I Frankrike pågår en allt hetare debatt i medier och bland allmänheten om strängare regler för elsparkcyklar. Regeringen ska skärpa reglerna – men det räcker inte, menar kritiker.
Stor uppmärksamhet fick ett fall där en 30-årig förare av elsparkcykel förolyckades efter att ha kört på en motorväg i 80 kilometer i timmen.
– Min hustru hade vår lilla sju veckor gamla baby i famnen, när de blev påkörda av en elsparkcykel. Det skedde på ett övergångsställe och elsparksykelåkaren körde mot enkelriktat, berättar Arnaud Kielbasa, som till vardags arbetar på ett privat företag.
Efter olyckan har han startat Apacauvi, en organisation där man vill stoppa "anarkin i det offentliga rummet som elsparkcyklar orsakar". Ett sextiotal personer är medlemmar. Organisationen samlar in uppgifter om alla som skadats av elscootrar i Frankrike.
Mamma och baby svårt skadade
Arnauld Kielbasa berättar att babyn fick svåra skallskador i huvudet vid kollisionen, och fortfarande är under läkarkontroll. Hustrun skadade kotor i ryggen.
– Vi har varit riktigt oroliga. Men nu tror jag det värsta är över, säger Kielbasa.
Elscooteråkaren smet och och har inte kunnat identifieras. Kielbasa berättar att han sökt få fram förarens identitet. Men det USA- baserade uthyrningsföretaget har vägrat lämna ut uppgiften. Nu har en advokat kopplats in.
Redan i våras skärpte den franska regeringen reglerna för elsparkcyklar. Maxhastigheten har fastställts till 25 km/h.
Det är även förbjudet att köra på trottoarerna. Straffet kan bli 135 euro i böter.
– Men hittills är det få elsparkcykelåkare som bötfällts. Vi har inte tid med sånt, berättar en polis, som vill vara anonym, för Svenska Yle.
Cykelbolagen städar upp
De företag som hyr ut elsparkcyklar får dessutom p-böter, när deras fordon hittas felparkerade. Det finns dock inga offentliga uppgifter om företagen betalar böterna.

– Vi märker att fler och fler användare överger sina cyklar hur som helst. Men vi försöker städa upp, säger Sonthay Detsaboun till nyhetsbyrån AFP. Detsaboun ansvarar för företaget Limes spårning av övergivna elsparkcyklar i den franska huvudstaden.
I höst ska Frankrikes regering skärpa reglerna ytterligare. Bland annat blir det då möjligt för borgmästarna i landets kommuner att dra en elsparkcykelförare inför rätta, om han eller hon orsakat en olycka.
– Men det kommer alltså att bli frivilligt för borgmästarna att ta tag i det. Få kommer att våga det, säger Arnaud Kielbasa kritiskt.
Oro för de gula västarna
Enligt uppgifter i tidningarna vågar inte regeringen ta strängare beslut, på grund av de gula västarnas omfattande protester förra vintern.
Till exempel skriver radiokanalen France Info på sin hemsida att regeringen är rädd för att de gula västarna i höst ska samla sig till nya protester. Därför manar premiärminister Edouard Philippe att man ska gå varsamt fram i en rad olika beslut.

I ett upprop startat av organisationen Apacauvi kräver närmare tre tusen personer att regeringen driver igenom lagar, där företagen får ta mer ansvar för sina elsparkcyklar.
Så sent som i måndags fick Arnaud Kielbasa träffa en representant på franska transportministeriet och lägga fram sina krav.
– Elscootrarna måste få registreringsskyltar. Vi kräver även förarförsäkring, och att företagen som hyr ut elscootrarna skaffar in användarnas fullständiga id-uppgifter samt ger polisen tillgång till dem, berättar Kielbasa för Svenska Yle.
Han tror att förslagen skulle kunde ge ökad säkerhet för alla som befinner sig i det offentliga rummet.
Vill kasta gräddtårta på lagbrytare
Under knappa tio minuter vid Place de la Bastille i Paris kör minst ett tiotal elscooteråkare slalom, bland barn och äldre och människor på kryckor. 18-årige Raphael är en av åkarna.

– Jag vet att lagen förbjuder att åka sparkcykel på trottoaren om man är över åtta år gammal, säger Raphael.
– Men jag struntar i lagen och ingen polis har någonsin stoppat mig hittills, tillägger han innan han sveper vidare.
Pierre, parisare, säger skämtsamt att han kunde kasta en gräddtårta i ansiktet på dem som trotsar lagen. Få fransmän tror på ett totalförbud mot elsparkcyklar, visar en undersökning.
Pensionären Evelyne tycker inte heller att de ska förbjudas.
– Men vore det inte bra med ett obligatoriskt elscooterkörkort? säger hon.