Hoppa till huvudinnehåll

Tyska Lukas cyklar från Hamburg till Luleå - på två meters höjd

Lukas cyklar från Hamburg till Luleå.
Lukas cyklar från Hamburg till Luleå. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist cykel,Luleå,Karleby,lukas

De senaste dagarna har Lukas från Tyskland rört sig genom Österbotten på en två meter hög cykel. Yle Österbotten råkade stöta på honom i Öja på väg in mot Karleby.

Den självklara frågan är såklart varför.

- Det är ganska roligt att cykla, och nu har jag en rolig cykel också. Så jag var tvungen att göra det.

Cykeln kom till efter att han och en kompis diskuterade hur hög cykel de kunde bygga.

- Då sa vi två meter. Och det var ganska mycket, men det var för sent att ändra sig så vi byggde två meter.

Det farligaste enligt Lukas är om man glömmer att man sitter där uppe.

- Om man typ bara stannar vid ett trafikljus och sätter ner foten så faller man.

Då gäller det enligt Lukas att hoppa och det snabbt.

Alla vill ta bilder

Han tog färjan till Helsingfors och var lite fundersam om cykeln skulle rymmas in på bildäck eftersom styret är på en höjd av 216 cm. Men det gick bra.

Lukas tycker det är kul då folk tittar upp, ser honom och börjar skratta. Det är en orsak god nog att bygga en sådan här cykel, enligt honom.

- Titta på bilderna - då förstår ni att man måste ha en sådan här. Ni förstår, man cyklar bara och alla tittar på en.

Samtidigt är det lite stressande ibland med alla som vill ta bild. Han ogillar då folk bara tar en bild utan att ens hälsa.

Men är det många som gör som jag?

- Ja precis som du gjorde, de svänger runt, kör om och parkerar och väntar med mobilen.

Tre cyklar ovanpå varandra

När Lukas fyllde 16 byggde han sin första höga cykel, då var det tre vanliga cyklar ovanpå varandra.

- Det var min egen idé, men efteråt började jag leta på nätet och såg bilder. Nu tio år senare är det lite proffsigare.

Lukas cyklar från Hamburg till Luleå.
Lukas cyklar från Hamburg till Luleå. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Hamburg,Tyskland,Luleå,lukas

Fördelen jämfört med vanliga cyklar är att med den här har man alltid förkörsrätt.

- Man har alltid rätt, alla bromsar, det är lätt att passera.

Men så har man också bättre sikt då man ska se sig omkring.

I Öja råkade det finnas ett broräcke som Lukas steg av på, men annars är det bara att hoppa ner, säger han.

Håller den här cykeln balansen bra?

- Det är precis som en vanlig cykel.

Han har cyklat 230 mil på cykeln utan någon olycka.

- Man måste hoppa några gånger men jag är okej.