Hoppa till huvudinnehåll

Båtförsäljare tror inte på körkortskrav till havs - finns inga krav oberoende hur stor båten är

Roger Granfors i förarsätet på en motorbåt i en båtbutik.
Roger Granfors anser att kunderna alltid är noggranna med säkerhetsfrågor vid båtköpet. Roger Granfors i förarsätet på en motorbåt i en båtbutik. Bild: Amanda Vikman/Yle person,Roger Granfors

Det är inte så vanligt att någon helt utan tidigare erfarenhet vågar köpa en större båt, men det händer. Vid Yamaha Center i Åbo är det kutym att erbjuda introduktionsskolning och vägledning till sina köpare.

- Det finns inga krav på oss som försäljare att granska köparnas kunskaper men vi brukar erbjuda en grundutbildning i hur båten fungerar och hur man använder utrustningen. Vi ger det tillräckligt med tid så att människorna känner sig trygga med båten, säger Roger Granfors, försäljningschef vid Yamaha Center i Åbo.

Företaget hjälper också sina kunder att hitta kurser och vägledning hos till exempel Finlands navigationsförbund, sjöräddningen och sjöbevakningen

- Vi är tydliga med att vår personal inte är professionella lärare, och vi ger bara en slags vägledning. Många väljer sedan frivilligt att vidareutbilda sig på något sätt, säger Granfors.

Badstegen till en motorbåt inne i en båtbutik. Båtmotorer i bakgrunden.
Både båtarna och motorerna växer med åren. Badstegen till en motorbåt inne i en båtbutik. Båtmotorer i bakgrunden. Bild: Amanda Vikman/Yle Motorbåt,båtbutik

Enligt honom har kunder som köper större båtar oftast någon erfarenhet sedan tidigare, men ibland dyker det också upp nybörjare. I fjol köpte en av Granfors kunder en åtta meter lång dagskryssare som första båt.

- I år bytte han upp sig till en ännu större båt på tio meter. I samband med olyckan på Erstan var vi i kontakt och diskuterade säkerhetsfrågor. Han tar fortfarande kurser och om han till exempel blir osäker på någonting under båtturen antecknar han det och tar reda på hur det ligger till när han tagit i land. Så försöker han hela tiden förbättra sina kunskaper, säger Granfors.

Nyligen hjälpte Granfors också ett par som utan någon tidigare erfarenhet om sjöliv köpte sig sin första båt som pensionärer. Tillsammans med kunderna gick han igenom båten under en dag och åkte även ut på en rundtur.

- Dessutom hjälper vi med att boka in en professionell lärare om kunden så vill. Då får man träna med och i sin egen båt så att man känner sig trygg med att hålla på med sin nya, trevliga hobby. Kunderna vill verkligen lära sig om sjöfart och avancera hela tiden inom navigation, säger Granfors.

Det enda kravet som finns på båtförare i Finland är att man måste vara minst femton år för att få köra en registrerad båt - det vill säga en båt som är längre än fem och en halv meter eller har en motor med mer än tjugo hästkrafter.

Tror inte att autopiloten var orsaken

De flesta stora nya båtar kan också köra med autopilot. Oftast används den på öppet hav då man vill att båten håller en viss kurs, men man kan också programmera in en rutt.

Roger Granfors var på jobb då han hörde om olyckan på Erstan och tyckte det var en mycket olycklig händelse.

- Jag vill egentligen inte spekulera, men i det här fallet tror jag i alla fall inte att autopiloten var boven i dramat. Min far jobbar som jurist för bland annat sjöfartsolyckor. Han brukar säga att när olyckor sker brukar det vara flera saker som går fel.

Bilden är tagen från hytten på en båt. Man ser ett digitalt sjökort och en radio framför fönstret.
Roger Granfors tror att utvecklingen inom digitala sjökort kommer att gå framåt snabbt. Bilden är tagen från hytten på en båt. Man ser ett digitalt sjökort och en radio framför fönstret. Bild: Yle/Mikael Kokkola Plotter,sjökort

Att navigatorn, eller plottern, blivit standard i alla nya båtar tror Granfors gjort köparna modigare.

- Det är säkert så att allt fler vågar köpa båt tack vare digitala sjökort, men de ska användas som stöd i första hand. När det gäller plotter ser vi att tekniken utvecklas snabbt. Snart kommer det att bli mer likt navigatorn i bilen, att man kan få köranvisningar till önskad hamn eller plats.

Att introducera ett obligatoriskt körkort för personer med större båtar är inget som Roger Granfors tror på. Enligt honom kunde det till och med bli värre.

- Om man jämför med bilskolan så är du ju inte färdig även om du har fått körkort. Om du har båtkörkort kan du få en illusion av att du vet allt, men inte ens personer som gått sex år i sjöfartsskolan kan veta allt om vad som kan hända på sjön, säger han.

Alla i båten bör veta grunderna i sjösäkerhet

Enligt Roger Granfors är det väldigt viktigt att också gästerna ombord på båten vet vad man ska göra vid en nödsituation, det gäller även för mer erfarna båtförare.

- Personer som har panik är svåra att instruera. Om alla har hört hur man ska gå till väga till exempel vid en eldsvåda eller om båten kör på grund så är det i alla fall enklare att göra någonting rätt om man gått igenom det en gång, säger Granfors.

De största båtarna som Yamaha Center i Åbo säljer är 70- till 100-fots lyxjakter. Inte heller för dem krävs något förarbevis. Det är endast om man kör i kommersiell trafik och har betalande kunder som kraven kommer emot.

Fartspaken för motorbåt.
Tusentals motorbåtar säljs varje år. Fartspaken för motorbåt. Bild: Amanda Vikman/Yle båtar,motorbåt

- Men i den storleksklassen vet man antingen vad man gör, eller så är det vanligt att man anställer en skeppare som sköter navigeringen. De kunderna behöver oberoende minst en vecka tid med oss för att gå igenom tekniska saker och detaljer i och kring båten, säger Granfors.

Att stora båtar blir allt mer populära märks i försäljningen. Enligt Granfors är utombordsmotorer trendiga nu, och också de blir större. I Finland säljs det ett tiotal segelbåtar per år jämfört med cirka 1000 motorbåtar.

I dag finns det 13 280 båtar som är nio meter eller längre registrerade i Finland.

- Det blir vanligare att de som vill göra tre till fyra veckors utflykter köper 30-fots båtar. I grova tag skulle jag säga att det som för tio år sedan var en femmeters båt, i dag motsvaras av en sjumetersbåt, samtidigt som storleken på motorerna har ökat med hundra hästkrafter.

Korrigering den 7.8.2019 kl 10.12: Texten ändrades från, "Det är kutym bland båtförsäljare att erbjuda introduktionsskolning och vägledning till sina köpare" till "Vid Yamaha Center i Åbo är det kutym att erbjuda..."

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland