Hoppa till huvudinnehåll

Frivilliga flygare letar skogsbränder från luften

Stor rökpelare stiger upp i skogen.
Skogsbrand. Arkivbild. Stor rökpelare stiger upp i skogen. Bild: Gränsbevakningsväsendet skogsbränder,Syndalen,Hangö,Västnyland,släckningsarbete

Det torra vädret som har rått en stor del av sommaren har lett till att många skogs- och markbränder har uppstått. Flera större bränder har ändå kunnat stoppas i tid tack vare frivilliga flygare.

Nästan varje dag startar ett eller flera små privatplan någonstans i landet och flyger en förutbestämd rutt och spanar efter skogsbränder. I år inleddes säsongen rekordtidigt, redan i april.

- Hittills i år har vi genomfört knappt tjugo flygningar, berättar Håkan Sundelin som koordinerar brandflygsverksamheten inom Gamlakarleby Flygklubb.

I hela landet uppgår antalet brandflygningar till över 600.

Man drar flygplan ur hangar
Håkan Sundelin drar ut flygplanet ur hangaren. Man drar flygplan ur hangar Bild: Yle/Mari Latva-Karjanmaa flygplan,Karleby-Jakobstad flygplats,håkan sundelin

Tillsammans med kollegerna i Kauhava flyger klubben en förutbestämd rutt då fara för skogsbrand råder.

- Vår rutt går från flygplatsen i Kronoby först en bit norrut, sedan mot Kauhava, därefter ut mot kusten vid Oravais ungefär och så upp till Kronoby igen, säger Sundelin.

Upptäcker bränder och leder brandkåren rätt

Om det är verkligt torrt i terrängen flygs rutten två gånger per dag men under mer normaltorra förhållanden räcker en flygning per dag.

- Om vi ser en brand så ringer vi nödcentralen med 112-appen, då får de koordinaterna på samma gång. Vi kan också vara i direktkontakt med brandmännen via Virve-systemet och det behövs ofta för att leda dem fram till brandplatsen.

Från flygplanet ser man också bra var brandkåren kan hämta mer vatten, vilket ofta behövs då skogsbränder ska släckas.

Om man från flygplanet ser en eld som någon gjort upp trots varning för skogsbrand har man ytterligare ett knep att ta till.

Man vid flygplan
Den här cylindern kan slängas ut ur flygplanet. Man vid flygplan Bild: Yle/Mari Latva-Karjanmaa flygplan,håkan sundelin

Håkan Sundelin visar en liten cylinder med ett långt orangt band i ena änden.

- Då går vi ner på lägre höjd och sedan släpper vi helt enkelt ner det här röret i närheten av elden.

Tanken är att den som eldar då ska gå och hämta röret, och i det finns ett skriftligt meddelande om att eldningsförbud råder.

Bra sak för flygklubbar

De här brandflygningarna är inte något nytt påfund - det har funnits i olika former och omfattning sedan 1970-talet. Idag är det Regionförvaltningsverket som beställer tjänsten, i huvudsak av flygklubbar.

Man vid flygplan
Håkan Sundelin. Man vid flygplan Bild: Yle/Mari Latva-Karjanmaa flygplan,håkan sundelin

För flygklubben är det här en mycket bra sak, menar Håkan Sundelin.

- Vi får fakturera per minut som vi är uppe i luften, och det täcker kostnaderna för bränsle och underhåll på flygplanet. Men framför allt garanterar det att vi håller flygplanet i skick, säger Sundelin.

Piloterna och spanarna får ingen ekonomisk ersättning men piloten får förstås räkna flygtimmarna till godo, för att hålla flygcertifikatet giltigt.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten