Hoppa till huvudinnehåll

"Viljan finns" - men planerna på gemensamt europeiskt biljettbokningssystem för tåg går trögt

Pendolinotåg kör på landsbygden.
Vi lär få vänta på ett enkelt sätt att boka tåg. Pendolinotåg kör på landsbygden. Bild: Soile Laaksonen/VR Group tåg,pendolinotåg

Flygtrafiken står för cirka 5 procent av klimatutsläppen i världen och flygindustrin bara växer. Samtidigt har miljömedvetenheten hos människor blivit större och tåg nämns allt oftare som ett tänkbart färdmedel - också för semesterresan.

Men att boka tåg upplevs ofta krångligt. Försök boka en resa till Italien så märker du att det enda sättet är att själv pussla ihop tidtabellerna via olika nätsajter.

Mark Smith som grundat den populära resesajten The Man in Seat 61, sammanfattar problemet.

- Samtidigt som det är en mardröm att boka tågresor, är det en underbar upplevelse att resa med tåg. Att boka en flygresa är enklare, samtidigt som det är en mardröm att flyga, säger Smith.

Det är onekligen så att flygande associerar till långa väntetider på flygfält och minimalt fotutrymme på planet, medan tåg erbjuder mer utrymme och en reseupplevelse från ett stadscentrum till ett annat.

Att boka en flygresa går däremot enkelt.

Tack vare det internationella bokningssystemet Amadeus kan ett flertal nättjänster direkt erbjuda olika flygalternativ åt den som söker.

Amadeus grundades av några flygbolag för trettio år sedan. Ett jämförbart system existerar ändå inte för tågbolagen i Europa.

Satu Oker-Blom som är expert på europeisk tågtrafik på VR bekräftar att så är fallet.

- Det finns helt klart en vilja att utveckla bokningssystemet, men det är utmanande på grund av historiska skäl.

Nationella projekt

Ångloket omkullkastade en långsammare, mindre effektiv värld. Den teknologiska utvecklingen förorsakade därmed en ekonomisk brytning, vilket i sin tur ändrade på hur människor levde och samhället såg ut.

Tågresor har varit möjliga i Europa i ungefär 150 år. När järnvägarna började byggas i England och Frankrike möttes projekten med kritik. Speciellt i Frankrike ansågs järnvägarna förstöra idylliska, lantliga miljöer.

Museitåget och ångloket Pikku-Jumbo kör över Vasklotbron i Vasa. Vinter.
Ångloket omkullkastade den gamla världen. Museitåget och ångloket Pikku-Jumbo kör över Vasklotbron i Vasa. Vinter. Bild: Yle/Elin Willows ånglok

Men järnvägarna var nationella projekt i första hand och det är en orsak till att det varit svårt att förenhetliga järnvägsnätet i Europa trots att integrationen fört stater närmare varann. Bolagen har alltså utvecklat sina system parallellt.

Trots det känns det anmärkningsvärt att utvecklingen inte varit snabbare.

- Det finns vissa nätsidor där man kan boka. Men det stämmer att det ännu inte finns ett klart ställe att söka tågresor, säger Oker-Blom.

Hon tillägger ändå att det finns arbetsgrupper i Europa som jobbar med frågan.

På basen av vad Oker-Blom säger, kan det alltså dröja ett tag till innan operatörerna lyckas skapa förenhetliga system som skulle möjliggöra en bokningssajt.

Svårigheterna med bokningssystemet ska inte göra oss modstulna, säger Mark Smith. Webbsidan han grundat finns till just för att hjälpa resenären att hitta rätt. Men det är också en attitydfråga.

- Gör själva bokningsprocessen till en upplevelse, är Smiths råd till den potentiella resenären.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes