Hoppa till huvudinnehåll

Framtiden för Borgås stadscyklar fortfarande oklar - cykelsäsongen fortsätter åtminstone till slutet av oktober

Orange stadscyklar står parkerade vid Konstfabriken i Borgå.
Är Borgås stadscyklar här för att stanna? Orange stadscyklar står parkerade vid Konstfabriken i Borgå. Bild: Yle/Fredrika Lindholm lånecyklar,Borgå,Konstfabriken

Nu har de nya granna stadscyklarna i Borgå varit i bruk i ungefär två månader och flera lär det bli. Planen är att ha cyklarna i bruk fram till slutet av oktober, om inte längre, säger Borgås trafikingenjör Antti Rahiala.

Rahiala har just fått ta del av färska siffror gällande Borgås nya stadscyklar. Han berättar att siffrorna enbart kommit för juni men att de ser bra ut.

- Under cyklarnas två första veckor hyrdes de ut 600 gånger, säger Rahiala.

Han har också fått ta del av fördelningen av cyklarna.

- De stationer som används mest finns i Borgå centrum, Gammelbacka, Vårberga och Huktis, säger Rahiala.

En man står framför ett träd i Borgå centrum.
Rahiala är själv en aktiv användare av stadscyklarna. En man står framför ett träd i Borgå centrum. Bild: Yle/Fredrika Lindholm Borgå,lånecyklar,Antti Rahiala

Stadscyklar också under vintern?

Trots att Rahiala själv är positivt inställd och hoppas på att cyklarna kommer tillbaka också nästa år är inget ännu hugget i sten.

- Vi ska diskutera saken genast då cykelsäsongen är slut för i år. Men när den slutar är ännu oklart. Planen är att cyklarna finns till allmänhetens förfogande åtminstone fram till slutet av oktober och efter det är det vädret som avgör, säger han.

Men att vädret blir kallare behöver inte vara ett hinder för stadscyklarna i framtiden.

- Om jag inte minns fel så finns det en idé om att stadscyklarna kunde användas året om. Behovet att förflytta sig från plats till plats existerar lika mycket på vintern som på sommaren, säger Rahiala.

Han tillägger att detta såklart skulle kräva en lite annorlunda utrustning på cyklarna, så som vinterdäck.

En orange stadscykel vid namn Isadora.
Varje cykel har ett eget namn. En orange stadscykel vid namn Isadora. Bild: Yle/Fredrika Lindholm lånecyklar,Borgå

Flera stationer och cyklar

Om man leker med tanken att cyklarna kommer tillbaka också nästa år så menar Rahiala att det finns förbättringar man kunde göra.

- För att göra det så lätt som möjligt för användarna skulle det vara bra med fler stationer så man inte måste gå en lång sträcka bara för att ta sig till en cykel. Och fler stationer betyder såklart fler cyklar, säger Rahiala.

Man står och ler med en gitarrväska på axeln.
Juuso Hämäläinen tycker om de nya cyklarna. Man står och ler med en gitarrväska på axeln. Bild: Yle/Fredrika Lindholm lånecyklar,Borgå

En bra cykel till ett bra pris

Juuso Hämäläinen är en av dem som aktivt använder stadscyklarna i Borgå. Delvis för att han inte har en egen cykel men också av andra orsaker.

- De är så bra att cykla med och dessutom är de inte för dyra, säger Hämäläinen medan han sitter på en av de orange cyklarna.

Han berättar också att han tycker om det faktum att timtaxan blir billigare ju längre man använder cykeln i ett sträck.

- Jag bor ungefär två kilometer från centrum och använder stadscyklarna nästan varje dag för att cykla den sträckan. Förutom det tycker jag också ibland om att cykla lite längre sträckor, säger han.

Man står vid en orange stadscykel i Borgå centrum.
Hämäläinen cyklar nästan dagligen. Man står vid en orange stadscykel i Borgå centrum. Bild: Yle/Fredrika Lindholm lånecyklar,Borgå

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland