Hoppa till huvudinnehåll

Persontågstrafik mellan Nickby och Kervo ska bli av även om den är olönsam – Sibbo kommun redo att betala för en eventuell förlust

Ett lokaltåg.
Arkivbild. Ett lokaltåg. Bild: Yle/Jyrki Lyytikkä tågtrafik,järnvägstrafik,lokaltåg

Några tiotals tusen till hundratusen euro per år kan förlusten, grovt uppskattat, röra sig om. Den skulle kommunen vara villig att stå för under tågförbindelsens fem första år.

Enligt Sibbos uppdaterade investeringsplan skulle kommunen vara beredd att stå för kostnaderna på hela banavsnittet mellan Nickby och Kervo. Tidningen Sipoon Sanomat var först med nyheten.

– Om vi får den här järnvägsförbindelsen har den ett så stort tilläggsvärde för kommunen och kommuninvånarna att vi anser det vara värt att betala för en eventuell förlust, säger Sibbo kommundirektör Mikael Grannas till Yle Östnyland.

Enligt projektets preliminära uträkningar skulle persontrafiken kunna komma igång mellan 2025 och 2030. Eftersom det ligger så långt fram i tiden är det svårt att förutspå hur stor förlusten skulle kunna vara.

– Det har att göra med vad det kostar att bedriva tågtrafik om tio år, hur många turer som kör per dag och under vilka tider, hur stort tåget är samt om trafiken är konkurrensutsatt eller om den sköts av VR, motiverar Grannas.

Arkitekturbyrån MUUANs vision över Nickby nya järnvägsstation.
Arkitekturbyrån MUUANs vision över Nickby nya järnvägsstation. Arkitekturbyrån MUUANs vision över Nickby nya järnvägsstation. Bild: Press / MUUAN Oy Sibbo,Nickby,järnvägstrafik,järnvägar,järnvägsstationer

Grannas: ”Mycket möjligt att det inte blir någon förlust”

Enligt Helsingforsregionens trafik borde hälften av tågförbindelsens kostnader täckas av biljettintäkter och hälften av kommunandelar.

Den extra summa Sibbo kommun skulle kunna betala är den som uppstår ifall biljettintäkterna inte är tillräckligt höga.

– Det är mycket möjligt och till och med sannolikt att den situationen aldrig uppstår. Själv tror jag inte att vi kommer att behöva betala någon förlust för jag litar på att befolkningsutvecklingen håller i sig, säger Grannas.

Och ifall trafiken bringar förlust är kommunen villig att betala förlusten under trafikens fem första år.

– Det skulle kunna röra sig om några tiotals tusen till hundratusen euro per år, fortsätter Grannas men betonar att det är en grov uppskattning.

En järnvägsräls.
En järnvägsräls. Bild: Yle/Petra Thilman Räls,hangötågbana

Kommunen betalar för förlustbringande kollektivtrafik redan nu

Att Sibbo kommun betalar för kollektivtrafiken är egentligen ingenting nytt. Just nu betalar kommunen 60 procent av HRT:s busstrafik till och från Sibbo, med kommunandelar.

– Det här kostar oss cirka tre miljoner euro per år, säger Grannas.

Enligt honom beräknas en tågförbindelse öka på kollektivtrafiken, vilket i själva verket skulle kunna göra det billigare för kommunen.

– Med en tågförbindelse skulle vi kunna spara flera 100 000 euro i kommunandelar jämfört med nu.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland