att den klassas som en motorcykel.

- I sådana fall har man inte haft rätt att köra fordonet, konstaterar Sjöholm.

Eftersom det handlar om minderåriga barn har polisen också en skyldighet att göra en barnskyddsanmälan.

Vilket är föräldrarnas ansvar?

- Det är förstås föräldrarnas ansvar och intresse att hålla koll på vad det egna barnet kör med för ett fordon. Jag förstår att det i praktiken inte är så enkelt, men det fråntar ändå inte ansvaret. Man måste helt enkelt vara intresserad, ta reda på och ställa frågor som kan vara lite obekväma.

Efter helgens insats fick vi det klart bevisat att det finns ett stort behov av den här sortens övervakning

Mats Sjöholm uppmanar alla föräldrar att senast nu prata med sina barn om de här sakerna. Det är i första hand barnens eget liv och säkerhet som det handlar om, säger han.

- Föräldrarna måste se till att barnen inte kör med ett fordon som inte är i trafikdugligt skick. Det gäller helt enkelt att ta bort nyckeln.

Om föräldrarna är ägare eller innehavare till ett fordon som inte är trafikdugligt så kan det också bli rättsliga påföljder för dem, påpekar han.

Kommer ni att fortsätta med den här typen av övervakningar?

- Efter helgens insats fick vi det klart bevisat att det finns ett stort behov av den här sortens övervakning. Så ja, polisen kommer att fortsätta den här sortens övervakningar.

Svårt att veta om en begagnad moped är trimmad

Seppo Nygren äger verkstaden Mopokulma i Ekenäs. Ungdomar får meka på sina mopeder i verkstaden och kan köpa reservdelar till dem.

Stället har blivit en samlingsplats för många mopedister och som mest kan där finnas ett tiotal pojkar, säger Nygren.

I vilket skick är ungdomarnas mopeder överlag?

- En del har allt under kontroll medan det också finns sådana mopeder som är i riktigt dåligt skick. Pojkarna kommer ofta hit för att byta reservdelar när de märker att bromsarna gnisslar eller liknande. Andra bryr sig inte alls.

Somliga vill också att mopedernas ljud ska vara så högt som möjligt.

- En del lägger fast avstämningsrör och avlägsnar delar från rören, så nog för de ju ljud.

Mopedverkstaden mopokulma i Langansböle.
Det vanligaste felet på mopeder är dåliga bromsar, säger Seppo Nygren på Mopokulma i Ekenäs. Mopedverkstaden mopokulma i Langansböle. Bild: Sofia Kajander / Yle Ekenäs,mopeder,Verkstad,mopokulma

Seppo Nygren påpekar att han alltid säger till om han ser att någon har dåliga bromsklossar.

Han tror att de flesta köper en begagnad moped och då kan det vara svårt att veta vad någon annan har gjort med fordonet.

- Det kräver att man själv förstår sig på det hela. Om mopeden är trimmad så att den går snabbare än tillåtet så är det första man ska göra att byta ut CDI-boxen mot en box som gör att antalet varv begränsas och hastigheten inte överskrids.

"Bristande koncentration största faran"

Max Lundell, 16, står och fixar stötdämparna på sin Derbi Senda X-Race på Mopokulma.

Han brukar oftast hjälpa sina kompisar i verkstaden och han brukar främst köra i centrum av Ekenäs.

Max Lundell bekräftar att de flesta han känner till har trimmade mopeder.

Lundell berättar att de farosituationer han varit med om i trafiken inte har berott på fordonets skick.

- Det beror mera på bristande koncentration, till exempel på grund av sömnbrist, säger han.

Mopedverkstaden mopokulma i Langansböle.
Seppo Nygren, Dennis Söderlund och Max Lundell i verkstaden. Mopedverkstaden mopokulma i Langansböle. Bild: Sofia Kajander / Yle Ekenäs,mopeder,Verkstad,mopokulma

Dennis Söderlund, 16, brukar hänga en hel på Mopokulma. Precis som Max Lundell har han en begagnad moped.

- Jag byter olika delar, men mest skruvar jag nog på andras mopeder.

"Man kan ta sig snabbare från punkt A till punk B", är enligt Dennis den viktigaste orsaken till att ha moped.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland